Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskjell på osteopati, fysioterapi, naprapat, kiropraktor


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg forskjellen på osteopati, fysioterapi, naprapat(i) og kiroprakti? Jeg har Googlet litt og lest en del forskjellige sider, så det er mulig jeg ikke forstår forskjellene slik det er beskrevet.

 

Jeg har store smerter i høyre skulder og arm, noe som jeg tror kommer av mye bruk av tastatur og mus. Har vært hos fysioterapi og helt ærlig følte jeg det var bortkastet penger og tid. Betalte to lapper for at fysioterapauten viste meg noen øvelser jeg egentlig kunne gjort selv på et treningssenter.

 

I dag ble jeg anbefalt en osteopat, men jeg vil ikke gjøre samme feilen igjen og punge ut masse penger for noe som ikke gir resultater.

 

Vurderer også akupunktur.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

I dag er det flere profesjoner som kan tilby deg behandling innenfor området muskel- og skjelettlidelser. Det kan være vanskelig å skille yrkesgrupper som naprapater, osteopater, fysioterapeuter, manuellterapeuter og kiropraktorer fra hverandre. Mange av teknikkene som blir brukt kan se like ut, selv om behandlingen er veldig forskjellig.

Vi skal derfor forsøke å sette betydningen av disse profesjonene litt i perspektiv så du kan føle deg tryggere på ditt valg.

 

Naprapater mener selv de er et utspring fra kiropraktikken. Mye av behandlingsteknikkene deres er hentet fra kiropraktikk, men de skraper bare i den faglige overflaten. På tross av det utøver de behandling som manipulasjon, mobilisering. De bruker også triggerpunktbehandling, muskeltøyning og massasje. Utdannelsesinstitusjonene som utdanner naprapater er ikke mange, men de aller fleste norske naprapater har en fireårig utdannelse ved den svenske private Naprapathögskolan i Stockholm. Naprapater var med i en stor utredning av ulike behandlingsformer, utført av det norske Sosial- og helsedirektoratet i 2003-2005. Her ble naprapater vurdert opp mot kiropraktikk og manuellterapi. Helsedirektoratet mener det ikke er grunnlag for autorisasjon pga manglende og ulik utdannelsesbakgrunn. Det konkluderes også med at de mangler forskning som understøtter deres behandlingsform.

 

Osteopati er en annen ”alternativ” form for behandling en kan oppsøke i Norge. Osteopatene har i all hovedsak sin utdannelse fra egne private skoler i Norge. De behandler muskel og skjelettlidelser ved bruk av teknikker som mobilisering, avspenning, korrigering av ledd eller tøyninger.

 

Det er viktig å merke seg at verken naprapati eller osteopati har offentlig autorisasjon i Norge, noe som gjør at deres tittel ikke er beskyttet! Myndighetenes oppgave ved å gi autorisasjon er å ivareta pasientens interesser ved å sikre at du som pasient oppsøker en behandler med fulle kvalifikasjoner. Inntil en tittel som Naprapat eller Osteopat er etablert i Norge, er ikke dette hensynet ivaretatt av norske myndigheter. Hvem som helst uten faglige kvalifikasjoner kan kalle seg Naprapat eller Osteopat. Kiropraktor er derimot en beskyttet yrkestittel og er forbeholdt kiropraktorer som er autorisert av Statens autorisasjonskontor for helsepersonell.

 

Fysioterapeuter er folk stort sett godt kjent med, enten ved selv å ha fått behandling, eller ved at noen de kjenner har fått behandling. Fysioterapeuter behandler muskel og skjelettlidelser og psykosomatisk relaterte problemer gjennom veiledet fysisk trening og spesifikke øvelser, individuelt eller i grupper. De utfører også massasje og ulike former for elektroterapi. I Norge er det mulig å få rekvisisjon fra lege til behandling hos fysioterapeut. Det ikke alle vet, er at dette kun gjelder de klinikkene som har fått tilsagn av staten for å kunne behandle under rekvisisjon fra lege.

 

En fysioterapeut i Norge har muligheten for å ta en mastergrad i manuellterapi ved Universitetet i Bergen, han vil da oppnå tittelen manuellterapeut.

Yrkesrollen til manuellterapeuter og kiropraktorer er identiske. Dvs. at

pasienten kan

- gå direkte uten legehenvisning,

- få henvisninger til radiologiske undersøkelser, sykehus, spesialist eller fysioterapi

- få sykmelding inntil 8 uker

 

Yrkesrollen er regulert gjennom en felles forskrift for manuellterapeuter og

kiropraktorer. Det er bare i Norge at manuellterapeuter har denne

yrkesrollen. Selv om yrkesrollen er lik kan allikevel behandlingene være forskjellig.

 

En kiropraktor gjør mye mer enn ”knekk og brekk”. En kiropraktor er en spesialist i bevegelsesapparatet. Han behandler både ledd, muskler og nervesystemet slik at det er i balanse og kroppen kan fungere optimalt. En kiropraktor er i første rekke en diagnostiker, på lik linje med leger og tannleger. Kiropraktoren finner ut hva som er galt og stiller en diagnose. En kiropraktor bruker behandlingsmetoder som manipulasjon og triggerpunktbehandling, samt at han kan veilede i øvelser, trening, uttøyning og eventuelt forebyggende tiltak. En kiropraktor har status som primærkontakt innen sitt område på samme måte som leger, tannleger og psykologer er det på sine respektive felt. Han/hun jobber i primærsektoren i helsevesenet og kan brukes som første innstans. Skulle ikke kiropraktoren være i stand til å behandle deg, har han rettigheter til å henvise deg videre til de rette instanser.

 

Kilder;

Naprapati

http://www.pasienthandboka.no/?mode=document&documentid=25177

http://www.pasienthandboka.no/?mode=document&documentid=25111

http://www.naprapat.org/

Osteopati

http://www.osteopati.org/

Manuellterapi

http://www.manuellterapi.no/

kiropraktikk

http://www.pasienthandboka.no/?mode=document&documentid=17488

www.kiropraktikk.no

http://www.nav.no/page?id=367

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har slitt med datasmerter i over ett år, og har forsøkt en del.

 

Det aller meste av alternativ medisin er såkalt symptombehandling. Hvis du, som meg, var en sofagris med dårlig kosthold med lite til ingen mosjon eller trening i hverdagen, vil ikke symptombehandling virke - i alle fall ikke være varig, fordi problemet er noe man har akkumulert gjennom flertallige år.

 

Naprapati er ofte triggerpunktbehandling hvor man føler seg totalt misbrukt i flere dager etterpå. Hjalp meg ingenting, gav bare lokal lindring.

 

Massasjeterapi er i samme sjangeren - det gir midlertidig lindring i form av økt blodgjennomstrømning, men det fikser ikke ROT-ÅRSAKEN .

 

Vedr. akupunktur har jeg heller ingen tro på at det skal hjelpe andre, da det ikke foreligger studier for effekt, og for meg var det 1000 spenn ut døra.

 

Kom meg til en fysio ved et treningssenter for et par uker siden, og han mente at det eneste som ville hjelpe meg var å gjøre en livslang forpliktelse (altså, dersom jeg ville fortsette å misbruke kroppen gjennom statisk, repetitivt dataarbeid) til å trene styrke flere ganger i uken samtidig som jeg fikk nok mosjon i form av gåturer ellers.

 

Jeg har ennå symptomer, men har stor tro på at det er TRENING som hjelper en ut av datamustilstander. Dvs man må selv gjøre en innsats, og ikke "outsource" ansvaret til en behandler som ikke fikser problemet.

 

Massasje kan imidlertid være fordelaktig som en medvirkende komponent i tilhelingen sammen med trening.

 

Dette er ingen fasit, men jeg synes i alle fall det er fælt å kaste bort flere penger på alskens sludder som i all hovedsak ikke vil gi varig lindring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...