Gå til innhold

WD Passport Edition: input/output error

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en relativt ny 250 GB Western Digital Passport Edition ekstern harddisk.

Den fungerte helt fint da jeg koblet den til min iBook G4 første gang, og jeg har lagt over mange viktige filer. Disken er formatert som FAT32. Nå vil ikke mac'en gjenkjenne disken i Finder, men den kommer opp når jeg starter Diskverktøy. Når jeg forsøker "reparer disk" så kommer det en feilmelding som sier "input/output error".

Såvidt jeg skjønner, så betyr dette at noen sektorer på disken er skadet.

Når jeg kobler harddisken til en PC, så gjenkjennes disken som vanlig, og jeg får tilgang til alle filer. Imidlertid henger alt seg opp når jeg prøver å kopiere filene over til maskinen.

Hvordan kan jeg redde innholdet på disken?

På forhånd takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig det er SATA-til-USB kontrolleren på disken som har feilet.

Det du kan gjøre da er å ta disken ut av kabinettet og koble den til i den stasjonære PC'n din med SATA (2,5" og 3,5" sata er helt like grensesnitt). Du kan også eventuelt kjøpe et nytt eksternt kabinett og koble den til gjennom det over USB eller eSATA.

Bare vær advart at hvis du tar disken ut av det eksterne kabinettet så mister du garantien, men du får en veldig stor sjangse for å redde filene dine. Hvis du sender den inn i bytte for en ny så mister du alle filene. Det er veldig mye mulig at disken fortsatt vil fungere fint etterpå, og at du kan fortsette å bruke den i et nytt eksternt kabinett.

Skrevet
Det er mulig det er SATA-til-USB kontrolleren på disken som har feilet.

Det du kan gjøre da er å ta disken ut av kabinettet og koble den til i den stasjonære PC'n din med SATA (2,5" og 3,5" sata er helt like grensesnitt). Du kan også eventuelt kjøpe et nytt eksternt kabinett og koble den til gjennom det over USB eller eSATA.

Bare vær advart at hvis du tar disken ut av det eksterne kabinettet så mister du garantien, men du får en veldig stor sjangse for å redde filene dine. Hvis du sender den inn i bytte for en ny så mister du alle filene. Det er veldig mye mulig at disken fortsatt vil fungere fint etterpå, og at du kan fortsette å bruke den i et nytt eksternt kabinett.

Takk for tips. Fant et program som lot meg kopiere alle de filene som ikke er skadet, så tror det meste er reddet nå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...