Gå til innhold

Spm. angående kamerabytte og pris


Anbefalte innlegg

Jeg er en engasjert hobbyfotograf som har et 400D, som jeg har hatt i et par år. Er for øyeblikket i førstegangstjenesten og dimmer til sommeren. Dette, som mange vet, innebærer en fin liten sum dimmepenger. Har lyst til å bruke disse på noe som kommer til å vare en stund, og jeg kan ha glede av en god stund etter dimmedagen.

 

Jeg har lyst til å bytte ut mitt 400D med et litt mer avansert kamera, eksempelvis 40D. Har en sigma 10-20mm og en canon 50mm som jeg er veldig glade i, og som jeg ikke kunne tenke meg å bytte ut, så noe annet system er utelukket.

 

Mitt spørsmål er som følger: Hvor mye kan jeg få for mitt 400D, som er pent brukt?

 

Jeg vet det er vanskelig å anslå slike ting et halvt år fram i tid, men bær over med min entusiasme for akkurat dette :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg anslår salgsprisen på en 400d til å ligge rundt 1500,- til sommeren.

Du sier 40d, med andre ord sikter du deg inn på bruktmarkedet. I dag ligger den på rundt 4000,- så for 3500,- får du deg nok en bra 40d om et halvt års tid. Definitvt verd mellomlegget, spør du meg.

 

Det var noe sånt jeg har sett for meg også. Ja, regner med 40D ikke er i produksjon lengre rundt sommeren, så bruktmarkedet er nok muligheten. Samtidig, som nevnt ovenfor så er det jo mulig at 50D har kommet ned til en akseptabel pris også. Liker følelsen av å ha kjøpt noe helt nytt :p

 

Men det er vel ingen mulighet for at Canon slipper 500D og 60D til sommeren, er det? Av ren nyskjerrighet bare?

Lenke til kommentar

Om 40D går ut av produksjon før sommeren eller ikke, det vet kun Canon. Jeg tror, som Aetius, at 500D kommer til PMA. Spørsmålet da, er om den vil ha samme fasong som 450D, eller om den blir litt større. Nå som 1000D ar kommet, så kan det være mulig at Canon forstørrer mellomklassen litt. Det er ihvertfall lov til å håpe.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er ganske uinteressant når de eventuelt slutter å produsere 40D, så lenge den selges til en så lav pris som 6000. Det er i overkant analt å være så sykelig opptatt av hvor gammel en topp kameramodell er, så lenge den fortsatt er en av de beste. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det er et tema i det hele tatt. Fortell meg på hvilket område 40D er overgått mtp bildekvalitet og betjening av de modellene som er nyere. Man trenger ikke selge en modell billig kun fordi den er et drøyt år gammel. Det virker som en rar innstilling, som i verste fall fører til at man ikke tar noen avgjørelse (fordi man gjør det så fordømt vanskelig for seg selv å velge), og dermed går glipp av tusenvis av bilder som kan inneholde ditt livs beste bilde. Kjøp det kameraet du liker best, til den prisen som passer deg best. Om modellen har vært produsert i hundre år betyr ingenting så lenge den yter og fungerer like godt som nyere modeller.

Lenke til kommentar
Det er ganske uinteressant når de eventuelt slutter å produsere 40D, så lenge den selges til en så lav pris som 6000. Det er i overkant analt å være så sykelig opptatt av hvor gammel en topp kameramodell er, så lenge den fortsatt er en av de beste. Jeg bare skjønner ikke hvorfor det er et tema i det hele tatt. Fortell meg på hvilket område 40D er overgått mtp bildekvalitet og betjening av de modellene som er nyere. Man trenger ikke selge en modell billig kun fordi den er et drøyt år gammel. Det virker som en rar innstilling, som i verste fall fører til at man ikke tar noen avgjørelse (fordi man gjør det så fordømt vanskelig for seg selv å velge), og dermed går glipp av tusenvis av bilder som kan inneholde ditt livs beste bilde. Kjøp det kameraet du liker best, til den prisen som passer deg best. Om modellen har vært produsert i hundre år betyr ingenting så lenge den yter og fungerer like godt som nyere modeller.

 

Jeg tror du har misforstått hva jeg mener med dette. Det jeg mener er at jeg helst skulle sett at 40D kom ned til en lavest mulig pris i butikk, når tid for kjøp kommer. Grunnen er følelsen av å ha kjøpt noe nytt, og følelsen av dette. Jeg foretrekker å kjøpe i en butikk framfor brukt, enkelt forklart. Har absolutt ingenting å utsette på det du sier om 40D's kvaliteter kontra nye modeller.

 

Jeg beklager at jeg fikk deg til å reagere så sterkt, når du helt klart misforstår intensjonen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...