Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Spør hvorfor jeg forskjellsbehandler Bibelen og Koranen

Poenget er at i Islam blir dette avsnittet brukt som en unnskyldning til vold mot sivile. Dette er noe som ikke skjer i kristendommen som jeg ser det...

 

"Som DU ser det"

 

Slik som jeg ser det synes denne denne Guden det er tilpass for mennesker som ikke holder sabbathe hellig at de steines til døde. Vi sier det noen ganger til... Til døde til døde til døde. Hva med disse velvalgte Guds ord er det du ikke forstår? Han er din gud og han tok vel ikke feil i denne avgjørelsen?

Endret av prepple
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da blir det betimelig å spørre deg om du tror at du ville ha vært kristen i dag hvis ikke Olav den Hellige hadde svingt sitt sverd i Herrens navn. :)

Hadde ikke han gjort det, ville noen andre gjort det.

 

Ikke at jeg forsvarer det.

 

@prepple: Leste du innlegget mitt? Det er jo akkurat det jeg skriver om...

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

Ozi3333, les bibelen. Den er fullpakket med idiotiske lover og regler. Forskjellen er at kristendommen har blitt mer nøytral med århundrene, mens Islam fortsatt henger etter på mange punkter.

 

Muhammed var på ingen måte en dum person, reglene han innførte for 2000 år siden var ypperlige i sin tid. Det var en religion for datiden, feks det med hellig krig. Kan kanskje ha hatt noe å gjøre med korstogene som de kristne så flittig sendte ned til midtøsten? Det er synd at ekstremister idag forvrenger de skriftene slik at de tror de har "gud" med seg når de smeller inn i skyskrapere.

 

 

Per idag er jeg ingen islam tilhenger. Jeg forakter islamske land og muslimer som lever for strengt etter "boka". Du påtvinger små barn en overbevsning og lever i et land som er gjennomsyret av en kvinneundertrykkende holdning. Det virkelig avskyr er når muslimer kommer til Norge og tror at vi vil sitte pent å se på mens de opprettholder sine "barbariske" skikker som tvangsekteskap.

 

 

 

og litt OT, ????

 

Burde heller forby hijab, noe jeg ser på som et kraftig tegn på kvinneundertrykkelse.

 

Da blir det betimelig å spørre deg om du tror at du ville ha vært kristen i dag hvis ikke Olav den Hellige hadde svingt sitt sverd i Herrens navn. :)

Hadde ikke han gjort det, ville noen andre gjort det.

 

Ikke at jeg forsvarer det.

 

@prepple: Leste du innlegget mitt? Det er jo akkurat det jeg skriver om...

 

 

Vær så snill, det er en rekke tilfeldige hendelser som førte til at kristendommen er det den er idag, kunne like godt vært en annen religion. Men overtro er nå overtro i mine øyne.

 

edit: og ozi3333, hvis du kunne kommet med dine synspunkter på noe av det jeg skriver (forrige side blant annet), så ville jeg blitt fornøyd. Virker som om du er den eneste kristne her inne og det kunne vært interessant å vite hva du mener =)

Endret av drz
Lenke til kommentar
Da blir det betimelig å spørre deg om du tror at du ville ha vært kristen i dag hvis ikke Olav den Hellige hadde svingt sitt sverd i Herrens navn. :)

Hadde ikke han gjort det, ville noen andre gjort det. Ikke at jeg forsvarer det.

Der var tåkepratet igjen, gitt...

Du forsvarer det ikke, nei, men det var jo ikke poenget. Det jeg snakker om, er at historiebøkene gir oss endeløse fortellinger om krig, tortur, heksejakt og andre grusomheter i kristendommens navn. Jeg vil gjerne vite hva som gjør islam så mye verre.

Lenke til kommentar
Da blir det betimelig å spørre deg om du tror at du ville ha vært kristen i dag hvis ikke Olav den Hellige hadde svingt sitt sverd i Herrens navn. :)

Hadde ikke han gjort det, ville noen andre gjort det. Ikke at jeg forsvarer det.

Der var tåkepratet igjen, gitt...

Du forsvarer det ikke, nei, men det var jo ikke poenget. Det jeg snakker om, er at historiebøkene gir oss endeløse fortellinger om krig, tortur, heksejakt og andre grusomheter i kristendommens navn. Jeg vil gjerne vite hva som gjør islam så mye verre.

 

Det at Islam ikke har tilpasset seg det 21 århunde men fortsatt driver på med å steine unge jenter, gutter, menn og kvinner. Se på samfunnsordningen så skjønner du hvorfor Islam ligger så sinnsykt langt etter kristendommen.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det ikke finnes noen ikke-kristne kilder som forteller om jesus oppstandelse eller mirakler (kan ikke huske å ha hørt om noen iallefall). Du har evangeliene i bibelen, evangeliene som ikke kom med i bibelen også skal det jo etter sigende finnes et hemmelig manuskript som er kilden til evangeliene. Det er en ganske stor sannsynlighet for at det har eksistert i mine øyne, med tanke på at evangeliene er så like, bare at forfatteren har smurt på litt tykt her og der, og satt sitt preg på tekstene.

Det med det hemmelige manuskriptet vil jeg gjette er kun rykter.

 

Er klar over at det finnes få ikke-kristne kilder hvor det står om oppstandelsen. Men jeg tror det er ganske naturlig, da dette var noe både romerne og jødene fornektete på sin hals av den enkle grunn av at det ville gjøre kristendommen enda verre, og de så stadig for seg et opprør. Nazistene ville ikke skrevet mye om konsentrasjonsleirene, av frykt for å omvende folk. Samme med jødene og romerne tror jeg.

 

Men da står man jo igjen med en litt kinkig problemstilling, hvordan kan man tro på jesus oppstandelse når den eneste kilden er bibelen, en 2000 år gammel bok. Hvorfor skal vi da ikke tro på teorien om at jesus ikke døde på korset, men overlevde. Den teorien er jo under 100 år gammel. (ja jeg vet han som la frem teorien hadde fabrikert bevis).

Det var 500 som så Jesus etter at han døde sier Paulus og det tror jeg, for så fort som kristendommen spredte seg, kunne det ikke bare ha vært 5-6 menn.

 

Skrev ikke Quadratus og Lucian fra Samosata om Jesu mirakler?

 

Men det er jo merkelig når du sammenligner de tre store monoteistiske religionene vi har i vesten idag, de er merkverdig like. De var kanskje noenlunde like en gang, men et par tusen år med muntlige overleveringer, fortellere som legger litt ekstra på, og personer som hevder at de har hørt guds stemme så ender du opp med 3 vidt forskjellige religioner.

Ja, men alle religionene stammer fra samme Gud. Rundt Abrahams tid skilte Islam seg ut, og rundt år 0 skilte kristendommen seg ut. De er jo ganske like, skildrer nesten samme Gud.

Lenke til kommentar
Ja, men alle religionene stammer fra samme Gud. Rundt Abrahams tid skilte Islam seg ut, og rundt år 0 skilte kristendommen seg ut. De er jo ganske like, skildrer nesten samme Gud.

Kverulering: Islam kom 500-600 år etter Kristendommen.

Jau, og det var trompeten muhammed som satte fart i "EN-GUD" systemet.

De kristne på denne tiden dyrket flere guddommer bla Maria og helgendyrkelse noe som den katolske kirke er etterslep av. "Jøder" dyrket også flere guder. Ideen om 1stk gud er i grunn særeget muslimsk.

Det var ikke før på 1500 tallet Protestantisme luket vekk helgenene og de ulike guddommene ble "samme gud" feks treenigheten.

 

Koptisk kristendom derimot tilhører kristenhetens aller første troende og dens kirke ble i henhold til tradisjonen etablert av evangelisten Markus i Egypt på midten av det 1. århundre (rundt år 42 e.Kr.).

 

Egypt var gjenstand for mange profetier i Det gamle testamentet, profeten Jesaja slo fast at det ville bli et alter for Herren i midten av landet Egypt og en søyle for Herren ved dets grenser.

 

Bemerkelsverdig er jo det at selv om Egypt var sentralt i GT sies det ingenting om hverken jehave, jøder, hebreere og israelittere i Egyptiske skrifter, mens andre folkeslag og stammer beskrives i minste detaljer.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

Lenke til kommentar
Ja, men alle religionene stammer fra samme Gud. Rundt Abrahams tid skilte Islam seg ut, og rundt år 0 skilte kristendommen seg ut. De er jo ganske like, skildrer nesten samme Gud.

Kverulering: Islam kom 500-600 år etter Kristendommen.

Det som nå er Islam skilte seg ut rundt Abrahams tid. Mohammed kom etter Jesus.

 

Jau, og det var trompeten muhammed som satte fart i "EN-GUD" systemet.

Hva med: "Du skal ikke ha andre Guder enn meg". Og Moses raserianfall etter at irealittene bygde gullkalven?

 

De kristne på denne tiden dyrket flere guddommer bla Maria og helgendyrkelse noe som den katolske kirke er etterslep av. "Jøder" dyrket også flere guder. Ideen om 1stk gud er i grunn særeget muslimsk.

Det var ikke før på 1500 tallet Protestantisme luket vekk helgenene og de ulike guddommene ble "samme gud" feks treenigheten.

Ja, de hyller dem for det de har gjort. Og de bruker dem som personer å be til. Mange som ber til Jesus også...

 

Den er ikke særegen muslimsk. Dette kan det fort bli flisespikking av though.

 

Koptisk kristendom har jeg liten kjennskap til.

Lenke til kommentar
Ja, men alle religionene stammer fra samme Gud. Rundt Abrahams tid skilte Islam seg ut, og rundt år 0 skilte kristendommen seg ut. De er jo ganske like, skildrer nesten samme Gud.

Kverulering: Islam kom 500-600 år etter Kristendommen.

Det som nå er Islam skilte seg ut rundt Abrahams tid. Mohammed kom etter Jesus.

JAAAAAAAAAA!!!

Det er jo det jeg sier. I kristendom er/var jesus guddom, men muhammed degraderte han til profet.

Mohammed fjernet overflødige avguder og hevdet det kun var 1 stk guddom.

Islam på abrahams tid må du gjerne utdype...

 

Jau, og det var trompeten muhammed som satte fart i "EN-GUD" systemet.

Hva med: "Du skal ikke ha andre Guder enn meg". Og Moses raserianfall etter at irealittene bygde gullkalven?

Før de erobret og plyndret kanaan dyrket de i hovedsak jahve.

Etter de kom dit la de til de kanaanittiske gudene baal (gullkalven) el, elohim, Elion/El Elyon hvor av baal er den eneste nåværende guden som ikke er i bruk under en-gud systemet.

De 10 bud er forøvrig plagiat av Egyptiske maats skrifter.

 

De kristne på denne tiden dyrket flere guddommer bla Maria og helgendyrkelse noe som den katolske kirke er etterslep av. "Jøder" dyrket også flere guder. Ideen om 1stk gud er i grunn særeget muslimsk.

Det var ikke før på 1500 tallet Protestantisme luket vekk helgenene og de ulike guddommene ble "samme gud" feks treenigheten.

Ja, de hyller dem for det de har gjort. Og de bruker dem som personer å be til. Mange som ber til Jesus også...

Hva du definerer med jesus er ikke godt å si, men på den tiden de ble oppfunnet og var mest "aktive" ble alle ovenfornevnte ikoner dyrket som guder. Og det er heller ikke entydig at gud og jesus er identisk ikon om det var det du antydet.

 

Koptisk kristendom har jeg liten kjennskap til.

Du burde absolutt lese litt. Koptisk (den første kristne kirke) ble grunnlagt av en av bibelevangelistene (Markus) og en følgesvenn av Apostelen Peter. Så det er jo de som sitter med "orginalen"

Lenke til kommentar
Det som nå er Islam skilte seg ut rundt Abrahams tid. Mohammed kom etter Jesus.

Det vil jeg gjerne ha kilde på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_view_of_Abraham

se gjerne på Ishmael også...

Ja, Islam ser på Abraham som en profet, Abraham er en viktig figur i kristendommen også. Men Islam som vi kjenner det i dag ble grunnlagt av Mohammad på 600-tallet. Det var ingen Islam før det.

Lenke til kommentar
Ja, det er riktig. Islam skilte seg ikke ut da. Men det islamske folket gjorde det.

:)

Ikke Islam men det Islamiske folket?

Hviklet fokleslag er det du mener med Islamiske folket?

semititter?

 

Eller kanskje dette?

Abram var en mann som levde 1800 år før Kristi fødsel i byen Ur i Kaldea. Ur lå nær det nåværende Basra i Irak. (sumeria/babylon) Hans far Tara tok med seg familien til Karan nord i landet. Der talte Gud til Abram: "Dra bort fra ditt land og din slekt og din fars hus til det landet som jeg vil vise deg! Jeg vil gjøre deg til et stort folk; jeg vil velsigne deg og gjøre ditt navn stort. Du skal bli til velsignelse!" (1 Mos 12,1-2) Abraham var lydig og gjorde det som Gud ba ham om. Han dro til Kanaan og levde som omstreifende nomade med sin familie. Gud hadde lovt han en stor ætt, men han var barnløs og kona Sara var 90 år. Allikevel trodde Abraham at Gud ville gjøre som han hadde sagt og Sara ble med barn og fikk Isak. Abraham hentet en kone til ham fra sin egen familie og med Rebekka fikk Isak sønnene Esau og Jakob.

http://www.jesusnet.no/article.php?id=216&p=

 

I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kanaan

 

Da er det plutselig "Det Islamiske folk" som er Noahs etterkommere og det folke gud hadde gitt landet askenazi-jødene okkuperer?

 

 

Frohman: det var ikke jøder, men hebreere, israels ætt og abrahams ætt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...