Gå til innhold

Tv-kjøp 32" - Hvilken av disse bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den har (selvsagt) en analog tuner også men bildekvaliteten på analog kabel er ikke den beste. Grunnen til at DVB-T tuneren står i er nok rett og slett at det koster mere å ta den ut for enhetene som skal til Norge (samme modell for en haug land i Europa) enn det koster å la den stå i. Mulig man kan få inn noe ukryptert SVT nært svenskegrensa, men ellers er altså digitaltuneren ubrukelig her i landet.

Lenke til kommentar
Eneste forskjell er digitaltuneren. "H" har MPEG4 og funker med RiksTV (4490,- på Netonnet, forresten) mens "D" bare har MPEG2 og er ubrukelig i Norge (bare tuneren altså).

 

Hva vil MPEG2'en da kunne brukes til? Analog-titting, eller er den helt ubrukelig?

 

Skal jeg ta da den tv'en som har MPEG4 støtte da? (Innebygd riks-tv.)

 

Når jeg bruker en dekoder fra Salten Bredbånd, hva er det jeg da bruker av MPEG osv.?

 

Må være sikker på at jeg får bilder når jeg kobler til min nye tv.

Lenke til kommentar
Når jeg bruker en dekoder fra Salten Bredbånd, hva er det jeg da bruker av MPEG osv.?

Det trenger verken du eller TV-en vite noe om, for da skjer dekodingen av bildene i dekoderen, og et ferdigtolket bilde sendes via scart- eller hdmi-kabel til TV-en, og TV-ens tuner/dekoder er ikke i bruk.

 

Endel andre ting i denne tråden som bør kommenteres:

- Alle TV-er solgt hittil og i salg per i dag, har analog tuner som kan brukes med analogt bakkenett i de få fylkene dette fortsatt er i drift, og analog kabel-TV.

- Noen TV-er har i tillegg digital tuner/dekoder, enten MPEG2 eller MPEG4, som i teorien kan brukes til å se digitale sendinger fra digitalt bakkenett, kabel-TV eller parabol, dersom sendingene er i et format som TV-en klarer å dekode.

- I Norge bruker det digitale bakkenettet MPEG4, mens MPEG2 er vanlig i mange andre land.

- I Norge er det hittil kun Riks-TV (innholdsleverandør) og deres partner NTV (som driver det digitale bakkenettet) som tester, godkjenner og anbefaler TV-er med innebygget digitaltuner som støtter deres sendinger.

Lenke til kommentar
Når man bruker en tv med signaler fra de hvite kablene som man smeller rett inn i tv'en (kabel tv eller noe sånt - så mange navn for tiden på alt), vil jeg da ha mulighet til å bruke tv'en med kun støtte for MPEG2?

Ja. Dersom du har kabel-TV, finnes det gode gammeldagse analoge signaler i veggen (så lenge kabelfirmaet gidder å tilby det, så vidt jeg vet er det ingen som har sluttet å sende ut disse). De gir deg TV-bilde med den analoge tuneren, og hvis signalene er gode, kan bildet bli skarpt og fint uten snø/korn/striper eller annen støy selv på en billig LCD. I så fall er det ingen grunn til å gå over til digital-TV, dersom du er fornøyd med det du har, og ikke vil betale ekstra for dekoder og nye pprogrampakker.

Men, det som er av analog støy vil være mer synlig på en stor LCD enn en liten bilderørs-TV. Da er digital-TV en mulig løsning - der får man ikke snø/korn/striper, men "perfekt" bilde inntil signalene blir så svake at dekoderen velger å fryse bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...