Gå til innhold

Kjøleskap som lekker gass


kaikaikai

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en slik liten kjøkkenbenk fra IKEA som inkluderer vask, kjøleskap og stekeplater.

Selve kjøleskapet består av et "kjøleskap-del" og en fryser som henger i taket på kjøleskapet.

For 30 minutter siden var jeg litt uheldig og jeg klarte å delvis ødelegge plata som ligger i frysa. Frysa har egentlig aldri fungert, det har bare dannet seg masse is på den. Det var når jeg ville få av denne isen at det skar seg. Og det høres nå ut som om at den lekker gass.

 

Hva skal jeg gjøre, er maten ødelagt, er gassen farlig?

 

Jeg har tatt ut all maten, og lar døra stå på gløtt slik at gassen kommer ut. Har åpna dør og vinduer. Men dette kan ta tid :/

Ringte IKEA og spurte, men de sa at jeg måtte ta kontakt med Whirlpool som laga kjøleskapet.

De stengte selvfølgelig 12 min før jeg ringte.

 

Jeg har undersøkt både Freongasser, og gassene som det ser ut til at Whirlpool bruker mest i sine kjøleskaper (Isobutan og R-134a).

 

Jeg har og lest http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftning...kalier/4753.cms

men er fortsatt litt nervøs. Og litt ubehagelig å måtte sitte oppe med ytterdøra hele kvelden.

 

Vil selve kjølefunksjonen på kjøleskapet fungere etterpå, eller er det bare frysa som ikke vil fungere?

 

Noen som vet noe mer eller har noen tips/råd å komme med?

Endret av piirkasokken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er en kompressor på dette kjøleskapet, så slutter hele kjøleskapet å virke ganske fort (om lekasjen er stor).

Freon er ikke lov å bruke lenger (med enkelte unntak).. Freon kan man puste inn uten problemer, men den er farlig for ozon laget, men det tar mange mange år før den når ozon laget..

 

Har du 2 stk kompressorer så vil nok kjøleskapet fungere, men ikke fryser..

post-68150-1232124655.jpeg

Lenke til kommentar

Åh herregud!

 

[Kødd]

1 promille av R-134a gjør at man øker sjangsen for lunekreft med 90%.

[/Kødd]

 

Opprenskningsmetoder:

Stopp lekkasjen hvis mulig. La fordampe i avtrekk eller friluft . Ventiler godt. Større spill : Ventiler godt . Begren s

spillet med sand, jord eller annet egnet absorpsjonsmiddel . Hindre utslipp av væske til avløp, kloakk, kjellere o g

arbeidsrom da dampen er tung og vil fortrenge tilgjengelig oksygen for ånding.

 

Nedbrytbarhet 1,1,1,2-tetrafluoretan (R-134a) brytes forholdsvis raskt ned i den lavere atmosfæren (troposfæren) . Levetid i

atmosfæren er 14 .6 år .

Luft godt og lenge (haha).

 

Fantastisk! Adobe Acrobat kan finne tekst i PDF som er bilde.

http://www.bilmateriell.no/nedlasting/HMSd...kjolemedium.pdf

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...