Gå til innhold

[Løst]Hvordan gi brukere sitt eget virtual directory?


Anbefalte innlegg

Veit ikke helt om jeg poster rett her, men hakkepeil hva slags teknologi som brukes.

 

last.fm/user/kristianraf

 

de har lagd så at hver user får sitt eget directory og det blir mye enklere å huske link.

regner med at det er virtual, nekter å tro at de har 10tusenvis directoryer.

noen som veit om det er mulig å få til dette med noe programmeringsgreier uten å eie en server selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les om htaccess og mod_rewrite. :)

 

Kort oppsummert, så bruker mod_rewrite regular expressions til å kjenne igjen mønster i URL-en. Dataene sendes videre til den "egentlige" URL-en, typisk med data fra "offentlig URL" som GET-variabler.

 

jepp det har jeg lest om gett. men sånt nytter ikke å forstå seg på. det løste seg med en phpadmin redirect og $_SERVER["PATH_INFO"].

 

men veit du hvordan man "cloaker" eller skjuler urlen man redirecter/forwarder til?

Endret av jagarock
Lenke til kommentar

Well ... Det absolutt letteste er mod_rewrite ;) Da slipper du å blande PHP-scriptene inn i dette, og slipper å streve med å skjule egentlig URL. Det vet jeg ikke hvordan man skulle fått til med kun PHP. Med mod_rewrite trenger du bare et par-tre kodelinjer i én fil.

 

Crash course om regular expressions.

 

Hvis du trenger hjelp til å formulere htaccess-fila, så er det kanskje noen her inne som er stødigere på det enn meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...