Gå til innhold

[Flash] Actionscript - Meny Og Animasjon


Anbefalte innlegg

Jobber med en oppgave til 1IT for VG2, hvor en flash-animasjon er oppgaven. Det jeg ønsker er at den skal stoppe et er en introtekst (dette går fint) for en meny, hvor man kan velge mellom 4 animasjoner (Gjennom buttons). Selve animasjonene er ikke problemet, men koden for å få knappene til å fungere.

 

Jeg forestiller meg at det er

on(release) { gotoandplay(Scene,frame);}

(evt. bare frame, spiller liten rolle) som er det nødvendige, men jeg får det ikke til å virke. Jeg har også prøvd bøttevis med varianter av denne, blandt annet med _root., scene- og frame-labels, men ingenting ser ut til å funke.

 

Er det noen som ser problemet, og hva som kan gjøres med det? :)

 

Dersom jeg har utelatt mulig viktig informasjon - let me know. Er ikke helt dreven på dette.

 

:)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flash CS3 betyr ikkje så mye når det er snakk om Flash.

Derimot om det er Actionscript 2 eller 3 er viktig.

 

Den koden du har skrevet har bare små bokstaver. Actionscript er "case-sensetive", det er forskjell på bruk av store og små bokstaver. Du skulle har skrevet gotoAndPlay.

stop();

Stopper timeline.

 

on (release) {
gotoAndPlay(frame);
}

Kan settes på buttons.

 

on (release) {
navnpåmovieclip.gotoAndPlay(frame);
}

Brukes om det er ett spesielt movieclip som skal spilles av. Husk at du må markere dette klippet på senen, og skrive inn det navnet du skal bruke i actionsscriptet i instance-feltet i properties.

(http://blog.classsoftware.com/images/spottheerror.gif der det står mcRect).

 

Dette var for Actionscript 2.

 

Om du har valgt Actionscript 3 er det store forskjeller i hvordan koden skal skrives i forhold til Actionscript 2, det og legge kode direkte på en button (altså trykke en gang på den og legge til kode) fungerer ikke som eksempel.

Lenke til kommentar

Må bumpe meg selv litt, da jeg har fått et nytt problem.

 

Jeg har fått til navigeringen ved å bruke frame-code. Det jeg nå vil er at Flash skal kunne gjenkjenne når animasjonen kommer til en bestemt frame (den siste i enkeltanimasjonen) og så hoppe tilbake til "meny"-framen.

 

Jeg får den til å hoppe tilbake. Problemet mitt er da at menyen ikke virker lengre. Jeg kan ikke velge noen av alternativene. Etter mye googling har jeg ennå ikke funnet ut hvordan flash kan identifisere en enkeltframe og reagere etter det. Alt jeg finner er bundet til knapper.

 

Alternative løsninger er: Separate flash-filer som hentes opp fra hovedfilen eller å konstruere knapper og en stop(); på hver enkeltanimasjon, dersom noe av det overnevnte ikke skulle funke.

 

Forslag til hvordan det kan gjøres?

 

Det er Actionscript 2.0, forresten. :)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...