Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedbetaling av gjeld på bolig


msmanson

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart dette, da jeg ikke helt skjønner meg på det, men jeg prøver.

 

Samboeren min hadde et hus med tidligere samboer. Ho reiste ifra han og han satt igjen med mye gjeld og huset måtte selges. De skyldte 90 000 på huset, og dette fikk han stadig regningen og inkassokrav på. Hun står som samskyldner.

Det endte opp med at en i familien hans tok opp ett lån for han, slik at han fikk betalt ned alt gjeld, og da ble jo også den fakturaen som de hadde sammen betalt. Så han har jo betalt 45 000 for henne.

 

Er det noen måte vi kan gå frem på for å få dette tilbake??

 

Takker for alle svar hvis noen forstod hva jeg mente:)

 

 

Ser jo nå at jeg har skrevet på heeelt feil plass, men er så vandt til å oppholde meg i juss delen. Fint om noen kan flytte tråden

Endret av msmanson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart dette, da jeg ikke helt skjønner meg på det, men jeg prøver.

 

Samboeren min hadde et hus med tidligere samboer. Ho reiste ifra han og han satt igjen med mye gjeld og huset måtte selges. De skyldte 90 000 på huset, og dette fikk han stadig regningen og inkassokrav på. Hun står som samskyldner.

Det endte opp med at en i familien hans tok opp ett lån for han, slik at han fikk betalt ned alt gjeld, og da ble jo også den fakturaen som de hadde sammen betalt. Så han har jo betalt 45 000 for henne.

 

Er det noen måte vi kan gå frem på for å få dette tilbake??

 

Takker for alle svar hvis noen forstod hva jeg mente:)

 

 

Ser jo nå at jeg har skrevet på heeelt feil plass, men er så vandt til å oppholde meg i juss delen. Fint om noen kan flytte tråden

 

Skjønner ikke helt problemstillingen, vil hun gjøre opp for seg eller mener du at hun har krav på noe?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg kan svare på denne, men bare for å prøve å få klarhet:

Er det slik at din samboer har betalt all gjelden (90.000), og ønsker å få tilbake halvparten fra sin tidligere samboer?

 

Jeg ville hørt med banken hva de anbefaler. Kan være vanskelig å få omgjort det nå som gjelden er innfridd, men kanskje han bare burde betalt sin halvdel av lånet og så få restgjelden overført til henne? Hvis de sto solidarisk ansvarlig (medskyldnere) burde begge fått krav om å innfri gjelden og ikke bare din samboer.

Uansett, jeg ville hørt med banken hva de sier :) .

Lenke til kommentar

Hei,

 

Om hun skal kreve noe av boligen, er det vel bare naturlig at hun da får en mindre andel av verdien.

 

At de hadde felles gjeld og han betalte alt, er vel uvesentlig, om det er han som sitter igjen med hele boligen.

 

Ellers, er jo 90.000kr i gjeld på en bolig -ingen ting-.

Om boligen skal selges og fordeles, så er det jo bare å ordne det slik at hun får da det hun skulle fått (om det er noe) minus da hennes andel av gjelden.

 

Om han beholder hele huset, så mener jeg han bare bør drite i at han har betalt hennes del av gjelden, da sitter han jo uansett på verdien av boligen.

Lenke til kommentar
Det står jo i førsteposten at huset ble solgt, og at de 90.000 er restgjelden etter salget.. ;)

 

Det klarte vel alle i denne posten å få med seg, problemmet er at vi ikke skjønner hva spørsmålet er. Fordi TS skriver på en måte som virker som at hun har ett krav i boet.. Sånn oppfattet hverfall jeg det.

 

Quote fra første post:

"Er det noen måte vi kan gå frem på for å få dette tilbake??"

Lenke til kommentar

Jeg forstår spørsmålet slik:

 

Trådstarters samboer bode tidligere sammen med en annen kvinne. Denne kvinnen flyttet ut, trådstarters samboer ble sittende med en restgjeld på 90 000. Dette har han betalt ned i sin helhet, selv om de to tidligere samboerne var solidarisk ansvarlige for kravet. Spørsmålet er om trådstarters samboer kan kreve halvparten 45 000 av sin tidligere samboer, og eventuelt hvordan dette bør gjøres.

 

En solidarskyldner som innfrir hele kravet, har som hovedregel regresskrav mot sine medskyldnere. Sagt med andre ord: Utgangspunktet er at hvis en skyldner betaler ned gjeld han har felles med andre, kan han kreve de andres andeler tilbake fra dem.

 

Send et brev og krev de 45 000.

Lenke til kommentar
Det står jo i førsteposten at huset ble solgt, og at de 90.000 er restgjelden etter salget.. ;)

Det klarte vel alle i denne posten å få med seg, problemmet er at vi ikke skjønner hva spørsmålet er.

Innlegget mitt var et svar på posten over (innlegg #5) - der virket det som om trådstarters samboer satt igjen med huset.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...