Gå til innhold

Ny superzoom fra Sigma


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke dette problemet som påvirker din 28mm f1.8. Med "over" i sitatet mener jeg i tall, ikke i åpning. Dvs at de fleste speilreflekskameraer kan få problemer med å fokusere med objektiver som har blender 8, 11, 16 etc.

 

Canon EOS 50D klarer f.eks å fokusere med Tamron 28-300mm på 300mm, hvor største blender er f6.3, men det er bare så vidt, og det går tregt og er noe avhengig av forholdene ellers. Med f.eks en billigtele som har f8 eller enda større som sin største blender, vil nok kameraets autofokus få enda større problemer.

 

Tak, Aetius. Det giver jo også langt bedre mening, hvis man tænker lidt over det - sværere at fokusere gennem en mindre åbning!

 

Det er lidt besværligt med blændetal synes jeg, når nu tal og fysisk størrelse tæller i hver sin retning. (Jo, jeg er bekendt med hvordan inverse tal virker, men det giver alligevel nu og da lidt forvirring som man kan se).

 

Hm. Men godt. Jeg reklamerer så helt ubekymret over mit objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man leser en setning i kontekst, så bør det være greit å forstå. Spesielt i dette tilfellet. Og det Aetius skriver om her er et av mine største ankepunkter mot superzoomer. Det er rett og slett en dealbreaker hvis minste blender er under det AF kan forholde seg til. Og f/6,3 er som Aetius påpeker helt på grensen, selv med så god AF som 50D har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...