Gå til innhold

30 dager retur rett på lefdal?


Anbefalte innlegg

lefdal har angrerett på 14 dager når ting er kjøpt via nett.

0 dager når kjøpt fra selger i butikk...

 

Jeg kjøpte min acer one hos lefdal...

Etter 18 dager tok den kveld med varmeproblemer.

Jeg var å leverte den inn på dag nr 19.

 

Fikk beskjed om at acer hadde 15 dager doatid og derfor kunne jeg ikke få heve kjøpet eller bruke noe angrerett av noe slag.

Fikk beskjed at det ikke var noe angrerett fordi jeg hadde kjøpt maskina i butikk.

 

 

Endte opp med at maskina mi fortsatt er på service noe som skal ta alt ifra 2-4 uker

Det har de full rett til, men om det er en god kundepolicy er noe helt annet. Kjenner til flere kjeder i bransjen som bytter ut til nytt produkt dersom det finnes på lager innen 30 dager etter at varen er kjøpt. Gjør man ikke det så sender man et svært uheldig signal.

 

Jeg måtte levere inn maskina mi for reperasjon jeg hos lefdal Alnabru i oslo... De nekta plent å gi meg noe penger tilbake...

Hadde du kjøpt maskien bare 200 meter lengre borte i veien hadde du fått ny maskin med en gang (dersom de var på lager) eller pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kurtegutt: Du kan ikke heve kjøpet på en ødelagt vare. Det eneste de kan gjøre (dette gjelder også på Elkjøp) er å sende maskina di inn på service. Om de på serviceverkstedet finner ut at dette er en garantisak, får du det dekket kostnadsfritt. Dersom de finner ut at maskina er selvforskyldt skadet, har du ingen krav på garanti. At det er selvforskyldt betyr ikke at det er gjort med vilje, det kan bare ha vært en forglemmelse eller hva som helst. Da har du ingen krav på garantireparasjon.

Det er sant at man må sende maskinen inn på service for å 100 % utelukke at de ikke er kundens ansvar at maskinen er slik den er, men sannsynligheten tilsier at de fleste defekter innenfor de 30 første dagene av et produktslevetid kan tilskrives produksjonen. Videre kommer man meget langt med en rask inspeksjon og test av maskinen på stedet. Jobber selv i butikk, og jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vi de siste fem årene har tapt på å praktisere denne ordningen.

 

Det som også er med på å styrke dette er at FTU i en rekke avgjørelser på mobiler som har vært fukt- eller støtskadet innen de seks første månedene etter kjøpet har gitt klager medhold. Bevisbyrden for at det ikke er en produksjonsfeil på produktet fra starten av er ganske hard de første seks månedene.

 

Alt i alt mener jeg at dette er en veldig enkel og grei måte å få fornøyde kunder på. Selve tiltaket koster (de fleste) svært lite. Det som kjennetegner en del selgere at de er så utrolig redde for å ta tap at de skrur igjen alle kraner. Dersom man ser litt større på dette så er det en vinn-vinn-situasjon. Man må aldri tro at man har nok av kunder.. da kan man like gjerne stenge dørene.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Kurtegutt: Du kan ikke heve kjøpet på en ødelagt vare. Det eneste de kan gjøre (dette gjelder også på Elkjøp) er å sende maskina di inn på service. Om de på serviceverkstedet finner ut at dette er en garantisak, får du det dekket kostnadsfritt. Dersom de finner ut at maskina er selvforskyldt skadet, har du ingen krav på garanti. At det er selvforskyldt betyr ikke at det er gjort med vilje, det kan bare ha vært en forglemmelse eller hva som helst. Da har du ingen krav på garantireparasjon.

Det er sant at man må sende maskinen inn på service for å 100 % utelukke at de ikke er kundens ansvar at maskinen er slik den er, men sannsynligheten tilsier at de fleste defekter innenfor de 30 første dagene av et produktslevetid kan tilskrives produksjonen. Videre kommer man meget langt med en rask inspeksjon og test av maskinen på stedet. Jobber selv i butikk, og jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vi de siste fem årene har tapt på å praktisere denne ordningen.

 

Det som også er med på å styrke dette er at FTU i en rekke avgjørelser på mobiler som har vært fukt- eller støtskadet innen de seks første månedene etter kjøpet har gitt klager medhold. Bevisbyrden for at det ikke er en produksjonsfeil på produktet fra starten av er ganske hard de første seks månedene.

 

Alt i alt mener jeg at dette er en veldig enkel og grei måte å få fornøyde kunder på. Selve tiltaket koster (de fleste) svært lite. Det som kjennetegner en del selgere at de er så utrolig redde for å ta tap at de skrur igjen alle kraner. Dersom man ser litt større på dette så er det en vinn-vinn-situasjon. Man må aldri tro at man har nok av kunder.. da kan man like gjerne stenge dørene.

 

Joa, jeg skjønner den. Jobber i butikk selv også, om enn ikke på varemottaket. I butikken vår er det snakk om "noen hundre" slike saker HVER UKE, og vi har ikke sjans til å sjekke sånne saker i butikk da det stort sett er trafikk hele tiden. Et annet problem er at svært få har den nødvendige kompetansen til å sjekke alle mulige produkter i butikk, da det ikke er det som er jobben deres. For å unngå kaos behandles derfor alle saker likt etter samme prosedyre, og da blir alt langt mer forutsigbart for både butikk og kunde, og vi som butikk stiller selvfølgelig opp med utlånsprodukter ved behov.

Lenke til kommentar

at personer krever heving av kjøp etter at et produkt blir ødelagt etter kort tid er bare feil. skal butikken sitte igjen med flere tusen i tap da, for de får aldri en DOA godkjent på slik sak tråden startet med.

 

Rart folk mister jobbene sine i elektronikk bransjen fortiden eller hva?

Lenke til kommentar
at personer krever heving av kjøp etter at et produkt blir ødelagt etter kort tid er bare feil. skal butikken sitte igjen med flere tusen i tap da, for de får aldri en DOA godkjent på slik sak tråden startet med.

 

Rart folk mister jobbene sine i elektronikk bransjen fortiden eller hva?

Det er svært sjeldent man sitter igjen med flere tusen kroner i tap. Som regel setter man ned prisen med 500 kroner, og får solgt varen uten stress. Er det en kampanjevare og man ikke har margin til å få solgt den med rabatt, så kjøper kundene den uansett til vanlig pris. Kanskje man gir noen kroner avslag på en veske eller annet. Sjeldent noe problem.

 

Videre snakker jeg ikke om å bytte ut et produkt der det er tvil om kunden har ødelagt det etter 24 timer, men gjerne der man raskt ser at disken er defekt, skjermen er svart eller andre enkle saker. En slik undersøkelse tar toppers fem min.

 

Det er ofte svært lett å selge en vare, men det er det som skjer etterpå som er det viktige. Det finnes ikke noe bedre enn å snu en misfornøyd kunde til en fornøyd kunde. Enda viktigere for å trekke og beholde kunder og ikke ene og alene den lave prisen, men servicen kunden føler at han/hun får. Hvis man lurer på hvordan man skal opptre overfor en kunde, så kan man jo alltids snu på det og sette seg inn i kundens situasjon før man tar en avgjørelse.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det har de full rett til, men om det er en god kundepolicy er noe helt annet. Kjenner til flere kjeder i bransjen som bytter ut til nytt produkt dersom det finnes på lager innen 30 dager etter at varen er kjøpt. Gjør man ikke det så sender man et svært uheldig signal.

 

Leste nettopp på Acer sine sider at det er 15 dagers Doa tid på pcene dems, hva skjer med pcen etter at den blir bytta etter 15tende dagen? sender til rep og selger som en brukt vare?

 

kan ikke skjønne at dem tjener noe på det.

Lenke til kommentar
Det har de full rett til, men om det er en god kundepolicy er noe helt annet. Kjenner til flere kjeder i bransjen som bytter ut til nytt produkt dersom det finnes på lager innen 30 dager etter at varen er kjøpt. Gjør man ikke det så sender man et svært uheldig signal.

 

Leste nettopp på Acer sine sider at det er 15 dagers Doa tid på pcene dems, hva skjer med pcen etter at den blir bytta etter 15tende dagen? sender til rep og selger som en brukt vare?

 

kan ikke skjønne at dem tjener noe på det.

 

Dem tjener på det at neste gang kommer samme kunde tilbake til butikken, istede for å handle på nett eller hos en konkurent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...