Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkortet piper ikke, får ikke bilde


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I desember 08 så klikka den stasjonære pc'n min helt. Det hele startet med at pc'n hang seg og jeg fikk grønn skjerm (nei ikke blå, men grønn). Dette skjedde skjeldent så det var ikke noe jeg brydde meg om. Etter en uke ca så begynnte det å skje oftere, helt til pc'n ikke ville boote til BIOS engang.

Nedenfor skal jeg prøve så godt jeg kan å beskrive steg-for-steg hva som skjedde de siste minuttene før pc'n sluttet å fungere:

 

1.Grønn skjerm, jeg restarter pc'n og den fungerer helt fint

 

2.Surfer litt på nett i Opera-nettleser

 

3.Nettleseren henger seg og jeg avslutter programmet.

 

4.Får opp en feilmelding som jeg tar et screenshot av

 

5.Prøver å åpne mspaint for å lagre screenshotet, får opp en feilmelding; "Ikke nok kvote tilgjengelig til å utføre denne kommandoen"

 

6.Trykker ctrl+alt+del for å åpne taskmanager, men i steden for taskmanager får jeg opp en feilmelding der det står "Programmet ble ikke riktig initialisert" + et heksadesimalt tall innesluttet i en parantes.

 

7.Restarter pc'n

 

8.Får tekst på skjerm (dette skjer rett før der windows vanligvis lastes) der det står "Boot Block Compatible Version Ver.017

Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery...

Cd-rom not found!

Checking USB Device..."

Og der sto den bare.

 

9.Restarter pc'n men hovedkortet piper ikke.

 

Slik har jeg feilsøkt:

 

-Byttet om på skjermkortene mine + at jeg har prøvd å kun bruke ett av dem

-Byttet ram-brikker (prøvd 8 forskjellige)

-Prøvd med den gamle pentium P4 prosessoren min

 

Siden hovedkortet mitt har vært defekt før, så tenkte jeg at det samme hadde skjedd denne gangen. Jeg har nå hatt kortet inne hos komplett.no som har installert nyeste BIOS -versjon og kjørt en test som kortet bestod med glans.

 

Noen geniale mennesker her som vet hva som feiler enten meg eller pc'n min? Slutter hovedkortet å pipe om CPU er defekt?

 

Her er pc'n min:

HK:ASUS MAXIMUS FORMULA

Minne: Crucial BallistiX Tracer

Skjermkort: To stk. Radeon HD3870

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

PSU: Thermaltake Toughpower 850W

Jeg setter kjempe pris på all hjelp jeg kan få.

 

Mvh.

 

Hiss

 

Edit: Leif.

Endret av Hiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet piper ikke hvis CPU er defekt ja, det stemmer det.

 

Feilene du beskriver kan bety minnefeil, CPU-/Chipset-/HK-feil, harddisk-feil eller døende/overbelastet PSU. Det er dermed ganske sannsynlig at PSU-en din har parkert tøflene - Siden du har prøvd forskjellige RAM-brikker (som ville ha ført til HK-alarm hvis det kun var én av de som var defekte) og en annen CPU, i tillegg til at komplett har friskmeldt HK-et.

 

Prøv PSU-en med tilsvarende komponenter om mulig.

Lenke til kommentar

Fargeffeilene tyder på feil på grafikk kort. Og, mange hk piper ikke på feil der...de rett og slett nekter å boote. Prøv å låne et grafikk kort og kjør dette og se hvordan det går...

 

Hadde det vert minne feil, cpu feil eller chipset feil så hadde ikke du fått grønn skjerm...

Lenke til kommentar

"Fargeffeilene tyder på feil på grafikk kort..."

Det var det jeg også trodde, så jeg har prøvd å feilsøke ved å bytte plass på kortene. Har også prøvd å kun bruke ett kort i stede for to.

Uansett så har jeg to eldre skjermkort som jeg kan teste med :)

 

Kommer med oppdatering i morgen.

Lenke til kommentar

Om du leser hva som står på punkt nr 8 så er jo alt gankse klart.

 

Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery...

Cd-rom not found!

Checking USB Device..."

 

Du har mest sansynlig en korupt bios. Jeg mener og huske at asus har noe crashfree bios som lar deg flashe bios ifra en cd eller minne pen om dette skjer. Prøv og flashe bios så ordner nok alt seg.

Lenke til kommentar
Om du leser hva som står på punkt nr 8 så er jo alt gankse klart.

 

Bad BIOS checksum. Starting BIOS recovery...

Cd-rom not found!

Checking USB Device..."

 

Du har mest sansynlig en korupt bios. Jeg mener og huske at asus har noe crashfree bios som lar deg flashe bios ifra en cd eller minne pen om dette skjer. Prøv og flashe bios så ordner nok alt seg.

 

Om du leser min første post så ser du at jeg har hatt kortet inne hos komplett som har flashet nyeste bios og testet kortet ;) Hos dem så fungerte kortet helt fint.

Problemet var at kortet fremdeles ikke fungerte da jeg fikk det tilbake igjen.

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

@ Uffda: Prøvde med et 6800gt kort, samt et 7950gt kort. Men dette hjalp ikke. Det som derimot hjalp var at jeg mottok nye minnebrikker fra amentio (sendte inn to crucial brikker der den ene var defekt) og da fungerte det :!:

 

Det som er litt rart er at maskinen ikke gir bilde/har problemer med å boote når jeg bruker de gamle brikkene. Enten så er disse også defekte, eller så er det hovedkortet som ikke liker crucial minne:roll:

Uansett er det rart at minst 2 av de 4 prikk-like crucal brikkene mine ble defekte nesten samtidig...

 

Edit: Leif + litt mer info

Endret av Hiss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...