Gå til innhold

HTPC som sparker <20k


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle benytte hjemme-pc ordningen på jobb - og gå til innkjøp av en HTPC som kan vare noen år. Skal i hovedsak brukes til film, musikk og bilder. Lite/ingen spilling vil jeg tro. Jeg ønsker spesielt en maskin som håndterer video i full HD og med god lydkvalitet. (enten via Blu-Ray - eller direkte fra disk). Selvfølgelig ønsker jeg også at den skal være så stille som mulig.

 

Men i hjemmepc-avtalen ligger der noen begrensninger:

- må handles hos komplett.no

- må koste under 20k inkl moms

- må være ferdig bygget hos komplett (vet ikke helt hva dette koster, regner med ca 1000,- ??)

- må ha Microsoft OS

- må ha med skjerm :cry: , max 19" :dontgetit: , og tastatur/mus (slik at det oppfattes som en pc.)

 

Det jeg til nå har satt opp er:

Sum 19034 ,- + bygging

 

Takker for alle innspill! :)

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Bytt ut skjermkortet til HIS Radeon HD4870 ICEQ (Omtrent samme ytelse, halvert strømforbruk). Da kan du også kvitte deg med Asus Xonar lydkortet (hvis du ikke er avhengig av bitstream).

*Q9300 genererer mye varme og trenger en annen CPU kjøler. Ideelt Scythe Ninja Mini til dette kabinettet, men ser ikke ut som komplett har den på lager.

*Ville valgt Logitech denivo mini tastatur

 

Edti: Ser ikke helt hva du skal med 15" touchskjerm, den blir litt for stor (og dyr).

Oppløsnignen på denne skjermen er også for lav til at du kan klone bildet.

(Du kan evt. utvide skrivebordet)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

 

I denne tråden http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....p;highlight=24p mener de faktisk at den innebygde gpu'en i nVidia 9300/9400 baserte hovedkort er bedre enn 4850/4870 til HD-avspilling!!

 

Kanskje en burde velge Asus P5N7A-VM, GeForce 9300, m-ATX og bare drite i ekstra GPU da??

 

Ønsker derimot i utgangspunktet ikke bruke innebygd lyd fra hovdekortet - da jeg har veldig dårlige erfaringer med dette fra før.. Og da er vel bare Xonar eneste fornuftige løsning pr dags dato - hvis man vil ha best mulig lydkvalitet? Har ikke HDMI på forsterkeren (foreløpig) - men har 8 kanals ext int - så da må jeg ha deluxe utgaven..

 

* Har forøvrig tenkt å bruke Scythe Ninja Mini ja obergeru, men det må jeg bestille utenom fra netshop eller noe.

 

* Grunnen til at jeg har med den touch-skjermen er pga at det må være med skjerm i oppsettet for at det skal kunne karakteriseres som en hjemme-pc. Grensen er også på latterlige 19", så da blir valgene få. Kan jo selvfølgelig bare kjøpe den aller billigste - og putte den inn på et kott. Men jeg tror også det kunne vært greit med den touch-skjermen - for å styre spillister o.l. uten å må bruke tv/projector..

 

* Logitech denivo mini tastatur er nok sikkert veldig bra ja. Og får jeg råd bør jeg kanskje velge dette. Det andre ble rett og slett valgt pga pris.

Lenke til kommentar

Her har du link til et oppsett jeg ville gått for (hvis du ikke må bruke 20k):

 

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858

 

CPU: Intel C2D e8500

I de fleste tilfeller er Intel Core 2 Duo bedre enn core 2 quad for en HTPC. Den bruker mindre strøm og utvikler mindre varme. Codecs som ffdshow utnytter ikke fler enn 2 kjerner. core2 duo gir bedre ytelse i de fleste spill. Hvis du skal enkode filmer vil en quad CPU være raskere.

HK Asus P5N7A-VM

Det integrerte skjermkortet gir full akselerasjon av 1080p materiale.

Ville kun satt inn ekstra GPU for spill.

Hardisk Western Digital Green Power

Western Digital lager de mest støysvake hardiskene.

MinneDDR2 pc6400 gir best pris/ ytelse

CPU kjøler Scythe Ninja Mini

Denne CPU kjøleren passer perfekt i Antec Fusion kabinettene

PSU Corsair VX 450W

Corsair lager stillegående PSUer. 450W passer til dette oppsettet, hvis du skal bruke et highend grafikkort trenger du mer effekt.

Kabinettvifter Kabinettviftene i Antec støyer litt, erstattet med 1000RPM vifter blir kabinettet "lydløst". Ville gått for regulerbare vifter hvis du setter inn highend grafikkort.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Hmm - ikke dumt oppsett det der Obergeru!

 

Så du mener bestemt jeg bør skippe Xonar kortet?

 

I så fall hadde det vært interessant å høre om folks erfaringer med den innebygde lyddelen i Asus P5N7A-VM. Har selv til dags dato aldri opplevd et hovedkort med tilfredsstillende kvalitet på det innebygde lydkortet. Men det kan jo selvfølgelig ha endret seg.. ?

Lenke til kommentar

Om du skal droppe Asus Xonar eller ikke, kommer ann på resten av utstyret ditt.

Har du forsterker som har HDMI inngang og støtter DTS TrueHD og Dolby Digital HD, så velger du Asus Xonar kortet.

 

Hvis du har en forsterker som kun tar 5.1 spdiff, så trenger du ikke Asus Xonar kortet.

 

Asus har litt problemer med driverene (takler ikke videooppløsningen 1080/24p).

http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...-htpc-enna.html

Lenke til kommentar

Ok - det er mulig jeg missforstår hva Xonar kan gjøre. Jeg har (p.d.d.) forsterker uten HDMI med DTS TrueHD, Dolby Digital HD osv. Men jeg har 8-kanals external in. Forsterkeren tar vel da signalet helt rått - og kjører det direkte ut uten videre prosessering. Vil jeg ikke da likevell kunne få DTS TrueHD osv, ved å kjøpe Xonar - Deluxe - og bruke tilleggskortets 8-kanals utgang mot forsterkeren min? Eller er bare deluxe-kortet noe jallagreier som er ment for 7.1 pc-høyttaleroppsett?

Lenke til kommentar

Ok, Cyberdog på Avforum mener poenget med Xonar faller bort, og at en like gjerne kan kjøre LPCM via hovedkortet analogt ut til forsterkeren (nedsamplet, men dog).

 

Har litt bange anelser om dette, men nå er det også en stund siden jeg har tatt i bruk lyd fra hovedkort (har alltid blitt veldig missfornøyd før..). Men dette kan jo selvfølgelig ha endret seg. (?)

 

Så, hvis GPU'en i 9300 kortene er såpass bra - og jeg også kan kjøre lyd via dette - er vel strengt tatt det eneste jeg trenger et Asus P5N7A, og en E8500 cpu, så skulle 24p HD-ytelse med god 7.1 lyd være i boks? Da får jeg jo råd til en TB disk til osv - så det er jo gode greier :)

 

Men har også begynt å leke litt med tanken på å kunne bruke maskinen til litt spilling også - bilspill med ratt og pedaler på en 5090H kunne vært morro det.. Dette for eksempel, eller dette. Eller vil det bare bli for mye bråk - og ødelegge hele morroa?

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...