Gå til innhold

Skjerm for bildebehandling


kakskiv

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har begynt å tenke på å skaffe meg en bærbar pc til bildebehandling. Det er viktig med en så god skjerm som mulig, men jeg synes det er vanskelig å få oversikten over det som finnes. Det virker som om de aller fleste bærbare pcer idag har ganske gode spesifikasjoner når det gjelder RAM og harddisker, men skjermene vet jeg lite om.

 

Jeg foretrekker å kjøpe en PC framfor en Mac sålenge det lar seg gjøre, og jeg ønsker helst ikke en bærbar med blank skjerm fordi de blandt annet kan være vanskelige å kalibrere.

 

Er det noen som har peiling på bærbare pc´er og skjermer?

Endret av kakskiv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en tur innom Foto - Video i Oslo, eller eventuelt ring dem hvis du ikke bor i nærheten, de har peiling etter egen erfaring, og veit hva som er bra! Min far var der i stad, og de sa han helst burde kjøpe en skjerm i tilegg til bærbar pc, fordi de var for vanskelig å kalibrere. For en bra skjerm må du ut med rundt 7000 kroner.

 

Best å betale litt ekstra, og slippe det med å få feilinfo om det som egentlig er sluttresultatet :)

 

Forresten ville jeg nok desverre gått for Mac hvis det skal brukes til bilderedigerning, omtrent alle som driver med det bruker det, og har skjønt hvorfor :)

Lenke til kommentar

For 1 år siden var det kun MBP som var brukbar til bildebehandling, siden den bruker en bedre skjerm( s-IPS panel). Likevel klarer den å vise kun rundt 50-60% av aRGB).

 

Siden har flere maskiner kommet på banen. De mest aktuelle er Lenovo W700 og Macbook Pro 17"( kom ut forrige uke). Begge koster i overkant av 20000 kroner.

 

Personlig ville jeg enten gått for en av de modellene jeg nevnte, en gammel Macbook pro 15``( med LED baklyst skjerm), eller en god PC med ekstern skjerm, som f.eks. HP 2475W til rundt 5000 kroner.

 

Personlig bruker jeg en Macbook Pro 15" 2,2 Ghz. Skjermen er bra nok til bildebehandling.

Lenke til kommentar
For 1 år siden var det kun MBP som var brukbar til bildebehandling, siden den bruker en bedre skjerm( s-IPS panel). Likevel klarer den å vise kun rundt 50-60% av aRGB).

 

Siden har flere maskiner kommet på banen. De mest aktuelle er Lenovo W700 og Macbook Pro 17"( kom ut forrige uke). Begge koster i overkant av 20000 kroner.

 

Personlig ville jeg enten gått for en av de modellene jeg nevnte, en gammel Macbook pro 15``( med LED baklyst skjerm), eller en god PC med ekstern skjerm, som f.eks. HP 2475W til rundt 5000 kroner.

 

Personlig bruker jeg en Macbook Pro 15" 2,2 Ghz. Skjermen er bra nok til bildebehandling.

 

 

Takk for gode svar. Med gammel Macbook mener du brukt? Er litt skeptisk til å kjøpe brukt bærbar, pågrunn av den belastningen de har..

 

Ellers så absolutt Lenovoen fristende ut. Om ikke litt stor.. Er det bare Lenovo W700 som har dette displayet? Eller har lillebrødrene med 15" samme teknologi? Forøvrig fant jeg ikke W700 på www.lenovo.no

Lenke til kommentar
For 1 år siden var det kun MBP som var brukbar til bildebehandling, siden den bruker en bedre skjerm( s-IPS panel). Likevel klarer den å vise kun rundt 50-60% av aRGB).

 

Siden har flere maskiner kommet på banen. De mest aktuelle er Lenovo W700 og Macbook Pro 17"( kom ut forrige uke). Begge koster i overkant av 20000 kroner.

 

Personlig ville jeg enten gått for en av de modellene jeg nevnte, en gammel Macbook pro 15``( med LED baklyst skjerm), eller en god PC med ekstern skjerm, som f.eks. HP 2475W til rundt 5000 kroner.

 

Personlig bruker jeg en Macbook Pro 15" 2,2 Ghz. Skjermen er bra nok til bildebehandling.

 

 

Takk for gode svar. Med gammel Macbook mener du brukt? Er litt skeptisk til å kjøpe brukt bærbar, pågrunn av den belastningen de har..

 

Ellers så absolutt Lenovoen fristende ut. Om ikke litt stor.. Er det bare Lenovo W700 som har dette displayet? Eller har lillebrødrene med 15" samme teknologi? Forøvrig fant jeg ikke W700 på www.lenovo.no

 

Man kan få tak i nye 15" MBP fra tidlig 2008( fra MPX, f.eks.).

 

Er litt usikker på tilgjengeligheten av Lenovo maskinen. En test av maskinen finner du her. Har ikke funnet noen tester fra fotografer eller designere, men utifra spesifikasjonene er maskinen helt rå. Eneste minuset i mine øyne( og grunnen til at jeg ikke er fristet av den) er at den ikke kan kjøre MacOSX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...