Gå til innhold

[Løst]obektiver til olympus


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er interessert i å kjøpe et nytt objektiv til min olympus e-420. Jeg

har allerede et kit objektiv som fulgte med, men ønsker mer kvalitet. Lurer

på om noen kunne anbefale mellom Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro Four Thirds eller Olympus

Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5. Jeg er litt amatør på dette her, men er

det riktig av meg å anta at de 2 er ganske like på zooming, og at

sigmaen er mer lyssterk. Zoomen tilsvarer også mer i forhold til andre

kameraer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg er interessert i å kjøpe et nytt objektiv til min olympus e-420. Jeg

har allerede et kit objektiv som fulgte med, men ønsker mer kvalitet. Lurer

på om noen kunne anbefale mellom Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro Four Thirds eller Olympus

Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5. Jeg er litt amatør på dette her, men er

det riktig av meg å anta at de 2 er ganske like på zooming, og at

sigmaen er mer lyssterk. Zoomen tilsvarer også mer i forhold til andre

kameraer ?

 

Jeg kender ikke den optiske kvalitet af Sigma'en, så den vil jeg ikke sammenligne (jeg har ZD 14-54, der er mit mest anvendte objektiv).

 

Sigmaen er en anelse mere lysstærk end ZD 14-54 i den "lange" ende - i den "korte" ende er lysstyrken den samme.

 

Afhængigt af hvad du vil fotografere, så har ZD 14-54 både lidt mere vidvinkel og lidt mere tele end Sigmaen - men koster lidt mere. Desuden er den vejrtæt, men da dit kamera ikke er vejrtæt har det næppe den store betydning. Der er iøvrigt annonceret en ny udgave af ZD 14-54 i forbindelse med lanceringen af den ny E-30.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Sigmaen(men har og er veldig fornøyd med min 14-54), men kommer allikevel med en kommentar.

 

Den ekstra vidvinkelen på 14-54 er svært verdifull, spesielt innendørs eller på trange plasser. Jeg kan se for meg at 18mm vil begrense i mange situasjoner jeg tar bilder i hvertfall. Vidvinkel-objektiv er jo ganske kostbart på 4/3-systemet, så det kan være verdt å ta med seg 14mm kun av den grunn :)

 

Ellers er jo objektivet bra bygget, og føles veldig godt i bruk.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til Sigmaen(men har og er veldig fornøyd med min 14-54), men kommer allikevel med en kommentar.

 

Den ekstra vidvinkelen på 14-54 er svært verdifull, spesielt innendørs eller på trange plasser. Jeg kan se for meg at 18mm vil begrense i mange situasjoner jeg tar bilder i hvertfall. Vidvinkel-objektiv er jo ganske kostbart på 4/3-systemet, så det kan være verdt å ta med seg 14mm kun av den grunn :)

 

Ellers er jo objektivet bra bygget, og føles veldig godt i bruk.

Sigmaen har godt rykte. Den er god på crop-kameraene til Canon& co, så jeg vil tro at den er misnt like god på Olympus.

 

Men problemet, er som dere sier, det blir for lite vidvinkel. Så jeg vil nok anbefale Olympusen, selv om den er noe dyrere.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er interessert i å kjøpe et nytt objektiv til min olympus e-420. Jeg

har allerede et kit objektiv som fulgte med, men ønsker mer kvalitet. Lurer

på om noen kunne anbefale mellom Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro Four Thirds eller Olympus

Zuiko Digital 14-54mm F2.8-3.5. Jeg er litt amatør på dette her, men er

det riktig av meg å anta at de 2 er ganske like på zooming, og at

sigmaen er mer lyssterk. Zoomen tilsvarer også mer i forhold til andre

kameraer ?

 

Sigma 18-50mm f/2.8 er nok ikke vid nok i den vide enden. På en 1.6crop er 18mm passe for EFL blir 28mm, men på fourthirds blir 18mm til 36mm. Jeg tar mange bilder på mindre enn 18mm. Så, jeg hadde helt klart valgt 14-54mm'ern av den grunnen alene dersom jeg var i dine sko.

 

Men om jeg var deg, så hadde jeg ventet til den nye versjonen av 14-54 kommer sammen med E-30. Den gir penere bokeh (den uskarpe delen av bildet blir penere), den støtter også contrast AF som E-420'en bruker når du autofokuserer i liveview, og den fokuserer enda nærmere enn den forrige versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...