Gå til innhold

Hvordan holde vann kaldt i flere dager


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg holde flere liter (kanskje 50) vann kaldt i flere dager? Skal på øytur med en del folk, og vi har altid hatt problemer med at vannet blir varmt etter bare en dag. Selv om vi senker det ned i vannet. Jeg har tenkt på å fryse ned flere dunker med vann, slik at man kan fylle litt vann i de dunkene for å kjøle det ned før man drikker det. Men hvor lenge holder vanlig is?

Har også tenkt på tørris, men hvor lenge, og hvor mye vil jeg trenge da? Eller er det andre måter å holde vannet kaldt på? Salt i isvann har jeg hørt virker bra, men har jo ikke lyst til å ødelegge potensielt drikkevann med salt...

Dette er altså på sommeren, så det er jo rundt 20 grader i vannet. For varmt til å drikkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hjelpe å legge et vått håndkle på vanntanken en stund før du skal bruke vannet.. Da vil kondenseringen føre til at vannet blir kaldere. Samme som skjer i et kjøleskap eller en fryser. La tanken ligge ute i solteken med det våte håndkledet for at det skal skje raskest mulig, dess fortere det kondenserer dess mer effekt får du, så kan du hive mer vann på håndkledet etter hvert..

Lenke til kommentar

At vann skal være udrikkelig ved 20 varme er det dummeste jeg har hørt i år. Hadde du derimot snakket om øl hadde jeg kunne sagt meg enig. ;)

 

Bortsett fra å endre tankegangen din så kan du kanskje skaffe en svært godt isolert beholder og oppbevare vannet i. Bruk en vanlig fryser, gjerne av den lille typen (100 liter?) i energiklasse AA eller bedre. Frys ned dunkene og legg de opp i fryseren. Der vil de holde seg kalde leeenge. Eneste problemet er at jo oftere du åpner lokket for å hente vann jo dårligere funker denne ideen. Kanskje hente ut en dunk om gangen og plasser den i en kjølebag, aldri sett den tilbake i frysern etter å ha sjenket deg et glass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...