Gå til innhold

Diverse spørsmål om Nokia N95, oppfører seg tregt osv

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070
Skrevet (endret)

Har kjøpt N95 8gb og er vant til nokia 6288 (eller 6280), så er noen småting jeg lurer på...

1. Hvordan velger jeg hvor meldingene i innboks/utboks skal lagres? Hvor mange har jeg plass til? Jeg gikk inn på der hvor jeg markerer Innboks og trykker Valg, deretter Innstillinger, så Annet. Er det denne "Minne i bruk" som bestemmer hvor de lagres? Har valgt Dataminne, men på "Antall lagrede meld." får jeg ikke skrevet inn mer enn 999 :S og det samme gjelder om jeg velger Telefonminne som lagringsplass, men det er jo mye mer plass på dataminne. Betyr dette at jeg ikke kan ha mer enn 999 meldinger?? Virker jo utrolig rart...på 6288 hadde jeg ca 2000 meldinger bare i innboksen uten problem..

2. Hvor sjekker jeg hvor mange meldinger jeg har i innboks/utboks? På 6288 var det veldig lett å se, det stod alltid rett under menyknappen for Innboks

Endret av medlem-98070
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1.At det står 999 betyr at det ikke er plass til å skrive et høyere tall.

De andre vet jeg ikke for det jeg har egentlig ikke brydd meg om det.

edit: Trykket 9 en gang for mye.

Endret av Chris93
Gjest medlem-98070
Skrevet

Det står 999, ikke 9999... men hvorfor er det ikke plass til å skrive inn et høyere tall, er det fordi man ikke KAN ha flere meldinger? Er jo plass til minst 10 ganger så mye, og synes det er rart i det hele tatt at du skal skrive inn akkurat hvor mange meldinger du skal lagre :S Vil ha det som før at de bare lagres helt til minnet er fullt...

Fint om noen som vet kan svare!!

Skrevet

1) 999 er maks antall lagrede SENDTE meldinger, og har ingenting med inboksen å gjøre. Meldinger blir lagret til minne er fullt uansett hva du skriver inn. Du har jo også 160mb på telefonminne så du kan fortsatt lagre hundretusenvis av meldinger på telefonminne hvis du ikke bruker det til å lagre masse annet tull. I gjennomsnitt tar hver melding opp 0,5 kB. (altså 320.000 meldinger fordelt på 160mb)

2) Åpne den nyeste meldingen du har mottat. Øverst står det 1/xxx meldinger.

Gjest medlem-98070
Skrevet

Takk for svar, Symbian_pro :D Problem solved ;)

Gjest medlem-98070
Skrevet (endret)

Men jeg får spørre om noen flere ting jeg lurer på, skjedd noe rart med telefonen i det siste...

1. Hvorfor er det ikke smileys? :p Virker litt rart, dette er jo telefonen som har "alt". Har hørt man kan laste ned, hvor gjør man det?

2. Telefonen virker utrolig treig... den er helt ny, og jeg har nesten ikke lagt inn noen ting (3 sanger elns...ikke noe video, MSN + fring til skype-samtaler). Likevel, når jeg trykker på f.eks ny melding så må jeg vente i 3-4 sekunder før noe skjer (gjerne trykke flere ganger for at den skal reagere).

Og når jeg skal filme, så hakker kameraet noe sykt!

Utrolig irriterende... må jeg bare gå tilbake til butikken eller er det noe jeg kan prøve? -_-

Endret av medlem-98070
Fjerna kommentar til moderatorinnlegg
Gjest medlem-98070
Skrevet

Jo, men kan ikke være meningen at den skal være SÅ treig. Snakker ikke om jeg skulle åpne et avansert program eller noe, men trykker bare snarveien til "ny sms" og må vente i 10 sekunder. Ellers er telefonen igrunn ikke så treig, er stort sett bare denne snarveien og video som ikke funker... er det bare å ta telefonen tilbake til butikken?

Skrevet

Spørsmålet må jo bli: Er det feil på produktet eller feil i forhold til dine forventninger?

Du skriver først at det tar 3-4 sekunder å åpne opp "ny sms". I innlegget etterpå skriver du 10 sekunder. Kanskje det bare tar 0,5 sekunder, men du opplever det som 10?

Skrevet

Det er helt normalt at det tar 2-3 sekunder å åpne meldinger.

Og du kan heller ikke si at telefonen ikke funker for to snarveier ikke er raske nok for deg. Men for all del ta den til butikken for å så vite at den skal være sånn.

Det er en smarttelefon, ikke en vanlig mobiltelefon. Derfor er den treigere.

Gjest medlem-98070
Skrevet

Chris 93, du har nok misforstått...snakker ikke om å åpne meldinger (vet dette kan ta tid om du har mange meldinger, men i mitt tilfelle har jeg 2) men å skrive en ny. At du må vente i mange sekunder etter å ha trykket "Ny SMS" er ikke noe å forklare, det er for dårlig... når jeg går inn gjennom menyen og trykker ny melding, så går det fort. Så jeg skjøner ikke hvorfor bare snarvei-knappen er treig? Blir jo litt mot sin funksjon...

Og for å oppklare dette med antall sekunder, som Flodec åpenlyst mener at er av stor betydning: antall sekunder varierer...jeg har ikke foretatt meg test med stoppeklokke og loggbok ennå, men jeg observerer at det tar alt fra 3 til 10 sekunder, og noen ganger mer - da må jeg trykke en gang til, og til slutt skjer noe. Poenget er at det tar lang tid, lengre tid enn på noen annen telefon jeg noensinne har brukt (og jeg har vært borti smarttelefon og andre Nokia-telefoner før)

Det er greit at det er en smarttelefon og at den har kapasitet til å gjøre mange forskjellige oppgaver, men når disse funksjonene IKKE brukes (sørger for at ingenting går i bakgrunnen) og jeg skal gjøre noe så enkelt som å skrive en ny melding, så er det alt for dårlig at dette skal gå så tregt. Virker som at noe er galt... ikke glemm kameraet også, her skrytes det av topp videokamera, men filmene blir snarere et slideshow enn en film...

Skrevet (endret)

Hvilken software versjon har du på telefonen din?

Mange nye telefoner kommer med en gammel software versjon, så det kan hende at noe av tregheten du opplever har blitt forbedret i en nyere versjon. Så om du ikke alt har sjekket dette, kan du prøve og kjøre en software update via Nokia Software Updater (pc suit).

Tast *#0000# for å vise software versjonen din.

:)

Endret av Dain Bramaged
Skrevet

Har nettop skaffet meg N95 8gb,da min N82 fikk seg et ufrivillig bad den ikke overlevde.

Reagerte også på at snarveien til "ny sms"var treg.Løningen for meg er å bruke telefon minnet til meldinger.Litt merkelig siden dette er eneste funksjon jeg har oppdaget som oppfører seg sånn...

Legger også merke til at den ikke har geotagging på bilder,som N82.Litt skuffende :ermm:

Ellers har jeg ingenting negativt å si om den så langt.

Skrevet

Hvor i all verden finner dere "ny sms" har bare "ny tekstmelding" her hos meg, og den bruker nøyaktig 1 sekund fra jeg trykker til den er klar til å skrive.

En ting som er vært å merke seg er at hvis denne snarveien tilfeldigvis ligger på "left softkey" plasseringen vil den naturligvis være treigere da den venter 2 sekunder på å se om du skal aktivere tastelåsen :p

Skrevet
Hvor i all verden finner dere "ny sms" har bare "ny tekstmelding" her hos meg, og den bruker nøyaktig 1 sekund fra jeg trykker til den er klar til å skrive.

En ting som er vært å merke seg er at hvis denne snarveien tilfeldigvis ligger på "left softkey" plasseringen vil den naturligvis være treigere da den venter 2 sekunder på å se om du skal aktivere tastelåsen :p

Helt riktig som du sier:"ny tekstmelding"står det :!: Og som du også sier,det tar et sekund fra jeg trykker til den er klar til å skrive.Helt til jeg bytter til å bruke dataminne,da tar det 6 sek.Har nettopp klokket det :) Har siste programversjon,og for sikkerhets skyld har jeg instalert den på nytt.

Gjest medlem-98070
Skrevet

Da har jeg prøvd meg litt fram med innstillinger etter å ha lest innleggene her...

Jeg har ny SMS som snarvei på venstre valgtast, og Kalender på høyre. SÅ jeg prøvde å bytte om, men da var det som før, at ny SMS går treigt, mens Kalender kommer opp etter 1 sek.

Så skiftet jeg minne til Telefonminne for SMS...det gikk på 2 sekunder, ikke med en gang, men definitivt raskere enn før. Så da lurer jeg på... hvor mange SMS får jeg plass til i innboks/sendte når jeg bruker bare telefonminne? Er vant til å ha mye meldinger på telefonen...så denne løsningen funker bare hvis telefonminne har nok plass da.

Men bare så det er sagt, så har det aldri vært tregt (heller ikke med dataminne som lagringsplass) når jeg går manuelt inn på Meldinger og så på Ny melding... er liksom bare snarveien som bruker lang tid, så det skjønner jeg ikke i det hele tatt?? :S

Skrevet
*

.. Så da lurer jeg på... hvor mange SMS får jeg plass til i innboks/sendte når jeg bruker bare telefonminne? Er vant til å ha mye meldinger på telefonen...så denne løsningen funker bare hvis telefonminne har nok plass da.

*

Vet ikke nøyaktig antall, men jeg vet det er altfor mange, så det burde ikke være noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...