Gå til innhold

Åpen Post "fake munn"!


Anbefalte innlegg

noen som husker åpen post hvor Bård Tufte snakker liksom inni et rør og på tvskjermen ser man f.ex Bondevik med Tufte sin munn som snakker...

 

Tror alle har sett dette på tv. Kan være ganske morsomt. Hvordan kan man klare å gjøre noe slikt. Har bilde i god oppløsning av den jeg vil "ha ny munn på" og har bra DV-kamera. Har adobe premiere og after effects.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil var det Harald Eia, ikke bård tufte som snakket. uansett tror jeg det enkleste er å lage en maske, med en jevn overgang fra sort til hvitt eller omvendt akkurat i overgangen til "hullet" i ansiktet der munnen skal "skinne" igjennom, dermed blir det en jevn overgang til munnen du legger på laget under. after effects er greit, men det skal gå fint i premiere også.

 

nrk brukte nok et avansert program/hardware som ga fleksibel overgang mellom munnen og resten - i realtime. noe slikt kan sikkert skaffes til under 100.000,-

 

fredrik

Lenke til kommentar

jeg skal prøve å lage masks i After Effects. Har ikke kommet så godt i gang med det programmet. Premiere synes jeg er veldig lett og intuitivt. Kan de aller fleste funksjonene der (bortsett fra at det finnes uttallige plug-ins)...

 

I After Effects sliter jeg til og med at hvis jeg har to videoklipp på 20 min og jeg vil f.ex vise 5 min video (når feks begge klippene vises samtidig, en liten oppe til høyre og en liten nede til venstre). Hva gjør jeg for å vise fra 7.minutt i filmen til det 12.minutt i filmen? Prøver meg på forskjellige måter, men når jeg rendrer går alt sinnsykt fort i filmen (slik at alle 20 min vises på de 5 min filmen skal vises)...

 

I Premiere er det utrolig enkelt når man drar klippene så lange de skal være...

 

Noen steder man kan laste ned plugins til Premiere forresten (hvor det ikke koster mye penger).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NRK har max skills i tvgrafikk. Statskanalen eier tv2 og tvN til helvete.

 

Ja, for akkurat det der er veeeldig vanskelig. Mulig NRK er flinkere på grafikk enn TV 2 og TV N, men de viste seg ikke akkurat frem på den måten nei.

 

Synes forøvrig mye av grafikken på TV 2 er penere enn NRK. TV 2 har faktisk laget malen for mye av den grafikken som for tiden vises på NRK (NRK har "stjålet" mye fra TV 2 den siste tiden).

Lenke til kommentar

Ikke for å avspore tråden helt, men jeg synes NRK har en mer proff holdning til grafikk nettopp fordi de bruker den mer diskret - på TV2 blir det veldig 'overtydelig' på en måte.

 

Litt på samme måte man ser forskjell på f.eks. et avansert Photoshop-bilde der man på 'hobbymekkerens' bilde tydelig ser at han har brukt sånn og sånn type filter mens 'proffen' ofte gjør ting på en annen måte eller bruker filtere på en mindre tydelig måte.

Lenke til kommentar
Et lite eksempel.  

Introen til "Eldrebølgen" kontra introen til "Holms"

 

Du kan ikke sammenligne en lavbudsjettproduksjon som Holms med NRK's storsatsing "Eldrebølgen". Det blir bare for dumt.

 

Jeg kan ta nyhetene som ett mer reelt eksempel. Mulig noen synes TV 2's nyhetsvignett er for glorete, men jeg liker masse farger og ting som beveger seg. Synes også bakgrunnen bak programlederne (ja, også grafikk) er penere på TV 2. TV 2 var først ute med helt ny type grafikk når de skulle presentere krigen i Irak, NRK kopierte grafikken etter en liten stund noe som vitner om at de faktisk respekterer TV 2's holdning til grafikk.

 

Så nyhetene kan sammenlignes, men å sammenligne Holms med Eldrebølgen er som å sammenligne ditt eget hus/leilighet og slottet. Ja, slottet er sinnsykt mye finere en ditt eget hus, men så kostet det ett par kroner mer å bygge også da.

Lenke til kommentar
 

TV 2 var først ute med helt ny type grafikk når de skulle presentere krigen i Irak, NRK kopierte grafikken etter en liten stund noe som vitner om at de faktisk respekterer TV 2's holdning til grafikk.  

 

Så nyhetene kan sammenlignes, men å sammenligne Holms med Eldrebølgen er som å sammenligne ditt eget hus/leilighet og slottet. Ja, slottet er sinnsykt mye finere en ditt eget hus, men så kostet det ett par kroner mer å bygge også da.

 

Hva Irak-grafikken angår kan du umulig ha sett på andre sendinger enn TV2. Faktisk begynte NRK å vise Irak-grafikk lenge før krigen begynte, og intensiverte mengden da krigen brøt ut. TV2 sin grafikk ble kjøpt inn fra et eksternt firma - de har ikke lagd den selv en gang! Dette er samme grafikk som bl.a. CNN (og flere andre kanaler) kjørte under krigen, så å si at NRK kopierte TV2 vitner rett og slett om uvitenhet.

 

Du har rett i at det er forskjell mellom grafikken i TV2 og NRK. TV2 representerer den glorete amerikanske måten å presentere ting på - jo mer prangende jo bedre. Personlig har jeg mer sansen for NRKs måte å bruke grafikk på - enkelt, rent og tydelig, slik at budskap og innhold kommer bedre frem. De burde bare vist fram mer av grafikken sin.

 

Så til sammenligningen mellom Holms og Eldrebølgen - hva vet du om hvor store budsjetter som har vært involvert i produksjon av disse vignettene? For alt vi vet har Red Sand (som produserer Holms) brukt adskillige kroner mer enn NRK på sin vignett - NRK er ikke akkurat er en overskuddsbedrift som kan øse ut av penger heller.

 

:woot:

Lenke til kommentar

Hva Irak-grafikken angår kan du umulig ha sett på andre sendinger enn TV2. Faktisk begynte NRK å vise Irak-grafikk lenge før krigen begynte, og intensiverte mengden da krigen brøt ut. TV2 sin grafikk ble kjøpt inn fra et eksternt firma - de har ikke lagd den selv en gang! Dette er samme grafikk som bl.a. CNN (og flere andre kanaler) kjørte under krigen, så å si at NRK kopierte TV2 vitner rett og slett om uvitenhet.  

 

Ok, da har jeg muligens misforstått der, men jeg så begge nyhetssendingene (NRK har bedre nyhetssendinger på mange områder) og så grafikken først på TV 2. Mulig vi ikke snakker om samme grafikken, for også TV 2 brukte grafikken for å presentere hva som kunne skje når og om krigen brøt ut. Hørte av noen andre at NRK fikk panikk når TV 2 hadde bedre grafikk enn dem, men mulig det var feil. Om NRK kjøpte og brukte grafikken før TV 2 kan jeg ikke med sikkerhet påstå. Det firmaet som TV 2 kjøper grafikk fra er Vizrt (Bergensselskap), ett datterselskap av TV 2. CNN har, og gjør det muligens fortsatt, kjøpt grafikk fra dette selskapet. Om det i dette tilfellet er dette selskapet grafikken ble kjøpt fra kan jeg ikke påstå, men så vidt jeg vet har TV 2 aldri kjøpt grafikk fra andre selskaper enn Vizrt.

 

Du har rett i at det er forskjell mellom grafikken i TV2 og NRK. TV2 representerer den glorete amerikanske måten å presentere ting på - jo mer prangende jo bedre. Personlig har jeg mer sansen for NRKs måte å bruke grafikk på - enkelt, rent og tydelig, slik at budskap og innhold kommer bedre frem. De burde bare vist fram mer av grafikken sin.  

 

Smak og behag. Noen av oss er mer "kommerse" og amerikaniserte. Jeg innrømmer at jeg er aldri så lite amerikanisert og liker f.eks Cola bedre enn Solo :D Liker grafikk, og driver da også med dette selv som yrke.

 

Så til sammenligningen mellom Holms og Eldrebølgen - hva vet du om hvor store budsjetter som har vært involvert i produksjon av disse vignettene? For alt vi vet har Red Sand (som produserer Holms) brukt adskillige kroner mer enn NRK på sin vignett - NRK er ikke akkurat er en overskuddsbedrift som kan øse ut av penger heller.

:woot:

 

Nei, men NRK kan det med å bruke penger (har kanskje strammet inn litt nå). Eldrebølgen er en av NRKs største satsninger den siste tiden. Holms er en typisk "8-sending" på TV 2, noe jeg vet TV 2 aldri har brukt mye penger på. Uansett burde man sammenlikne grafikk på 2 sendinger som er noenlunde sammenlignbare (hadde du sammenlignet "Farmen" og "Eldrebølgen" hadde vi vært mer i nærheten. Ikke at jeg husker hvor bra/dårlig grafikken til Farmen var).

Lenke til kommentar
vær ontopic her

 

Skal gjøre dette heretter, men når noen kommer med utsagn som "NRK har max skills i tvgrafikk. Statskanalen eier tv2 og tvN til helvete." så må jeg bare si hva jeg mener. Utsagnet virker lite gjennomtenkt da det ikke legger noen eksempler til grunn for utsagnet. samt useriøst på grunn av umoden språkbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...