Gå til innhold

During i høytaler


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et problem med min nye pc, som jeg har bygget selv. Når jeg kobler den til stereoanlegget fra lyd ut på pc, får jeg en during. Dette er tydeligvis støy. Det kommer også during fra høytaleren på TV'en når jeg har koblet TV ut fra pc'en og inn i TV'en. Denne duringen på tv'en, er der selvom pc'en er slått av.

Jeg brukte lyd ut fra hovedkortet, men har også kjøpt et nytt lydkort for å teste. Dette hjalp ikke noe på duringen.

Jeg har forsøkt å feilsøke etter problemet, uten å lykkes. Jeg er ikke riktig sikker på hva jeg skal tro det er...

Er det noen som har samme problemet eller kan hjelpe? Er litt kjipt å se på tv, eller høre på musikk på anlegget med en during i bakgrunnen.

 

Takker for innspill!

 

E.

 

PS. Søkte litt i forumet, men ingenting av det som ble sagt hjelper.. Duringen er der selvom jeg skrur opp, eller "muter" lyden. Den er konstant. Eneste som gjør den lavere eller høyere, er om jeg skrur opp eller ned lyden på forsterkeren min. Tar jeg ut ledningen fra pc'en, forsvinner duringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig denne støyen blir produsert av en vifte du ha i kabinettet. Har du en vifte som blir stort av en vifte kontroller (Enermax f.eks)? Denne produserer støy på mine høyttalere, men bare de jeg bruker til pc'en. Det blir ikke støy når jeg kobler maskinen til anlegget, blir muligens filtrert bort.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Jeg har ingen andre vifter enn på cpu, den som er på kabinett og den på skjermkort.

Jeg jeg har vært inne på tanken av jordingsfeil... uten at jeg er noe geni på den type feil... Jeg er ganske sikker på at det skal være i orden, selvom jeg ikke kan si det 100%. Jeg skal sjekke det ut. Flyttet inn her i 97, da var huset helt nytt. Alle stikkontakter er jordet. Skjøteledningen jeg bruker er også jordet.

Noen som kan gi meg en et lite hint på hvordan jeg skal måle med et multimeter, altså mellom hva, og hva normalt resultat skal være?

 

Jeg har forsøkt å mute alt som kan mutes... det hjalp ikke.

 

E.

Lenke til kommentar

Etter noen feilsøk og litt frem og tilbake, fant jeg ut av hva som skaper during. Så enkelt som antenneledningen som går fra veggen og inn i tv'en. Dvs den som sender tv signalene fra Telenor Avidi. Når jeg tok ut denne, forsvant duringen og bilde ble også bedre.

Noen som har erfaringer med det samme??

Jeg ringt Telenor, men som alltid var det ikke noe galt med dem og deres utstyr. Det var nok hos meg problemet var....

Lenke til kommentar

Grunnen et at Avidi jorder anlegget sitt langt borte fra deg, og dermed blir det jordfeil(jordpotensialet endrer seg med høyde og plassering ellers). Har samme problem her i Trondheim, og her måler jeg over 20V DC spenning mellom vanlig jord og jorden på kabel-tv, noe som er vannvittig mye. Man kan fort ødelegge ting med så mye forskjell. Jeg vil si at dette kvalifiserer som en stor feil på kabel-tv, men da vanligvis er slike problemer over hele landet vet jeg ikke hvordan man skal vinne frem med en slik feilmelding.

 

Jeg har montert inn et galvanisk skille inn på kabel-tv-ledningen, og denne lager en virtuell jord den ene siden som du da kan koble til tv-en, og så skal problemet med DC-forskjell være løst. Nå skal det være sagt at det kommer ikke during av DC-spenning, kun AC-spenning, men jeg vil tro at dette løser problemet ditt. Å koble sammen jord på de to kildene som noen foreslo vil jeg ikke anbefale, for spenningen må jo forsvinne en sted, og siden de er jordet i hver sin ende og potensialene er forskjellig vil du få en strøm som kan gå konstant derover, og dette kan ødelegge ting.

 

Et galvanisk skille kan du få tak på elektrosjapper, men det er ofte at selgerne uten teknisk innsikt ikke har anelse om hva det er, selv om de har det på lager. Du må liksom finne tak i teknikeren(servicemannen) og så kan du spørre han om de har, eller så kan du gjøre som meg og bestille fra Tveco:

http://www.tveco.no/shop/pichtml/FLGS01.htm

 

Kan forøvring fortelle at i så og si alle nettverk og fasttelefonsystemer har du samme problem med spenningsforskjeller, men siden det er slike galvaniske skiller på alle nettverkskort/fasttelefoner, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...