Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Atomets oppbygning, hvor mange elektroner i hver kjede?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antallet elektroner i hvert elenktronskall kommer ann på hvilket skall det er, og hvilket atom det er.

 

Hvis atomet har én protron i kjernen, har den én elektron også. Hvis atomet har 36 protroner, har den 36 elektroner, osv.

 

Elektronene fordeles i skall. Det innerste skall vil alltid ha maksimum 2 elektroner, og de neste skallene vil prøve å ha 8 elektroner. Det kalles oktettregelen, et atom vil alltid ha 8 elektroner i sitt ytterste skall.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Det må ikke være 8 elektroner i det ytterste skallet, i dette tilfelle så vil det være:

 

2, 8, 8, 8, 8, 2.

 

Men det siste tallet sier hvor stabilt/ustabilt atomet er. Fordi alle atomene vil ha 8 elektroner i det ytterste skallet, det er derfor dem slår seg sammen med hverandre.

Lenke til kommentar

Innerste skall har plass til maksimalt 2 elektroner, det neste 8, deretter 18, så 32 og så videre i en ikke helt opplagt utvikling. Opp til og med grunnstoff nummer 20 (kalsium) fylles elektronene inn i skallene "innenfra og utover", med nytt skall så snart man har nådd 8 ytterelektroner, men deretter blir det mulig å putte flere elektroner inn i skall nærmere kjernen. Forklaringene på dette er litt mer innviklede og innebærer at elektronene ikke bare fordeles i skall, men i "underskall" eller ulike energinivåer inne i skallene.

 

Grunnen til at et atom har en spesiell elektronkonfigurasjon er alltid den samme, nemlig at den aktuelle konfigurasjonen gir lavest energi totalt for atomet. Dette er altså alltid "drivkraften", men hvordan det oppnås, følger litt mer omfattende regler.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet fyller vel alltid atomene i hovedgruppen på i ytterste skall, som gjør at de alltid fyller opp skallene før de begynner på et nytt ett?

 

Det er vel bare med innskuddstoffene at det begynner å bli litt komplisert mht hvor elektronene dukker opp.

 

Antall elektroner det er plass til i et skall er forøvrig git ved 2n^2, der n er skallnummeret.

Lenke til kommentar

pululf har nokon små feil eg ynskjer å rette opp.

1. Ikkje alle atom søkjer 8 elektron, det er fleire atom som har fleire. Fleire av atoma mellom 57 - 103 har opptil 16elektron i skalet sitt.

2. Teorien din stemmer heller ikkje heilt når du seier at 1proton gir 1 elektron . Atom som t.d. uranium har et "ubalansert" kjerne og vil derfor ikkje gå opp i opp med proton/elektron.

 

Men sjølvsagt, forklaringa di er heilt OK for nybyrjerar. Det er nok kanskje når ein blir litt bedtre kjend med kjernefysikk o.l. at ein kjem borti det eg snakkar om.

 

No veit ikkje eg kor gamal trådstartar er, men om han går på ungdomskulen, er nok forklaringa di i haugevis god nok.

 

Tar forbehold om at det er noko eg kan ha rota med i innlegget mit, no so easy to keep my head straight når eg har influensa :) Så ikkje skyt meg om eg tek feil på noko, eg berre kjem med det eg heve blitt lært.

 

Håpar du fant noko hjelp i innlegget mitt :)

Endret av Dott^
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet fyller vel alltid atomene i hovedgruppen på i ytterste skall, som gjør at de alltid fyller opp skallene før de begynner på et nytt ett?

 

Det er vel bare med innskuddstoffene at det begynner å bli litt komplisert mht hvor elektronene dukker opp.

Ja, det stemmer for atomene i hovedgruppene. Det er som sagt etter grunnstoff 20 at indre elektronskall igjen blir tilgjengelige, og dermed dukker innskuddsmetallene (eller overgangsmetallene) opp.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
pululf har nokon små feil eg ynskjer å rette opp.

1. Ikkje alle atom søkjer 8 elektron, det er fleire atom som har fleire. Fleire av atoma mellom 57 - 103 har opptil 16elektron i skalet sitt.

2. Teorien din stemmer heller ikkje heilt når du seier at 1proton gir 1 elektron . Atom som t.d. uranium har et "ubalansert" kjerne og vil derfor ikkje gå opp i opp med proton/elektron.

 

Men sjølvsagt, forklaringa di er heilt OK for nybyrjerar. Det er nok kanskje når ein blir litt bedtre kjend med kjernefysikk o.l. at ein kjem borti det eg snakkar om.

 

 

Jeg prøvde å holde meg til det grunnleggende siden trådstarter ikke visste mye om det. Jeg tenkte å ta med mer, slik som det du nevner her, men jeg tenkte at det ville blir for komplisert, det er bedre å gi OP grunninnformasjonen først.

Lenke til kommentar

Har et litt kinky spørsmål jeg ikke helt greier å svare på: Hvilke av disse stoffene inneholder ikke karbon? sukker, koksalt, propangass, alkohol, plast, soda (natriumkarbonat), asfalt, kalkstein, karbondioksid, stivelse, tre, ammoniakk, rustfritt stål, blod, bronse, bensin, eddikk, karbondioksid, bomull.

 

Jeg hadde gått for plast, stivelse og rustfritt stål, men er langt fra sikker.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
2. Teorien din stemmer heller ikkje heilt når du seier at 1proton gir 1 elektron . Atom som t.d. uranium har et "ubalansert" kjerne og vil derfor ikkje gå opp i opp med proton/elektron.

 

Hvis antall protoner og elektroner ikke er det samme, så har vi et ion, et ladet atom.

I grunntilstanden vil alltid antall protoner og elektroner være likt.

Når den ustabile kjernen til uran spaltes vil vi ikke lengere ha uran men et annet grunnstoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...