Rahl Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Heisann Trenger hjelp til å sette opp en spillpc. Er på utkikk etter å kjøpe alt fra én side via en pc-bygger, da jeg ikke vil sette den sammen selv, så en side som http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=11033 eller lignende hadde vært best. Jeg kan godt velge alle de dyreste delene, men det garanterer jo ikke det beste oppsettet, så derfor trenger jeg deres hjelp Bruken vil være spilling (for det meste WoW, så vil ha muligheten til å kjøre det på maks innstillinger) + en og annen film koblet til HD-TV. Hva jeg vil ha er: - Lavt støynivå, så vannkjøling eller ikke, vet ikke hva som gir best resultat, mest brukervennlig med tanke på vedlikehold etc - Prisnivå 20k-30k, men må ikke være akkurat 30k hvis jeg får en minimal oppgradering fra noe på 25k - Bør kunne takle nye utgivelser på oppmot max innstilling, som f.eks StarCraft II og Diablo III - Være et stabilt system uten bugs som f.eks Ati2dvag jeg opplever av og til på laptopen nå. - Kommer ikke til å drive med overklokking eller annen tweaking Det jeg kommer på i farten nå, er det andre vesentlig ting jeg bør tenke på, bare si ifra. Jeg er som du kanskje ser ikke så inne på hardware I tillegg er jeg på utkikk etter en ny skjerm, widescreen på rundt 22"-24" tenker jeg, så hvis du har noe forslag til det, så bare gi meg et tips. Eneste jeg vet jeg skal se etter der er lav responstid, så er åpen for forslag, men, maskina i seg selv er hva jeg hovedsaklig er på utkikk etter nå. Takker for all hjelp.
GrinJe Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Du burde gå for en x58 løsning med i7 prosessor da ja. Men det er veldig få PC-byggere som har x58 atm, komplett har en, men du kan ikke velge spesielt bra ram osv der. Kan vel heller ikke velge raid opsett av harddisker:P Men du får se hva de andre finner på her på forumet;)
cruzader Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 for den prisklassen ville jeg heller gått for workstation kort, og 2stk sock771. men en butikk bygge for den som komplett etc vil kutte drastisk ned i ytelsen du får for pengene, da ville jeg heller foreslått finne en i ditt nærområde som bygger og setter opp systemet for en liten sum.
makinde Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Netshop skulle få en PC Bygger op til i7 i løbet af et par uger, ifølge information jeg fik. De havde en oppe før jul, men den blev åbenbart ødelagt af en medarbejder. :!:
newman221 Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Er det bare meg, eller er det flere her som syns det er totalt meningsløst å hoste opp så mye penger for en pc. Ytelsesmessig er det nok lite som skiller en 20'000kronerspc fra en 30'000kronerspc. Det må isåfall være hvis du satser hardt på en skikkelig skjerm. Tror NEC nettopp lanserte noen skikkelig gode skjermer i 7-8000kr-klassen. Men prøv å begrense kostnaden til rundt 15-20 lapper du. Skal du legge så mye penger i det, er du faktisk nødt til å lære deg pc og tweake og trikse selv for å få det til å virke optimalt. Samt at man kjøper ikke så dyre ting hvis man ikke skal overklokke. Det er der hensikten med å kjøpe dyre pc-deler kommer inn. Bruksområdet ditt er WoW og HDfilm. Det burde gå relativt glatt på en pc til 10'000.
Flimzes Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Bruksområdet ditt er WoW og HDfilm. Det burde gå relativt glatt på en pc til 10'000. Eller en til 4000 + skjerm.
Rahl Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 Er det bare meg, eller er det flere her som syns det er totalt meningsløst å hoste opp så mye penger for en pc. Ytelsesmessig er det nok lite som skiller en 20'000kronerspc fra en 30'000kronerspc. Det må isåfall være hvis du satser hardt på en skikkelig skjerm. Tror NEC nettopp lanserte noen skikkelig gode skjermer i 7-8000kr-klassen. Men prøv å begrense kostnaden til rundt 15-20 lapper du. Skal du legge så mye penger i det, er du faktisk nødt til å lære deg pc og tweake og trikse selv for å få det til å virke optimalt. Samt at man kjøper ikke så dyre ting hvis man ikke skal overklokke. Det er der hensikten med å kjøpe dyre pc-deler kommer inn. Bruksområdet ditt er WoW og HDfilm. Det burde gå relativt glatt på en pc til 10'000. Hehe, prisen må jo ikke være tredve tusen, men har ikke noe i mot å legge så mye penger i en maskin hvis det er det som skal til for å få en god en. Er bare det at jeg fikk en god slump penger fra å ha jobbet "frivillig" offshore hele jula nå, så dette blir julegaven til meg selv. Og nå vil jeg ha en maskin som burde kjøre spill som Crysis Warhead på gode innstillinger. I tillegg, etter hva jeg har lest så krever WoW på maks innstillinger en god del av hardwaren, men det kan ha med at spillet ikke er laget for dual/quad-core (noe jeg leste i forbifarten). Men kan hende jeg tar meg en tur ned til en av datasjappene i Trondheim når jeg kommer tilbake og hører med dem om det er mulig å få hjelp til å sette sammen noe der. Men for all del, bare kom med flere innspill
cruzader Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 skal du klare bruke 30k er det ca workstation hovedkort med 2stk quad 2,5ghz xeon, 12-16gb ram, 4870x2 2gb sapphire radeon og 2x 15k sas på 256mb adaptec kontroller. den dagen det kommer et spill som du trenger det til? tja 2030?
GrinJe Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Altså wow krever en del. Om du spiller på max instilling må det faktisk en ganske bra PC til for å kjøre det i 60 fps. For eksempel i store byer, store raid der det er mye som skjer på en gang, vil jeg gjerne se en pc til 6000-10000 klare 60 fps konstant.
cruzader Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 jeg har pc som var vell 9.5k athlon 3,2ghz 8gb ddr2-pc6400 og 2stk 3870 i crossfire, har enda ikke opplevd slite med fps i wow.
newman221 Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 (endret) Kan du ikke heller kjøpe en moderat pc til 15-18 lapper og 2 aksjeposter i Seadrill og 1 i Subsea7 istedet? Kursen ligger nå på 64,50 for Seadrill og 49,70 på Subsea7. Sjekk denne posten om ett år, og se hva du har gått glipp av (eventuelt dreit deg ut på... kan slå begge veier da..) Tror aksjer er en god ting akkurat nå Endret 6. januar 2009 av newman221
makinde Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Men kan hende jeg tar meg en tur ned til en av datasjappene i Trondheim når jeg kommer tilbake og hører med dem om det er mulig å få hjelp til å sette sammen noe der. Men for all del, bare kom med flere innspill Få sammensat en Core i7 (der er flere eksempler på forummet) med et 4870X2 kort eller det bedste Nvidia kort, og så har du let en maskine til ca. 18000. Kast eventuelt 12 GB RAM i istedet for 6, hvis du har lyst til at brænde penge, og en ordentligt monitor. Så har du snildt en maskine til ca. 25.000 kroner som kan køre alt som kommer ud i den nærmeste fremtid. Hvis du kan, så få den overclocket også - så har du det sindsyge udstyr du søger.
cruzader Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 (endret) jeg ville tatt noe sånt som dette her. quad 2,93ghz i7 12gb ddr3 1333mhz 4870x2 2gb sapphire radeon 2x73gb 15k sas for raid0 + en 1,5tb for datadisk. 24" widescreen lcd skjerm ville heller kjøpt delene selv og funnet en bekjent med peiling etc og gitt han en 500-1000kr for og ta seg de timene med bygge/sette opp pcn, butikker vet generelt og ta seg betalt både på delene og arbeidet. blir en underkant av 25k kjøper du alt utenom skjermen på amentio, de var litt dyre på den så sparer en 800 hos netshop. Endret 6. januar 2009 av cruzader
freonor Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Hei! Jeg gjør det samme som deg omtrent. Jeg har et HAF 932 kabinett med et ep45-ud3r mb, e6850, 4850 passivt kjølt 1gb, 4gb ram, black magic flex 850w psu, kjører vista 64 og strever etter en stillegående pc. Du trenger bare stillegående vifter og god luftgjennomstrømning. Det fins ingen norske steder som lar deg bygge slike veldig stillegående pcer. PSU er blant delene som bråker mest. Harddisker burde være litt støyisolert noe mange kabinett gjør godt. Aftermarket kjøling på cpu type noctua eller noe med 2 8dB vifter i push-pull gir en lydløs cpukjøler. Jeg med mitt oppsett drar wow fint i 1920x1200. FPSen synker ned til 20 eller noe når vi er i et raid og folk aoer og det stormer inn mobs, men det er veldig spillbart. Så å bygge pcen selv vil være veldig fordelaktig. Du får til det for under 20k. Hvis du bor i Oslo kan jeg hjelpe deg å bygge mot en liten godtgjørelse Og du trenger ikke å vannkjøle for å få en tilnærmet lydløs pc.
newman221 Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Men igjen, trenger man 12GB heftig ram for å spille WoW og se mkv-filer kodet med h264 i 1080p-oppløsning..? Neppe... tenke litt kost/nytte også da. Sikkert gøy å ha, men man vil jo ikke utnytte systemet. Og sier man "men jeg tenker på fremtiden" så spyr jeg. Tenker man på fremtiden, så kjøper man de siste GB med ram når man trenger det, altså om 12-18mnd. Da har mest sannsynlig prisen falt betraktelig også. Legg lista på en Core i7 920 x58 hovedkort 6GB ram normal harddisk dvd-brenner Og eventuelt en SSD når prisen, stabiliteten og ytelsen blir litt mer forbrukervennlig. Og vurder etpar aksjeposter i Seadrill eller Subsea =)
zaqqoZeq Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Men igjen, trenger man 12GB heftig ram for å spille WoW og se mkv-filer kodet med h264 i 1080p-oppløsning..? Neppe... tenke litt kost/nytte også da. Sikkert gøy å ha, men man vil jo ikke utnytte systemet. Og sier man "men jeg tenker på fremtiden" så spyr jeg. Tenker man på fremtiden, så kjøper man de siste GB med ram når man trenger det, altså om 12-18mnd. Da har mest sannsynlig prisen falt betraktelig også. Legg lista på en Core i7 920 x58 hovedkort 6GB ram normal harddisk dvd-brenner Og eventuelt en SSD når prisen, stabiliteten og ytelsen blir litt mer forbrukervennlig. Og vurder etpar aksjeposter i Seadrill eller Subsea =) Nuff said
Rahl Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Skrevet 8. januar 2009 Takker for alle innspill. Da vet jeg sånn ca. hva slags skjermkort, prossessor og minne jeg skal gå for, og var vel det jeg lurte mest på. Så nå må jeg bare finne en luring til å sette det sammen for meg, og finne ut hvordan oppsettet blir så støysvakt som mulig, da maskina skal stå på stua. Tjobing!
Sidhius Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...01-DF4A442B377F bare ett forslag, SSD disk er med og en grisekraftig power, cpu er godt mulig den ikke er verd de pengene og det bør kanskje heller være en 920. SSD disken er av det dyre slaget, men å ha den som sysdisk er jo helt pervo.
Rahl Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Skrevet 9. januar 2009 Hva endte du på Rahl? Blir vel en i7 prossessor, 6gb ddr3 ram og 4870x2 2gb sapphire radeon, hvis ingen har noen bedre forslag. Resten blir vel mer opp til de på sjappa som skal bygge maskina, hva de foreslår. Så kan jeg be dem komme med et oppsett som gjør maskina så stille som mulig. Blir spanande dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå