Gå til innhold

Kjøp av ny bærbar datamaskin


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny bærbar datamaskin, og kunne trengt litt tips og evt erfaringer.

 

Absolutt makspris er 16 000,-

Den skal hovedsaklig brukes til programmering og en del skolearbeid, men også fint om den takler noen enkle spill (ikke det nyeste og mest krevende).

Skjermen skal være under 15" og vekten bør være under 2,6 kg (liten og lett er altså et pluss).

 

Jeg har sett på forskjellige versjoner av Lenovo Thinkpad, og tror noen av disse kan være aktuelle, men jeg har vanskeligheter med å se forskjeller og hva som passer best for meg.

Hadde vært kjempefint om noen kunne kommet med konkrete tips (gjerne med begrunnelse) til bærbare maskiner. Ser helst at det er Lenovo, men kom gjerne med andre forslag :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva skal man si... du burde komme langt med 16000,-

 

Om jeg skal foreslå noe, ville jeg vel foreslå å kjøpe en med høy oppløsning på skjermen, siden det kan være greit å se mest mulig kode i slengen. Eller kjøpe en stor skjerm å ha i tillegg hjemme. Sikt på en core2duo eller en amd variant med omtrent samme ytelse, og jeg tror du har så det holder den første tiden. Ellers er jo nok minne kanskje det viktigste. 7200rpm disk?

 

Tenk litt etter hva du ønsker å koble til maskinen også. Bluetoot til mobilen? 802.11n? hdmi? Er det ønskelig å docke maskinen hjemme så skriver og externe ting som skjerm, tastatur, mus, ethernett osv henger fast i?

 

Jeg har desverre ikke noen konkrete forslag til deg. Jeg har ikke lett så mye etter dyre bærbare, men kjøpte en Lenovo N500 på komplett nettopp. Den er helt ok, men har kanskje litt treg cpu til ditt formål.

 

Alternativet til å kjøpe en dyr løsning til 16000, er å kjøpe en til 5-7000, og kjøpe ny for de resterende pengene når den begynner å bli for treg.

 

EDIT: Redigerte noen skrivefeil

Endret av jogo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...