Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Interesse for motorolje - diskusjon om oje typer / merker


Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Jeg er spesielt interessert i emnet motorolje og tenkte med denne tråden å komme i kontakt med dere som har kunskap og erfaringer innen temaet.

 

 

Jeg kjenner godt til API og ACEA spesifikasjoner og oljens minstekraf ift bilfabrikkantenes krav. Det jeg er mest interessert i hvilke erfaringer dere har med forskjellige motoroljer typer. Jeg kjører nye biler og har benyttet Mobil 1 i mange år, nå kjører jeg på Statoil Lazerway F5w-30.

 

Er det noen i dette forumet som har interesse å diskutere dette tema?

 

Takker for alle innlegg og håper på mye nyttig stoff..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Folkens

Jeg er spesielt interessert i emnet motorolje og tenkte med denne tråden å komme i kontakt med dere som har kunskap og erfaringer innen temaet.

 

 

Jeg kjenner godt til API og ACEA spesifikasjoner og oljens minstekraf ift bilfabrikkantenes krav. Det jeg er mest interessert i hvilke erfaringer dere har med forskjellige motoroljer typer. Jeg kjører nye biler og har benyttet Mobil 1 i mange år, nå kjører jeg på Statoil Lazerway F5w-30.

 

Er det noen i dette forumet som har interesse å diskutere dette tema?

 

Takker for alle innlegg og håper på mye nyttig stoff..

 

Okei, dette var interresnat, jeg har løst å være med :)

Min erfaring: Er mekaniker i et VW/Audi verksted, Mo i Rana. Her brukte vi Mobil 1 i mange år. Forhåldsvis GOD olje, MEN IKKE TIL HARD BELASTNING! Hadde kunder som klaget på moto-rikking (ulyd i ventilløftere osv...) etter noe litt hardere kjøring. Vi såg på disse bilene på hver kundeklage og fannt ut at oljen rett og slett skummet ved mye langvarig turtall....

 

Nå bruker vi Castrol sin olje, denne er noe dyrere, men skal også være bedre. Vi har enda ikke fått klager på noe.

 

Jeg har en gang hørt hvilket merke Statoil sin olje er, men kommer ikke på dette nå desverre.

Lenke til kommentar
Siden du intersserer deg for olje, og det sikkert kommer flere som gjør det også, tar jeg sjangs på å slenge ut et spørsmål jeg?!

 

Hvorfor kan en bil bruke mer olje av et merke enn et annet, når viskositeten og spesifikasjonene er likt på papiret?

 

Bra spørsmål :p.... eg lur på om det rett og slett har noe med oljekvaliteten å gjøre?! Kanskje viskositeten er lik, men behøver olja va like bra kvalitet?

Oljens oppgave er jo å holde cylinderveggen smurt og tette så kompresjonen ikke skal fortrenge ned til bunnpanna.

Jeg håper du forstå noe av dette....for nå ble jeg selv litt usikker :p

Lenke til kommentar

Ok. For morfaren min har kjørt på Mobil 1 olje i alle år (Helt fra han kjørte VW Boble, og VW-k70 :p )

 

Nå kjører han en Opel Vectra, og den bruker mye olje. (fra den passerte 30 000km) Men når han prøvde å skifte til Valvoline sluttet den å bruke olje. (Vectra har slitt med oljeforbruk også, skal sies det)

Men jeg lurte siden det hjalp med skifte av oljemerke.

Lenke til kommentar
Ok. For morfaren min har kjørt på Mobil 1 olje i alle år (Helt fra han kjørte VW Boble, og VW-k70 :p )

 

Nå kjører han en Opel Vectra, og den bruker mye olje. (fra den passerte 30 000km) Men når han prøvde å skifte til Valvoline sluttet den å bruke olje. (Vectra har slitt med oljeforbruk også, skal sies det)

Men jeg lurte siden det hjalp med skifte av oljemerke.

Eg ekke sekker på at dn slutta å bruk olje med en gang, jor den det?

Våre biler (VW og Audi) BRUKER noe olje til de er gått litt over .. tjah.. 30.000km ca. Innkjlring osv...

Lenke til kommentar
Okei, dette var interresnat, jeg har løst å være med smile.gif

Min erfaring: Er mekaniker i et VW/Audi verksted, Mo i Rana. Her brukte vi Mobil 1 i mange år. Forhåldsvis GOD olje, MEN IKKE TIL HARD BELASTNING! Hadde kunder som klaget på moto-rikking (ulyd i ventilløftere osv...) etter noe litt hardere kjøring. Vi såg på disse bilene på hver kundeklage og fannt ut at oljen rett og slett skummet ved mye langvarig turtall....

 

Nå bruker vi Castrol sin olje, denne er noe dyrere, men skal også være bedre. Vi har enda ikke fått klager på noe.

 

Jeg har en gang hørt hvilket merke Statoil sin olje er, men kommer ikke på dette nå desverre.

 

selv har jeg aldrig erfart noe tikking på mobil1 olje etter hard kjøring, jeg bruker 5W50, dette er på Audi 2.2 20V femmer turbo og en 10V femmer turbo.

Lenke til kommentar

Har brukt Mobil 1 5W-50 oljen jeg og på min Volvo 940 LT, gått 240 000 km. De tidligere oljene jeg har brukt, så har oljen kommet ut like fin etter 10 000 km (Fina halvsynt), mens Mobil 1 oljen kom ut ganske svart så det er tydelig at denne fullsyntetiske oljen renser mye bedre enn de tidligere oljene. Og dette er noe motoren min trenger da den er ganske kokset innvendig.

 

Byttet olje og filter her om dagen, og da fyllte jeg uten tvil Mobil 1 igjen :). Det forsvinner litt olje, men tror det er pga en lekkasje (ser det lekker bak topplokket et sted). Forsvunnet ca 1 liter på 12 000 km tilsammen.

 

Ventilene tikker riktignok litt, men det er mekaniske løftere og de tikker like mye uansett åssen olje jeg bruker. Tror det er helt vanlig på gamle volvomotorer.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...