Gå til innhold

Kraftig kort som støtter PCI Express 1.0?


Anbefalte innlegg

Gjorde den store feilen sist sommer da jeg kjøpte et nytt XFX GeForce 8800GT til min 1 år gamle datamaskin. Så klart sø støttet dette kortet kun PCI Express 2.0 noe hovedkortet mitt ikke hadde. (fikk heldigvis solgt kortet videre).

Så nå lurer jeg på, er det mulig å få kjøpt et noenlunde kraftig grafikkort som støtter PCI Express 1.0? Tenker på Nvidia 8xxx serien og oppover. Har Gainward GeForce 7600Gt fra før, et helt greit kort, men kunne tenke meg å skaffe et som kjørte Crysis noenlunde bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI-E 1.0 og 2.0 er i TEORIEN kompatible.

I de fleste tilfeller løses flokene med en flash til nyere BIOS på maskinen.

 

I de litt verre tilfellene slik som om du har ett VIA brikkesett så må skjermkortet flashes eller du kan glemme det.

Her har VIA slurvet med PCI-E standarden.

Lenke til kommentar
Intel P35, 680i (SØPPEL brikkesett) er to brikkesett med PCI-E 1.0 men som ikke har problemer med moderne skjermkort på Intel plattformen.

AMD er jeg ikke helt sikker, har ikke sjekket ut alle brikkesettene som finnes der ute så jeg har ikke en lignende liste til deg.

Tok ikke den jeg :S. snakker du om CPU?

Lenke til kommentar

Nei, hovedkort er ikke bare hovedkort.

Er forskjell i hvilket brikkesett som sitter der, derfor ser du på komplett at det er nevnt i navnet på hovedkortet: X38, 780i, P35, X58 osv.

Det å forstå forskjellene krever studering av plansjer av de forskjellige brikkesettene.

 

Litt info om brikkesett og ett generelt enkelt diagram:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset

 

X48 brikkesett diagram:

http://www.dvhardware.net/article22287.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...