Gå til innhold

rikstv dekoder med vga?


Anbefalte innlegg

Finnes det en rikstv dekoder som har vga-ut? Skal koble den til en dataskjerm med vga og dvi-d (uten hdcp).

 

Evt. Er det andre løsninger som funker?

 

Edit: Tror dere kanskje dette kan funke (altså bruke komponent fra sagem mottaker og omforme det til vga)?

Endret av olsen_st
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det en rikstv dekoder som har vga-ut? Skal koble den til en dataskjerm med vga og dvi-d (uten hdcp).
Ikke meg bekjent.

 

Evt. Er det andre løsninger som funker?
Bytt dataskjermen i en flat-tv i samme størrelse, fortrinnsvis med HDMI. Eventuelt koble Riks-TV-dekoderen til et skjermkort med video-inngang/video capture-kort.

 

Edit: Tror dere kanskje dette kan funke (altså bruke komponent fra sagem mottaker og omforme det til vga)?
Det kan kanskje være forsøket verd å prøve, men VGA trenger i utgangspunktet separat vertical og horizontal sync, noe du ikke får med component..
Lenke til kommentar
Finnes det en rikstv dekoder som har vga-ut? Skal koble den til en dataskjerm med vga og dvi-d (uten hdcp).
Ikke meg bekjent.

 

Evt. Er det andre løsninger som funker?
Bytt dataskjermen i en flat-tv i samme størrelse, fortrinnsvis med HDMI. Eventuelt koble Riks-TV-dekoderen til et skjermkort med video-inngang/video capture-kort.

 

Edit: Tror dere kanskje dette kan funke (altså bruke komponent fra sagem mottaker og omforme det til vga)?
Det kan kanskje være forsøket verd å prøve, men VGA trenger i utgangspunktet separat vertical og horizontal sync, noe du ikke får med component..

 

Bytte ut skjermen er ikke aktuelt enda.

Jeg har et slik et. Blir det best bilde ved å kjøre antenne-kabel eller s-video-kabel gjennom scart?

 

Jeg fant også denne, som ligner på Highboxen. Det er noen videoer der som viser at den funker på xbox 360. Om jeg går for en av disse, hvilken tror du jeg burde satse på? Highboxen ser ut som bedre kvalitet, men igjen dyrere, da...

Lenke til kommentar
Bytte ut skjermen er ikke aktuelt enda.

Jeg har et slik et. Blir det best bilde ved å kjøre antenne-kabel eller s-video-kabel gjennom scart?

 

Jeg fant også denne, som ligner på Highboxen. Det er noen videoer der som viser at den funker på xbox 360. Om jeg går for en av disse, hvilken tror du jeg burde satse på? Highboxen ser ut som bedre kvalitet, men igjen dyrere, da...

 

S-video gir bedre bilde enn antennesignal eller kompositt (den andre gule RCA-videokontakten), men forskjellen er ikke så voldsom.

 

Når det gjelder det andre spørsmålet, så er jeg enig med deg i at Highboxen ser ut som bedre kvalitet og mer avansert, men har ikke noen sterke formeninger ellers..

Lenke til kommentar
Ok. Takker for all hjelp.

Jeg prøver først å koble via data'n, og så får jeg se om det blir bra.

Nå må jeg først få gjort det viktigste, nemlig å kjøpe rikstv!

 

Du kan glemme den gamle PC skjermen med VGA. Du kan kjøpe en ny PC skjerm med HDMI inngang så vil det virke, den trenger støtte for HDCP som en slik HDMI skjerm har. BenQ E2200HD til ca 1500 kr funker helt flott hjemme hos meg med en Sagem riksTV dekoder (som Expert selger til 599 kr om dagen). Skjermen ha støtte for HDCP og det innebærer at de fleste eldre skjermer ikke vil funke uansett komponent, S-video, DVI (eller VGA). En flat-TV med HDMI vil selvsagt virke men er dyrere og tyngre (og unødvendig).

 

Beklager, men ikke bruk penger på fysiske omformerdingser når poenget er at det ikke vil virke uansett så lenge skjermen er gammel og uten HDCP.

Endret av Mythan
Lenke til kommentar
Skjermen ha støtte for HDCP og det innebærer at de fleste eldre skjermer ikke vil funke uansett komponent, S-video, DVI (eller VGA).

 

 

Og dette vet du selvfølgelig helt skråsikkert?

 

HDCP er en anti-piratkopieringsteknologi som kun kreves/brukes ved digital overføring av beskyttet materiale via HDMI. HDCP er verken mulig eller påkrevd ved bruk av analoge kompositt, S-video eller komponent-signaler, likevel har stort sett alle Blu-Ray-spillere og HDTV-dekodere en eller flere slike utganger, og man får selvsagt bilde via dem. Om det du sier skulle vært riktig, så ville det i praksis betydd at alle Riks-TV-kunder ikke bare måtte kjøpe dekoder, men også ny TV med HDMI og HDCP, noe som selvsagt ikke stemmer.

 

En ting er sikkert; om han ikke får bilde, så er det ikke fordi skjermen mangler HDCP, men det kan være mange andre grunner..

Lenke til kommentar
Hvilke andre grunner er det jeg burde passe meg for?

 

Nei, med en slik komponent til VGA-omformer, så er det vel egentlig bare spørsmålet med sync-signalene, tror jeg. Men Highboxen du har sett på fikser visst den biffen, når jeg har lest beskrivelsen bedre. Med helt enkle kabeloverganger som f.eks. disse ville jeg derimot vært litt mer skeptisk til om det virket, og jeg er også litt usikker på den andre omformeren, den fra DealXtreme. Kan jo være en løsning å prøve Biltema-kabler først, og evt returnere dem på 30 dagers åpent kjøp om det ikke virker.. Forutsatt at du har Biltema i nærheten, da.

Lenke til kommentar
Hvilke andre grunner er det jeg burde passe meg for?

 

Nei, med en slik komponent til VGA-omformer, så er det vel egentlig bare spørsmålet med sync-signalene, tror jeg. Men Highboxen du har sett på fikser visst den biffen, når jeg har lest beskrivelsen bedre. Med helt enkle kabeloverganger som f.eks. disse ville jeg derimot vært litt mer skeptisk til om det virket, og jeg er også litt usikker på den andre omformeren, den fra DealXtreme. Kan jo være en løsning å prøve Biltema-kabler først, og evt returnere dem på 30 dagers åpent kjøp om det ikke virker.. Forutsatt at du har Biltema i nærheten, da.

 

Nei, biltema kabelen er jeg ganske sikker på at ikke fungerer, siden skjermen ikke kan ta imot komponent-signaler via vga.

Tror nok jeg kommer til å kjøpe Highboxen så fort jeg får meg rikstv, siden jeg da slipper innom pc'en.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ble så hektet opp i digitale løsninger. Jeg skjelte egentlig mest til DVI løsingen, som da ikke vil fungere uten at skjermen støtter HDCP. En HDMI-til-DVI kabel er en besnærende løsing for mange siden gamle monitorer flest har DVI i tillegg til VGA, men det vil da ikke virke uten videre.

 

Kjøper man en boks som omformer fra analog til analog, som fra scart til VGA, kan det sikkert gå. Vet dere da hvilken boks som FAKTISK virker, og er det en lur investering sett i forhold at en ny 1920x1080 22" HD pc skjerm koster 1500 kr - og da er det ikke lenger analogt med luriumbokser mellom ? Å kjøre digital TV med en analog VGA omformerdings høres jo ikke særlig optimalt ut.

 

Men nå er vi jo i en stuasjon der selve RiksTV boksen koster mindre enn mange HDMI kabler i markedet, og kanskje på nivå med en slik analog VGA konverter (vil ikke den forringe signalet ?)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
er det en lur investering sett i forhold at en ny 1920x1080 22" HD pc skjerm koster 1500 kr - og da er det ikke lenger analogt med luriumbokser mellom ? Å kjøre digital TV med en analog VGA omformerdings høres jo ikke særlig optimalt ut.

 

Nei, er forsåvidt enig med deg der, tror nok også det kan være minst like lurt å bruke (litt mer) penger på en skjerm med digital inngang, enn på en omformer.

Lenke til kommentar
er det en lur investering sett i forhold at en ny 1920x1080 22" HD pc skjerm koster 1500 kr - og da er det ikke lenger analogt med luriumbokser mellom ? Å kjøre digital TV med en analog VGA omformerdings høres jo ikke særlig optimalt ut.

 

Nei, er forsåvidt enig med deg der, tror nok også det kan være minst like lurt å bruke (litt mer) penger på en skjerm med digital inngang, enn på en omformer.

 

Så dere anbefaler meg å bruke 1500,- på en ny skjerm istedenfor 300,- på en omformer?

Lenke til kommentar
Finnes det en rikstv dekoder som har vga-ut? Skal koble den til en dataskjerm med vga og dvi-d (uten hdcp).

 

Evt. Er det andre løsninger som funker?

 

Edit: Tror dere kanskje dette kan funke (altså bruke komponent fra sagem mottaker og omforme det til vga)?

 

 

 

Jeg har lenge prøvt å finn ut om det er mulig å bruke dataskjerm som TV sammen med en Riks -TV tuner. Har ikke vært enkelt å finne ut av det, men har nå fått de til. Det første som må sjekkes er at skjermen har DVI-D inngang som er HDCP kompatibel. Videre må Riks-TV tunerens HDMI utgang kunne stilles inn på DVI mode. Da er det bare å kjøpe en overgang fra HDMI til DVI-D og bruke en vanlig DVI-D kabel videre til skjermen. Problemet er at det kun er to Grundig tunere som har muligheten å stille HDMI utgang til DVI mode, det er 8740 og 8860. Ingen av de andre Riks-TV tunerene vil virke (pr. januar 2009)

Har prøvt dette med 8860 tuneren og en LG skjerm, det funker fint.

Har ikke prøvd andre løsninger som berkrevet i innleggene.

Lenke til kommentar

Da får vi se om Olsen_st er fornøyd med sine VGA innkjøp. Del gjerne erfaring.

 

Eldyr, det er ihvertfall ikke noe problem med full digital løsning med en Sagem dekoder og hdmi kabel til en slik HDCP (HDMI) skjerm som Benq sin 22". Jeg har også prøvd med HMDI til DVI kabel som jeg hadde liggende, og bildet ble like fint da uten noe innstilling på dekoder i det hele tatt. Men lyden er da separat, hadde ingen egnet kabel til det og har ikke gått videre siden HDMI løser saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...