Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Vurderte faktisk å bytte til mtron jeg også men siden jeg flashingen gjorde den som ny så er det helt uaktuelt. Vertexen gir jo svært mye ytelse for pengene, dette må være den første gangen jeg har kjøpt et produkt som faktisk er mye raskere enn det står i spesifikasjonene. hvis man bare dropper denne benchingen funker ssd optimalt samme hvilken disk det er tenker jeg. jeg kommer til å sky pc'er med hdd som pesten fra nå av :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderte faktisk å bytte til mtron jeg også men siden jeg flashingen gjorde den som ny så er det helt uaktuelt. Vertexen gir jo svært mye ytelse for pengene, dette må være den første gangen jeg har kjøpt et produkt som faktisk er mye raskere enn det står i spesifikasjonene. hvis man bare dropper denne benchingen funker ssd optimalt samme hvilken disk det er tenker jeg. jeg kommer til å sky pc'er med hdd som pesten fra nå av :lol:

 

Yupp, prøvd det også. Ble inspirert av dine resultater. Vertex`en ble rask etter flashen 214 les og ca 160 skriv.

 

Problemet er at det holder i max 3 runder med ATTO for deretter å stupe som en stein ned til 130-140 les og 90-100 skriv.

 

Bare for moro skyld kjørte jeg 10 ganger ATTO på MTRON - resultat - alle kjøringene er dønn like på både skriv og les.

 

Næh, jeg bytter!

Endret av adiabatic
Lenke til kommentar

såpass det likte egentlig ikke å høre men hvis det virkelig stemmer så bytter jeg også. Kunne du tatt et par små runder med cdm og io meter også da ?

 

Hvilken Mtron disk er det du har da ?

 

skjønner om du ikke vil men hadde hvert kjekt å se sammenligning av Mtron og vertexen.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer jo forsåvidt, men om du vil henge deg veldig opp i det kommer ann på deg selv. MLC generellt vil miste ytelse over tid, men hvis du ikke merker noe til degradert ytelse i praksis så spiller det forsåvidt ingen rolle.

 

Jeg har to Mtron MOBI 16GB i raid-0. Koster 1000kr pr stk.

 

Har allerede et par tester av disse og flere SSDer i tråden som du kan se i signaturen min. Men her er hvertfall benchmarking av mine Mtron:

100% les 100% tilfeldig

100% skriv 100% tilfeldig

90% les 90% tilfeldig

Crystal Disk Mark

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Ja det stemmer jo forsåvidt, men om du vil henge deg veldig opp i det kommer ann på deg selv. MLC generellt vil miste ytelse over tid, men hvis du ikke merker noe til degradert ytelse i praksis så spiller det forsåvidt ingen rolle.

 

Jeg har to Mtron MOBI 16GB i raid-0. Koster 1000kr pr stk.

 

Har allerede et par tester av disse og flere SSDer i tråden som du kan se i signaturen min. Men her er hvertfall benchmarking av mine Mtron:

100% les 100% tilfeldig

100% skriv 100% tilfeldig

90% les 90% tilfeldig

Crystal Disk Mark

 

Ser at du også får lav 4k write. Hva er grunnen til det? Mangel på Cache?

Endret av adiabatic
Lenke til kommentar

Den IOmeter-testen er litt utdatert. Jeg kjørte IDE-mode i bios da jeg tok de. Da jeg satt de til RAID-mode halverte jeg total boot tid fra ca 70sek ned til 33 sek, og i crystal disk mark gikk jeg fra 0.4MB/s til 1.6MB/s. Er ikke hjemme nå så kan ikke kjøre ny test i IOmeter atm.

 

Men det er faktisk ikke så ille gærnt heller. OCZ solid series har 0.04MB/s, og de kan fortsatt dra et OS med litt optimalisering. Ikke anbefalt though...

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Vel det er igrunn ikke tallene jeg bryr meg mest om det som betyr aller mest er at jeg har samme stabilitet og ytelse tvers igjennom samme hva jeg gjør med disken min, det er vel kansje litt tidlig og forvente dette så tidlig av de billigste ssd'ene.

 

Fikk litt bakover sveis av de der Mtron prisene, var ikke klar over at de var så heftige hehe. Jeg tror jeg får nøye meg med Vertexen til flere ssd produsenter kommer på banen og får presset prisene ned. Til neste år er vel ssd verden en helt annen, gleder meg som en unge på julaften til 2010 :!:

 

satsert på 1TB ssd til jul :yes:

Lenke til kommentar

Denne usikkerheten rundt ytelse, og om den vil holde seg, er akkurat grunnen til at jeg valgte Mtron PRO når jeg kjøpte SSD i høst. Jeg tenkte da at jeg skulle ta et kvalitetsprodukt jeg ikke hadde sett klager på, og som var beregnet for servere, siden det da "garantert" ville oppføre seg pent. Og det har det gjort også. Prisen på 10.000kr for 2x 32GB var ganske høy, men det har vært verdt hver eneste krone. Til sammenligning vil jeg nå anbefale Intel SLC (x25-E) til de som leter etter et høytytende kvalitetsprodukt. Dersom kvalitet og pris er de viktigste punktene blir det Mtron Mobi. Dersom ytelse og pris er viktigst, men man er villig til å ofre litt sikkerhet mot litt arbeid og optimalisering får man KLART mest for pengene (i den prisklassen) med vertex.

Lenke til kommentar

ja jeg er helt enig men den der Gullars jeg pleier å velge kvalitet fremfor noe annet men leste såpass mye positivt om vertexen at jeg tenkte skit au,men jeg betaler gladelig dobbelt så mye for en ssd om jeg kan være 100% sikker på at jeg blir fornøyd. Vi får se hva som skjer fremover med Vertex 2 osv men må si jeg sikler veldig mye på MTRON 7500Pro nå da. Jeg hadde jo først tenkt å kjøpe intels ssd men har jo lest om de samme problemene der også og atpåtil er den bare 30gb så valget mitt falt på vertex 120gb. Men hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde valget klart hvert en Mtron 7000pro 64gb.

Lenke til kommentar
ja jeg er helt enig men den der Gullars jeg pleier å velge kvalitet fremfor noe annet men leste såpass mye positivt om vertexen at jeg tenkte skit au,men jeg betaler gladelig dobbelt så mye for en ssd om jeg kan være 100% sikker på at jeg blir fornøyd. Vi får se hva som skjer fremover med Vertex 2 osv men må si jeg sikler veldig mye på MTRON 7500Pro nå da. Jeg hadde jo først tenkt å kjøpe intels ssd men har jo lest om de samme problemene der også og atpåtil er den bare 30gb så valget mitt falt på vertex 120gb. Men hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde valget klart hvert en Mtron 7000pro 64gb.

Hva er grunnlaget for å anta at vertex har dårligere kvalitet?

Lenke til kommentar

Vel jeg jeg sier egentlig ikke at den har dårligere kvalitet, men uvissheten om ytelsestap osv er noe jeg gladelig betaler mer for å ungå. jeg er jo 100% fornøyd med vertexen så langt da men så er spørsmålet klarer den og holde på denne ytelsen over lengre tid. Det er det som er det store spørsmålet nå men det får vi nok tidsnok se.

Det som gjør meg litt skeptisk er at om den taper seg etter bare 3 kjøringer med atto så kommer den nok også til å tape seg etter hvert med vanlig bruk også, men hvis vertexen blir like bra igjen etter en re-flash da også så er det ikke det aller største problemet.

Lenke til kommentar

Beklager på forhånd langt innlegg :p

 

Vertex er MLC, har en billigere kontroller (som dog er av betydelig høyere kvalitet enn JMircon), og er beregnet mot forbrukere (i første omgang high-end maskiner, gamere, og entusiaster).

Alle Mtron enheter har en Mtron kontroller som det er investert betydelig mer mengder i, de er SLC, og selv om Mobi versonen er billigere enn Pro, så er det bare firmware og kvalitetssikring mot server-load og raidkontrollere som er forskjellen (som fører til litt høyere specs på pro).

 

[RANT]

Nå må det også nevnes at Vertex faktisk er to generasjoner nyere enn Mtron x5xx seriene.

En kort oversikt over SSD-generasjoner (det er glidende overganger og dette vil ikke alltid stemme for "enterprise")

1. gen: praktisk talt vanlige minnepenner, men med noe høyere ytelse.

2. gen: Opp til 4 parallelle flash-kanaler (opp til ca 80-100 MB/s), og wear leveling.

3. gen: Opp til ca 8 parallelle flash-kanaler (opp til ca 150-200 MB/s), bedre wear leveling, og flere kontrollerteknologier (garbage collection, bedre kontroll av write amplification), og noen enheter med internt "RAID" med flash-kontrollere (Apex og Titan).

4. gen: Stor intern parallellitet (8 eller mer flash-kanaler), bruk av en større cache utenfor selve kontrolleren (alså egen RAM-brikke), enda bedre wear leveling, og noen enheter med write attenuation (intels x25-M og E).

(??? 5. gen: Bruk av cluster-teknologi for >20-40 flash-kanaler, og kraftig optimalisering for både les og skriv IOPS, og accesstime)

 

Mtrons SSDer havner i 2. gen her, men med noe fra 3. gen også. (men av "enterprise" kvalitet)

Vertex havner på bunn av 4. gen. (mainstream kvalitet)

FusionIO's ioDrive illustrerer det jeg håper blir 5. gen (selv om denne kom mens alle andre var på 2. gen), men foreløpig ser det ut som om 5. gen bare blir et PCIe RAID-kort med SSDene montert direkte på kortet og kjørt i RAID via SATA grensesnitt.

[/RANT]

Lenke til kommentar

takker for den infoen der Gullars, er det altså lite å hente på å gå for pro versjonen kontra mobi da eltså ?

 

Det er vel ikke lenge før ssd er så rask at resten av systemet blir flaskehalsen, det blir vel regelrett totalt snudd på hodet det her nå eller tar jeg feil her :hmm:

Lenke til kommentar

Neida. SSD er opp til 100-200x raskere enn HDD, men SSD er fortsatt 1000 ganger tregere enn RAM, og 100.000 ganger tregere enn prosessorens cache (disse tallene er responstid!). Men dersom du regner hvor mye det er å hente som hvor mye ventetid man opplever, så begynner fordelene å minke.

Man merker VELDIG stor forskjell på om en oppgave tar 30 sekunder og 1-2 sekunder (harddisk til SSD for noen situasjoner), men man merker ikke på langtnær så stor forskjell på 1-2 sekunder og 0,05-0,1 sekund (flash SSD til RAM).

Selv om forskjellene er omtrent like store i prosent, så er antallet sekunder og opplevd ventetid noe helt annet.

Dette er også en av grunnene til at jeg sier at det er mye større overgang fra HDD til SSD, enn fra singel SSD til SSD raid. (det er veldig mye annet som spiller inn akkurat der også, men konseptet med følt venting i forhold til faktisk venting gjelder der også).

Lenke til kommentar

Takker for bra info Gullars, ja denne ventetiden har hvert en evinnelig mare oppigjennom årene men nå er vi endelig på vei videre. Blir spennede å se hva vi har i vente på ssd fronten i årene som kommer, viva la ssd revolutione :grin: kan ikke annet enn å smile når jeg pakker ut rar filer og diverse andre småting som før tok opptil 4 ganger lenger tid.

Lenke til kommentar

hehe var jo igrunn det med programmer jeg hadde i tankene da jeg skrev det der men av en eller annen grunn skrev jeg det ikke :!:

 

husker tiden da jeg satt forran pc'n på hele 7GB og etter Win 95 var installet og litt programmer hadde jeg jammen ikke mange mp3 før det var fult, ventet jo i evigheter på å få åpnet diverse småprogrammer og ikke minst å starte opp skrammelet, snakk om multitasking jeg rakk jo og spise og mye rart før websidene var oppe :rofl:

Lenke til kommentar

1 for the raid 0 lovers, a new FW that allows 3 disks to max out ICh9/10r

 

Don't ask me for it...we are still testing, there are other fixes within this FW also which I hope to have details about at release...I don't think this is 100% AHCI yet though.

 

I tried 4 disks and performance went down...3 disks is all you need.

 

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=53212

 

 

ser faen med bra ut! :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...