Gå til innhold

Trenger billig "photoshop" pc


Anbefalte innlegg

Kjæresten min har lyst til å kjøpe seg en pc som hun skal bruke til photoredigering og tegning på. ettersom hu er veldig glad i fotografering med speilrefleks eller tegne for hånd. jeg har prøvd å leite rundt lenge etter en billig pc for hu men sliter med det selv ettersom jeg ikke har så mye peiling på det feltet og bruk av pc til det.

 

det skal være en laptop helst (laptop med touchscreen? eller egen skjerm om det finnes billig nok)

og den skal brukes til lagring av tonnevis med bilder, msn, browsing og photoshop relaterte programmer, ikke noe annet.

 

det er lite med penger så får ikke tak i no store greiene, men noe så bra som mulig til ca 4-5000kr er det vi leter etter (for bare pc'en. ekstra utstyr kan skaffes senere)

 

har dere noen tips? eller noen bedre ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du bør se etter er en maskin med en kraftig Intel prosessor. Dette er fordi Intel er mye bedre optimalisert for Photoshop enn AMD... Etter min erfaring er Intel Dual Core bedre på å bruke begge prosessorkjernene på én oppgave enn AMD prosessorene. Det sitter også Intel prosessorer i Mac'er (som oftest blir brukt i multimedie-produksjon), og derfor har Adobe jobbet mer med å skreddersy sine programmer mot Intel hardware.

 

Det kan også være smart å spe på med litt minne. 4GB for eksempel. Litt usikker på hva prisen blir, men veldig godt å ha litt ekstra minne slik at det blir mindre hodepine å jobbe med flere PS dokumenter samtidig.

 

Håper dette hjelper :)

 

EDIT: denne kanskje? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=404890

Endret av eMilt
Lenke til kommentar

Optimalisert for photoshop? Jeg vil ha noen kilder på den du.

 

Intel yter bedre enn amd per frekvens og per watt og er derfor et bedre valg. JEg ville anbefalt Lenovo N500. Ta gjerne med et par giga ram ekstra og kanskje et tegnebrett?

Touchscreen er ingenting å tegne på, føles ikke bra i det hele tatt, kjøper du en billig touchscreen må du bruke fingerne, og da blir det fingermaling, ikke bra.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=40503...led#ProductTabs

2* http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343436

og evt et lite tegnebrett (merk at tegneflaten på denne bare er en fjerdedel av et a4 ark, men du må legge på 1000kr for å få et halvt a4 ark) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336258

Lenke til kommentar

joa, ser greit ut det der sikkert. men trenger jeg egentlig så mye ram til det? trudde ram var mer merkbart på spill og 3d rendering/video etc.

 

er det tegnebrettet der trykkfølsomt? sånn at når man presser hardere så tegner den tykkere streker? (vet ikke om det er vanlig eller enten/eller)

 

da har jeg i hvertfall noen idéer på hva vi skal spare til.

takk for svar:)

Lenke til kommentar

Photoshop er etter videoredigering noe av det mest minnespisende man driver med til vanlig. (selvfølgelig avhenger alt etter bruk, men jeg får det lett opp i grensa på laptopen som er 1.7gb). Men har du mange layers/bilder så går det fort alt for mye minne.

 

Alle wacom brett er trykkfølsomme. Man må bruke pennen på dem, altså de funker ikke med fingrene. Moren min har et, og de er drøm å bruke, hun har da A4 versjonen :love:

Lenke til kommentar
Optimalisert for photoshop? Jeg vil ha noen kilder på den du.

 

Mener å ha lest dette i et blad om grafisk produksjon på skolen, men det er fullt mulig jeg tar feil... :) begynner å bli en stund siden nå.

Det hørtes ut som et billig blad skrevet av folk som later som om de kan noe om pc...

Barefordi intel er raskere betyr det ikke at de er optimalisert for noe som helst, de er bare litt raskere. Og da gjelder det all ytelse, men det betyr også at de har en høyere pris.

Lenke til kommentar

Hehe, sier ingenting om det, moren min jobber i bonniers, og de distribuerer sånne blader. Men nok om det, det er lite prosessoroptimaliesringer ute å går blandt vanlige programmer, og det som er mest utsatt er enkelte bencheverktøy som legger på x antall poeng bare du har riktig merke ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

drar opp den gamle tråden igjen jeg hvis det er greit:P

 

vi har bestemt oss for å kjøpe en Lenovo N500. hadde akkurat tenkt til å bestille den da jeg oppdaga at den vi fant, kosta 4100kr på det rimligste (amentio) med "Intel Graphics Media Accelerator 4500M" med max 4gb ram, mens den andre som var linka til her kosta 4700kr (komplett) for ett "NVIDIA GeForce 9300M GS" og max 3gb ram.

 

har forskjellen på skjermkorta noe som helst å si egentlig? skal fortsatt bare bruke den til photoshop/browsing/msn. skal fylle pc'en opp med sprekt ram om hun føler at hu trenger det. (jeg har ikke peiling på skjermkort og photoshop sammen)

Lenke til kommentar
drar opp den gamle tråden igjen jeg hvis det er greit:P

 

vi har bestemt oss for å kjøpe en Lenovo N500. hadde akkurat tenkt til å bestille den da jeg oppdaga at den vi fant, kosta 4100kr på det rimligste (amentio) med "Intel Graphics Media Accelerator 4500M" med max 4gb ram, mens den andre som var linka til her kosta 4700kr (komplett) for ett "NVIDIA GeForce 9300M GS" og max 3gb ram.

 

har forskjellen på skjermkorta noe som helst å si egentlig? skal fortsatt bare bruke den til photoshop/browsing/msn. skal fylle pc'en opp med sprekt ram om hun føler at hu trenger det. (jeg har ikke peiling på skjermkort og photoshop sammen)

Max 3gb ram grensa er bullshit ;)

 

4500m bruker betraktelig mindre strøm , og om du ikke skal spille spill som er mer avansert enn sims 2 eller cs: s vil det funka veldig bra. Det klarer også RA3 med alt på low.

 

4500 har også den fordelen at den støtter avspilling av samme film på to skjermer samtidig (for eksempel i dual-screen) noe ikke nvidia gjør.

Lenke til kommentar

Bare en tanke, glossy skjermer er ikke veldig egnet til fotoredigering grunnet glorifisering/overdriving av farger samtidig som de gjerne bruker litt billigere paneler. MEn ingen laptoper i dag har et veldig bra display, så du burde se litt på å kjøpe ekstern skjerm. Kan jo evt være et prosjekt for fremtiden. Og det er bare å spørre her eller i skjermdelen av forumet så skal jeg hjelpe deg med skjermvalg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...