Gå til innhold

Første gang med vannkjøling


Anbefalte innlegg

Tenkte eg skulle gå til innkjøp av mitt første vannkjølings "sett". Det eg treng er:

 

- Radiator som tar 2x 120mm (kanskje ein radiator til som tar 1x120mm vifte? Usikker på om det er plass og)

- GPU Vannblokk (mest pga den enorme støyen standardkjølaren lagar, tempen er eg passe nøgd med frå før av)

- CPU Vannblokk

- NB Chipset vannblokk

- pumpe

- vanntank

- Og alt det andre av niplar, slangar++

 

Tingen er at eg ikkje har peiling på kva som er bra av utstyr der ute, og kor dei er rimeligast prisa.

 

Her er ei kjapp paint skisse over korleis eg hadde tenkt:

 

vannkjling1.jpg

 

Og her med evt. 1x120mm radiator:

 

Vannkjling.jpg

 

På bileta er det kun bestemt at radiatoren vil "henge" i "taket", alt anna er meir eller mindre random plassert.

 

Eg vil helst ha det så billig som mulig (som for meg betyr i litt overkant av 1000kr), men fortsatt vil eg no ha litt forskjell på temperaturane eg har frå før med luftkjøling. Det er her eg er i stuss om kor mykje gpu-vannblokk+ 1x120mm radiator vil lønne seg.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første må du øke budsjettet ditt en del. Rundt 2-3k i dag for et sett. Også om du ønsker å handle i norge eller om du ønsker å handle fra utlandet.

Skal du handle i norge er det microplex/netshop du må se hos. Da har du ikke store tingene å velge mellom men du vil nok få deg et sett som funker. Men det kommer speiselt ann på hvilket skjermkort det er du skal kjøle. pga om du må ha fc blokk eller en GPU core only blokk.

Handler du fra usa har du med en gang litt mer å velge mellom.

Lenke til kommentar

Sitter du ikke som oftest med headsett når du spiller?

 

Sparer fort 500+++ ved å fjerne gpu blokka...

 

Men 1000 kr kommer du aldri under, 2000 havner du fort på med alt uteom gpu...

 

MIST Economy vannkjølingsett, Dual er en god start :thumbup: ... Der har du alt du skal trenge får å starte, du må jo også nevne vilket hovedkort du har vis vi skal finne en vannblok til deg...

 

(Swiftech vannblokk, chipset, MCW30 er ganske universal)... Husk at SB og mosfet også skal ha kjøling så du ikke må fjerne eventuelt heat pipe på HK

 

2x120mm radiator skal holde til alt du skal kjøle vis du ikke overklokker alt du har...

 

Også burde du sette denne rekefølgen på systemet:

pumpe--> (radiator)--> cpu--> nb ---> Gpu-- > (radiator)--> tank

(vannet blir veldig varmt etter at det har gått igjennom gpu blokk, derfor cpu og nb først

Lenke til kommentar
Sitter du ikke som oftest med headsett når du spiller?

 

Sparer fort 500+++ ved å fjerne gpu blokka...

 

Men 1000 kr kommer du aldri under, 2000 havner du fort på med alt uteom gpu...

 

MIST Economy vannkjølingsett, Dual er en god start :thumbup: ... Der har du alt du skal trenge får å starte, du må jo også nevne vilket hovedkort du har vis vi skal finne en vannblok til deg...

 

(Swiftech vannblokk, chipset, MCW30 er ganske universal)... Husk at SB og mosfet også skal ha kjøling så du ikke må fjerne eventuelt heat pipe på HK

 

2x120mm radiator skal holde til alt du skal kjøle vis du ikke overklokker alt du har...

 

Også burde du sette denne rekefølgen på systemet:

pumpe--> (radiator)--> cpu--> nb ---> Gpu-- > (radiator)--> tank

(vannet blir veldig varmt etter at det har gått igjennom gpu blokk, derfor cpu og nb først

 

 

Her er hovudkortet. Det er sokkel 775, og har ikkje kjøling på mosfet frå før.

 

Edit: Kva er poenget å ha ein radiator på slutten der? Før tanken.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Er sånn jeg ville hatt det ja..

 

Men bråker gpu så mye? Har du ikke på headset når du spiller?

Har selv 2x 3870x2 som bråker som er helvete når jeg spiller, men hører ikke noe til det da jeg bruker headset når jeg spiller..

 

Hvilket kabinnet skal detteinn i ?

Lenke til kommentar
Er sånn jeg ville hatt det ja..

 

Men bråker gpu så mye? Har du ikke på headset når du spiller?

Har selv 2x 3870x2 som bråker som er helvete når jeg spiller, men hører ikke noe til det da jeg bruker headset når jeg spiller..

 

Hvilket kabinnet skal detteinn i ?

 

Ja, det bråkar nok til at eg legg merke til det for mykje, ikkje når eg spelar eller slike ting, men td visst pc-en skal stå på ei natt pga nedlasting. Når eg stoppar gpu-vifta er pc-en stillegåande. Eg har denne versjonen av 4850, og eg trudde ikkje den bråkte så mykje som den gjer. Kanskje den ikkje er direkte bråk i forhold til ein del andre skjermkort, men meir enn eg skulle ønske at den bråkte.

 

Edit: Alt bur inne i Nexus Clodius

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Her er eit bilete av handlevogna mi så langt. Manglar alle "småtinga" som slange, nippel og alt det andre. Hadde nokon orka å funne det? Veit som sagt ikkje heilt kva som passar og ikkje, så like greit å spørre slik at det ikkje blir noko surr :)

 

Capture-1.jpg

 

Og trur dåke denne chipsetkjølaren er verdt å kjøpe eller vil ikkje den ha noko ytelsesforskjell? Har dette hovudkortet frå før, for å sjå korleis chipset-kjølaren ser ut.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Høres ut som en god plan selv har jeg chipsett bare passivt kjølt ... Cpu klokker fortsatt meget bra helt opp til "Q6600@4ghz" så jeg ser egentlig ikke den store vitsen med og vannkjølte northbridge ... eneste er at jeg ikke er helt sikker på hvor gode tempraturene dine blir om du kjøler gpu+cpu på en dual radiator . Det går garantert men blir litt varmt

Lenke til kommentar
Høres ut som en god plan selv har jeg chipsett bare passivt kjølt ... Cpu klokker fortsatt meget bra helt opp til "Q6600@4ghz" så jeg ser egentlig ikke den store vitsen med og vannkjølte northbridge ... eneste er at jeg ikke er helt sikker på hvor gode tempraturene dine blir om du kjøler gpu+cpu på en dual radiator . Det går garantert men blir litt varmt

 

Ja, men er berre det at chipsetkjølaren min frå før av ikkje er allverden :ermm:

Lenke til kommentar
Temperaturane no er rundt 30grader idle. Kor er grensa for kor varmt det ikkje bør vere?

 

Ved 70grader ville jeg sett etter ny kjøler, eller satt en vifte over den du har...

Ved 90grader ville jeg ha skrud av pcen vis den ikke hadde gjørt det selv...

 

Er Load temp under spilling/100% cpu bruk som er mest interesangt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...