Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Falt over enden, nå fryser alt.


Anbefalte innlegg

Hoho, har en maskin her som en kompis klarte å snuble over slik at den falt i gulvet. Så nå noen ganger fryser den helt opp, det gikk med en vifte i psu'n som jeg bytta, samt en gammel hd.

 

Men når jeg sitter her nå på "lan" der en kompis prøver å overføre, da fryser den helt. Gjelder også noen andre diverse ting. Det er Asus P5KC, Q6600, 8800gtx, corsair twin2x pc6400 3gb og en cooler master iGreen power 500w's psu.

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Da er det nok noe som er blitt skadet. Det første som er logisk å tenke på er HDD, men du sier du byttet denne, eller hadde du flere i maskinen da maskinen veltet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Siden du opplever hakking er det nok muligens C-disken som er blitt skadet. Jeg ville tatt ut alle diskene og satt inn en disk jeg visste var 100%-oppegående. Deretter kunne jeg begynt feilsøking av de resterende diskene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

HD-tune er et program som kan feilsøke harddisken og som også har mulighet til å overvåke disker.

 

Avhengig av hvilken diskleverandør som har levert harddisken, har disse ofte diagnoseringsverktøy på sine sider.

Lenke til kommentar
Men det er altså en av diskene som falt i gulvet som du prøver å overføre fra?

Ja det stemmer, men det som er rart at det han skulle overføre fra meg var på en annen disk enn der OS ligger. Og det er vel windows som fryser? Har ikke merka noe nå i det siste, bortsett fra at det hakker noen ganger i vlc.

Lenke til kommentar

Det er vel høyst sannsynlig at vi snakker om et problem med en harddisk. De fleste andre komponentene tåler en støyt, så lenge de ikke har fått en "direct hit" da.

 

Ville som andre har nevnt her kjørt diagnoseprogram fra produsenten(e) av dine disker på hver av diskene, det er dog fortsatt mulig at det er feil på en disk selv om diagnoseprogrammet ikke oppdager det. Det er ikke nødvendigvis feil på systemdisken, det kan like gjerne være feil på andre disker som forårsaker at det fryser/henger. Med mindre du har diskene i RAID kan det kanskje være en idé å koble ut én og én (utenom OS-disken) og se om det samme skjer. Det kan også være en idé å sjekke systemloggen. Problemer med lesing/skriving til disk vil ofte vise seg der.

Lenke til kommentar

Ja jeg skal prøve alt det etterhvert her nå.

Men jeg kom over til å kjenne på den nyeste disken jeg fikk for 2 uker siden, en WD500 black. Den har ujevne rotasjoner om jeg holder et par fingre oppe på overflaten når den ikke er så aktiv(når den jobber minst), er dette normalt? Da mener jeg ikke at den er helt vill, men på liksom ett sted hvor den hopper litt. På fullt så er den fin tror jeg..

 

Har også prøvt flere medie spillere nå, men alle hakker ettersom det går en stund.

Så når jeg overfører en film fra den disken(E:) til (D:) så hakker det ikke når jeg spiller den av fra D:. Dessuten så overførte den kompisen min på LAN fra den nyeste hd'n (E:).

Ja den frøys nå når jeg så på film og defragmenterte samme disken!

Problem plausible?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...