Gå til innhold

Hvilket objektiv i tillegg til std. kit Nikon D60


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp tatt skrittet og bestillt et Nikon D60 Kit med standard 18-55mm objektiv etter mange års irritasjon over kompaktkameraenes begrensninger. Jeg har ikke mottatt kameraet enda, men vil gjerne ha et objektiv i tillegg da jeg tar en del bilder i mange forskjellige situasjoner. Jeg kunne tenke meg råd om hvilket objektiv som komplementerer standard objektivet best i forhold til mitt bruk, samt at jeg også kunne tenke meg en forklaring ang. hva jeg skal se etter når jeg må kjøpe et objektiv med innebygget autofokus. Er det en spesiell bokstavkode for dette eller noe?

 

Mitt bruk vil bli som følger:

 

Innendørs og utendørs fotografering ca. like mye.

En del "action" bilder da jeg har 2 unger, samt at jeg liker å ta bilder i skibakken ol.

Har også planer om å ta en del portrettbilder.

 

Et tilleggsspørsmål er ang. blitz. Er det noe jeg behøver å tenke på omgående? Jeg er grønn i speilreflekskameraenes verden, og har så langt tenkt at ekstern blits vil gjøre læringskurven brattere og at jeg heller skal kjøpe det når jeg kjenner begrensningene med den innebygde. Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vil gjøre læringskurven brattere og at jeg heller skal kjøpe det når jeg kjenner begrensningene med den innebygde. Noen synspunkter på dette?

Jeg ville egentlig si at det er en god idé både når det gjelder blits, ekstra objektiv og annet utstyr. Først når man har møtt begrensningene med det man har vet man hvilke begrensninger som er reelle.

 

Når det er sakt, så vil en SB400 som du får på japanphoto (web) for 800,- være en enorm forbedring fra den innebygde blitsen, og uten noen stor læringskurve. Sett den på kameraet, vri fronten mot taket og ta penere blitsbilder.

 

Fotografer litt før du kjøper et objektiv, så ser du hvilke brennvidder du synes kan være aktuelle for neste objektiv. Et Sigma 30mm f1.4 kan være et fint tilskudd, eller en telezoom, eller en lyssterk kort tele f.eks. 50mm f1.4, men det avhenger av hva du ønsker, men ikke får til, med kit-zoomen. For å vite det, må du bruke det objektivet en stund.

Lenke til kommentar
...kunne tenke meg en forklaring ang. hva jeg skal se etter når jeg må kjøpe et objektiv med innebygget autofokus. Er det en spesiell bokstavkode for dette eller noe?

For original Nikkor-optikk er det AF-S, hvor "AF" står for autofokus og "S" for Silent Wave Motor som er Nikons betegnelse for den innebygde motoren.

 

Tredjepartsprodusenter benytter andre akronymer.

Lenke til kommentar
Tredjepartsprodusenter benytter andre akronymer.
"HSM" i Sigma sitt tilfelle.

 

Tamron er litt mer diskrete og det er ikke alltid like lett å se om et objektiv har fokusmotor eller ikke. De objektivene som er nye versjoner av gamle uten fokusmotor har som oftest "N-II" i modellbetegnelsen/varenummeret. Sjekk Tamron sine websider for sikkerhets skyld før du kjøper.

 

Tokina har vel ingen Nikon-objektiver med fokusmotor i sortimentet foreløpig.

 

For øvrig har Nikon også noen få AF-I-objektiver som også gir autofokus med D40, men de er ikke i sortimentet lenger og er vel ikke så veldig vanlige på bruktmarkedet heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takker for svar, blir nok så jeg avventer kjøp av tilleggsutstyr til jeg ser hva som kommer til å bremse meg, bortsett fra at jeg skal kjøpe en tripod da:)

 

Anngående tripod så selger de superbillig på siba av den nette sum 299(hama) :dribble:

 

jeg har kjøpt det men ingen dslr enda.. skal kjøp til helga kansje, alt er ikke bare burde,burde vi det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...