Gå til innhold

Anbefalte innlegg

D200

TheRonin_449ffd24f3b08.jpg

 

D60

D60_topdown_rgb-001.jpg

Beklager at det er så stort, ville ikke redigere

 

Det var disse to modellen jeg handlet om. D60 har flere ferdige innstillinger og er plastikk.

For meg så har dere vært helt på jordet.

Derfor har denne debatten om programhjulet startet.

 

Og dette var meningen i starten, at de modellene HAR ferdige innstillinger og er plastikk.

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter er ikke en kandidat for D200, det må du vel forstå. Jeg ba om bevis på noe helt annet enn dette, for det er helt irrelevant for diskusjonen. Vi skal gi en person kjøpshjelp, ikke fortelle hvilke kameraer som finnes i høyere prisklasse. Og ikke kom med bruktprisen på D200, for da kan jeg komme med bruktprisen på D80.

 

Slutt å tulle, Fotgrafen. Du har malt deg inn i et hjørne, og viser ikke engang vilje til å komme deg ut igjen. Jeg er rett og slett forbauset. Hvorfor ikke like godt velge D700, eller en brukt Canon 5D MkI/1D MkII som eksempel på at dine vannvittige uttalelser stemmer?

 

Egentlig burde du vise frem Leica M8, Mamiya ZD og Hasselblad H3D. Det er nesten like far fetched.

Lenke til kommentar
Trådstarter er ikke en kandidat for D200, det må du vel forstå. Jeg ba om bevis på noe helt annet enn dette, for det er helt irrelevant for diskusjonen. Vi skal gi en person kjøpshjelp, ikke fortelle hvilke kameraer som finnes i høyere prisklasse. Og ikke kom med bruktprisen på D200, for da kan jeg komme med bruktprisen på D80.

 

Slutt å tulle, Fotgrafen. Du har malt deg inn i et hjørne, og viser ikke engang vilje til å komme deg ut igjen. Jeg er rett og slett forbauset. Hvorfor ikke like godt velge D700, eller en brukt Canon 5D MkI/1D MkII som eksempel på at dine vannvittige uttalelser stemmer?

 

Egentlig burde du vise frem Leica M8, Mamiya ZD og Hasselblad H3D. Det er nesten like far fetched.

 

Jeg må le..... Jeg har ikke nevnt et ord om at D200 var for trådstarter. Det jeg egentlig mente var at alle modellene til D90 har mye mer ferdige innstillinger. Enn resten modellene. Det er det som er det. Derfor mener jeg debbe grunnen.

Men jeg kan gjerne vise modeller jeg. Som Leica M7 og PhaseOne OSV. Men jeg mener at de modellene har mye ferdige innstillinger.

 

Og du nevner at denne helsikes spørsmålet ditt kommer der. ifra. Dere er ute pg kjører på ville veier etter min første post! LES istedenfor og komme med dumt dritt.

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Og dette var meningen i starten, at de modellene HAR ferdige innstillinger og er plastikk.

Du mener altså på ramme alvor at en nybegynner ikke bør velge noe som er under D200 i modellrekken? Jøss, det er kanskje den mest kontroversielle meningen jeg har lest på lenge. I 90% av tilfellene vil et så stort og tungt kamera (med elendig batterikapasitet) havne på hyllen temmelig raskt, og den spirende fotointeressen er ødelagt for all fremtid.

 

Det er et særdeles dårlig råd. Det er isåfall kun gyldig for tenåringer med et stort markeringsbehov og en smule dårlig selvtillit. For tunge og vanskelige kameraer har vist seg å ta livet av de fleste voksne nybegynneres fotointeresse. De orker ikke dra på noe så stort og tungt, slik at kompakten vil bli det foretrukne apparat når man skal på charterferie osv. Jeg kunne ikke falt meg inn å anbefale det.

 

Dessuten er du minst 10 år for sent uten med dine påstander om plast. Kunststoff innførte Canon på sine semipro-modeller før dSLR kom på markedet. Mange var skeptiske da, men den kritikken stilnet med en gang når det ble bevist at det var like holdbart som magnesium i praksis. Ingen proffer vil faktisk uttale noe slik i dag. Denslags argumenter er nok kun gyldige for forfengelige gutter i starten av tenårene. Jeg forstår derfor hvorfor du sier det, i og med at du ikke var i live da denne debatten faktisk eksisterte, og en baby da den ble avsluttet. Det er følelsen av kjiphet vi ofte kritiserer her på forumet, ikke plasten som sådan.

 

Er det for mye forlangt at du setter deg inn i en trådstarters interesser og ønsker før du gir dine råd? Og de er åpenbart ikke i nærheten av det du foreslår. Vis respekt for at andre har mindre behov for å markere seg med semipro-kamera enn deg. De fleste som spør om D60/450D er kun interessert i et safe kamera som tar gode bilder. Så enkelt er det.

 

Fra 1985 til 2000 hadde ingen av de kameraene jeg brukte noen som helst automatikk. Kun et av dem hadde lysmåler. Vil det si at jeg er mindre seriøs når jeg ønsker meg konfigurerbar auto-iso på mitt neste kamera? Hvorfor i alle dager skal jeg ønske at de muligheten ikke finnes på mitt kamera? Personlig har jeg aldri brukt motivprogrammer, og det er ingen som tvinger hverken deg eller trådstarter til å gjøre det heller.

 

Det du glemmer er at vi voksne har koner. Det er de merkelige skapningene som ligner på din mor. Hun er som oftest lite interessert i å sette seg inn i eksponering og slikt. Likevel synes jeg det er praktisk at også konen klarer å få noe fornuftig ut av kamera når jeg ikke har tid til å være med på guttungens bursdagsselskap.

Lenke til kommentar

Var ikke jeg som utviklet denne store debatten.

Det var du :p

 

Og nå setter jeg meg ut av denne tulle debatten, for dere er på jorde etter det jeg har skrevet. Dere har tydeligvis ikke forstått en ting :w00t:

 

Bare missforstå dere.

 

Forresten har ikke D200 noe med denne debatten, jeg bare mente at D90 har mye mer ferdige innstillinger en de modellene. Og derfor kan lett friste og bare bruke ferdige innstillinger hele tiden. Derfor mener jeg det. Ellers med de siste avsnittet er jeg helt enig med. Alt opp til D90 er alldeles godt. Til nybegynnere og alt.

Det er mine synspunkter, det betyr ikke det er rett. Bar mine synspunkter.

 

Med vennelig hilsen fra "Fotgrafen"

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Var ikke jeg som utviklet denne store debatten.

Det var du :p

 

Og nå setter jeg meg ut av denne tulle debatten, for dere er på jorde etter det jeg har skrevet. Dere har tydeligvis ikke forstått en ting :w00t:

 

Bare missforstå dere.

Noe av du skriver PM, mener jeg er helt rett.

 

Med vennelig hilsen fra "Han som ler høy :D "

 

Nå har mamma bestemt at det er leggetid :p

Lenke til kommentar
Var ikke jeg som utviklet denne store debatten.

Det var du :p

 

Og nå setter jeg meg ut av denne tulle debatten, for dere er på jorde etter det jeg har skrevet. Dere har tydeligvis ikke forstått en ting :w00t:

 

Bare missforstå dere.

Noe av du skriver PM, mener jeg er helt rett.

 

Med vennelig hilsen fra "Han som ler høy :D "

 

Nå har mamma bestemt at det er leggetid :p

 

Hun sa faktisk at det var pizza nå :p

Tøff i kjeften nå?

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Var ikke jeg som utviklet denne store debatten.

Det var du :p

 

Og nå setter jeg meg ut av denne tulle debatten, for dere er på jorde etter det jeg har skrevet. Dere har tydeligvis ikke forstått en ting :w00t:

 

Bare missforstå dere.

Noe av du skriver PM, mener jeg er helt rett.

 

Med vennelig hilsen fra "Han som ler høy :D "

 

Nå har mamma bestemt at det er leggetid :p

 

Hun sa faktisk at det var pizza nå :p

Tøff i kjeften nå?

 

Enkelte ganger er det gjerne lurest å vite sin besøkstid, og deretter rett og slett holde tyst. Bare et lite råd på vei videre.

 

-Henrik

Lenke til kommentar

Hehe, herlig dette. Akkurat om det er laget av plast eller stål bryr meg ikke, men plast pleier å holde langt i de fleste scenarioer ;)

 

Jeg fant ut at tilbudet på Elkjøp med D60 + Linse + Blitz ikke var VR-linse. Jeg tar ikke så veldig med bilder, og trenger ikke SLR før om litt utpå høsten igjen så jeg valge rett og slett å bestille et Canon Digital Ixus 80 med veske og 4 GB minnekort til 1550 (!) levert. Det må være evig mye kompakt for pengene!

 

Er klar over at SLR er bedre på de fleste parametre, men til mitt bruk er nok det like greit frem til høsten.

 

 

Takker da igjen for flott hjelp fra flere av deltakerne.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...