Gå til innhold

Thermal Pad? eller??


Punkyfish

Anbefalte innlegg

Heja!

 

Jeg har akkurat fått den nye EKL PAPST cpu-kjøleren min til 1800+'en min.

 

Da jeg såg under den, så var det et supertynt sort belegg midt på underflata. Er dette en thermal pad?

 

Har forstått det slik at jeg bør fjerne thermal pad og bruke litt goop istedet.

 

Men jeg blei litt i tvil da jeg så dette belegget. Trodde thermal pad var tykkere ( noen har tidligere i dette forumet refert til det som en tyggisklump :grin: )...

 

Er det en thermal pad under kjøleribba mi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel kanskje gi et mer nyansert svar enn "Ikke bruk thermal pad!!!", men stort sett er jeg enig.

 

Problemet er at produsentene av kjølere er smertelig klar over at en del rundt omkring ikke har peil på hva de driver med, så de hadde sannsynligvis ikke brukt kjølepasta. Derfor legger de på et lag som forsåvidt gjør jobben, men det kan aldri erstatte ordentlig kjølepasta.

 

De merkene som oftest nevnes som bra er Arctic Silver 2 og Nanotherm, hvorav AS2 oftest nevnes som det beste. Dette inneholder en høy andel sølv (rundt 85% eller noe) og har derfor høy varmeoverføring.

 

Poenget med pasta er jo at hverken ribba eller cpu-coren er helt jevn. Den inneholder mikroskopiske ujevnheter som fyller seg med luft, som varmes opp, og ikke overfører varme til ribba i det hele tatt. Derfor fyller man dette tomrommet med en materiale som overfører bedre, dvs. kjølepasta.

 

Uansett........ikke bruk thermal pad hvis du kan unngå det. Skrap av, rens med isopropanol eller lynol eller noe lignende (ikke whitespirit) og ha på et tyyyyyynt lag med pasta.

 

Pål

Lenke til kommentar

Hadde en Duron 800 før, den lå på rundt 41 grader. (med thermal pad) Da jeg byttet hovedkort, minne, og prosessor, planslipte jeg ribba, og hadde på Arctic Silver2. (Ribba var IKKE helt plan)

Akkurat nå leser jeg 43 grader, er fornøyd med det, nekter å tro at den nye CPUèn ikke er varmere, så noe må gjøre susen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...