Gå til innhold

[Løst]Får ikke trådløst nettverk.... (Ubuntu 8.10)


lnasm

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Kjører nå Ubuntu 8.10 på live cd, har ikke lyst til å installere før jeg får til å få trådløst nettverk...

 

Noen som vet hva som kan være feil? Ruter står på, funker fint med internett i windows

 

Har prøvd det som står i hjelpe-greiene her på Ubuntu, begynner å bli ganske irritert nå-har så lyst på Linux :(

 

 

Så noen som vet hva jeg kan gjøre for å få trådløst nettverk?

 

Tips og hjelp mottas med stor hjelp!

 

 

 

Btw, prøvde Ubuntu første gang når 7.04 (tror jeg det var) var ute, og fikk heller ikke til på den tida...

 

Andy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :)

 

Hvis du har rimelig moderne maskin skal dette gå bra, veldig få kort som ikke støttes nå. Men som det blir sakt trengs litt mer info.

 

En annen ting. Så lenge du kjører livecd er det ikke så lett å teste ting osv. Ingenting blir jo largret.

 

Er du sugen på linux bør du også vurdere å være aktiv på http://linux1.no/forum/...
Joa, men han har jo kommet veldig riktig hit også da. ;)

 

Lykke til med GNU/Linux!

Lenke til kommentar

@AndyTheMaaan: Når du er inne i live-CD`en så åpner du en terminal og skriver:

 

lspci

 

Denne spyr ut informasjon om PCI-enheter og hva de heter som er i maskina di. Du skal finne din under "Network Controller"

 

Hvis du bruker en usb-doongle så kjører du:

 

lsusb

 

Denne gjør det samme men bare viser deg tilkoblede USB-enheter.

 

Når du finner ut hvilket kort/doongle du har er det lettere å hjelpe deg.

 

(ps. du trenger ikke linux1.no, dette forumet er vel så bra.)

Lenke til kommentar

Hei

 

Takker for kjappe svar! :)

 

Pc'en er ca 1 og et halvt år gammel omtrent nå..

Men hvor finner jeg info om nettverkskort og sånt? Ruteren er iallfall en DI-624+ hvis jeg ikke tar helt feil.

Og det med WiFi og sånt, aner ikke...hvor kna jeg finne ut av det?

 

 

Takker!

 

 

 

Andy

Lenke til kommentar

Da må jeg bare takke for all hjelpa folkens

Tok meg til å installere Linux nå, bare den gjennom Windows-greia som har kommet ganske nylig (ut ifra det jeg har skjønt), og tok et eller annet under hardware drivere og oppdaterte, reboota

 

Nå får jeg trådløst nettverk i Ubuntu :D

 

 

TUSEN TAKK FOLKENS! :)

 

 

 

Andy

 

 

 

edit:

utrolig dårlig forklart... prøver en gang:

 

Starta Windows, satte i Linux-cd'en. Tok installer Ubuntu som en windows-applikasjon eller noe sånt

Starta Ubuntu, og tok activate på en av de driverne under "hardware drivere" og så reboota jeg. Kom på igjen, og da poppa det opp en melding om at det var trådløst nettverk i nærheten

 

TAKKER! :)

Endret av AndyTheMaaan
Lenke til kommentar

Hei, forresten, når jeg er så godt i gang så spør jeg om en ting til her jeg i stedet for å lage en ny tråd.........

Skjermen min er 1280x800px, men i skjerminnstillinger her får jeg ikke valgt høyere oppløsning enn 800x600px, og da blir jo alle nettsidene liksom for store for skjermen (sånn at jeg må scrolle langt bortover til høyre.. tilo g med her på diskusjon.no)

 

Noen som vet hva som kan være feil? Kan det være noen drivere eller noe som er problemet på det og? jeg har ingen anelse selv dessverre

 

Takker!

 

 

Andy

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Eeen liten ting til...når jeg installerte valgte jeg 5gb til Linux, men ser nå at jeg skulle hatt litt mer, kanskje 10gb i stedet for. Går det ann å forandre på det noe sted, eller må jeg reinstallere hele Ubuntu da?

 

Eller er det en måte å finne igjen de filene jeg har i windows, sånn at jeg kan høre på musikk og sånn i Linux uten å må legge inn alt dobbelt liksom?

 

 

Takker!

 

 

 

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...