Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]ingen POST i 2,5 time etterfult av 4 BSoD


Anbefalte innlegg

Har et merkelig fenomen som skjer hver gang jeg har flyttet maskinen min mellom mitt sted og kameraten min som bor i en annen by.

 

Jeg plugger i alt som det pleier å være, trykker på powerknappen og den starter opp i ca 3-4 sekunder før den skrur seg av og starter på ny i 3-4 sekunder (alle gangene uten skjermbilde i det heletatt). Sånn kan den holde på helt til den får kjørt seg ei stund og da stopper den å restarte seg og bare står på uten bilde på skjermen eller noenting. Så skrur jeg den av og lar det gå noen sekunder før jeg skrur den på igjen, og da smeller den rett opp som ingenting har skjedd helt til jeg kommer inn i Vista, da fikk 4 BSoD, 2 av gangene var det når jeg akkurat skulle til å se skrivebordsbakgrunnen og alt det der, mens de andre gangene var det mens jeg var akkurat kommet inn i WoW.

 

Er et flunka nytt hovedkort, CPU og minne. Også et relativt nytt skjermkort og lydkort som jeg satte det sammen for ca 3 uker siden.

MSI P43 Hovedkort

Intel Core 2 Duo E8500 CPU

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 Minne

Gigabyte GeForce GTX 260 896MB GDDR3 Skjermkort

Creative SB X-Fi Xtreme Audio Lydkort

 

Setter umåtelig stor pris på all hjelp jeg kan få på dette tidspunktet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde det samme, men viftene startet bare, spant i et sekund eller noe og stoppet igjen. Aldri noe bilde eller pip fra systemhøyttaleren. Var på et Gigabyte-kort forresten, minnet var produsert av Corsair.

Skal ikke se bort ifra det, men tros alt, de er neste flunka nye, og de ble ikke flytta på eller gjort noe med fra da det ikke virket til det virket

Lenke til kommentar

Kan godt være at maskinen har et minnefeil eller at noe sitter løst, som phfjeld nevner, men jeg tror vi kan strekke den litt lenger. Det at maskinen ikke starter skikkelig og bare restarter, kan tyde på serøse hikke problemer i hw. Inkompabilitet, innstillingsfeil, hw feil.

 

Uten å flytte pcen - ta ut strømkabelen i et par minutter - sett den inn igjen. Start pcen. Hva skjer?

 

Litt usikker - men det virker som PSU eller hk ikke liker å "miste" strømmen.

 

Du kunne ha lagt inn bsod meldinger inn her, evt tatt med mobilen. Da er det litt lettere å se hvor feilen ligger.

Endret av exiplot
Lenke til kommentar
Kan godt være at maskinen har et minnefeil eller at noe sitter løst, som phfjeld nevner, men jeg tror vi kan strekke den litt lenger. Det at maskinen ikke starter skikkelig og bare restarter, kan tyde på serøse hikke problemer i hw. Inkompabilitet, innstillingsfeil, hw feil.

 

Uten å flytte pcen - ta ut strømkabelen i et par minutter - sett den inn igjen. Start pcen. Hva skjer?

 

Litt usikker - men det virker som PSU eller hk ikke liker å "miste" strømmen.

 

Du kunne ha lagt inn bsod meldinger inn her, evt tatt med mobilen. Da er det litt lettere å se hvor feilen ligger.

Vel, har hatt samme psu'en på et asus hovedkort med amd prossesor før og der hadde den ingen problemer, så jeg vil anta feilen ligger i hovedkortet.

Når den ikke ville starte prøvde jeg flere ganger med å ta ut strømkontakten ei stund å sette den inn igjen, det forandret seg ikke noe. Den sto bare å fyrta opp alle enhetene, i maskinen uten noen synelig tegn på skjermen. Skal prøve å huske å ta bilde av BSoD'en neste gang.

Lenke til kommentar

Det var egentlig det som var meningen å se om det var det samme.

 

Hadde et lignende prob med en gammel pc, men uten at den restartet seg. (kastan først nå i sommer, funket ypperlig med ME :D.) Testet aldri om det var batteriet el. hk, den slo seg alltid av 2-3 sek etter å ha startet den. Inntill jeg greide å starte den etter flere minutter, men jeg er sikker det hadde noe med at den ikke lenger greide å huske innstillingene hvis jeg slo av pcen, og en svikt i strøm/bios.

 

Som du nevner, så er PSU utelukket, men da sitter man igjen med hk, cpu og minne. Husker ikke helt hvordan dette var - men jeg ville tro at når hk får strøm, så vil den teste hk ellers, cpu, buss/minne og så bios.

 

Eneste jeg kan tenke på nå er å prøve å boote opp maskinen med en test cd, evt nappe ut batteriet og se om hk oppfører seg anderledes. Bytte hw. Utover det har jeg dessverre ikke flere tips: :no:

 

(PS: det at den automatisk restarter seg etter feil, at den går i loop, er nok en innstilling i bios.)

Endret av exiplot
Lenke til kommentar

Har du 4 x 1 GB eller 2 x 2 GB med minne? Prøv først å kjøre med bare én brikke (prøv alle brikkene alene i det første minnesporet), så får vi avkreftet eventuelt minnefeil eller løse brikker. Om ikke det løser problemene, tester vi for inkompatibilitet, defekt hovedkort eller feil på grafikkort.

Lenke til kommentar
Har du 4 x 1 GB eller 2 x 2 GB med minne? Prøv først å kjøre med bare én brikke (prøv alle brikkene alene i det første minnesporet), så får vi avkreftet eventuelt minnefeil eller løse brikker. Om ikke det løser problemene, tester vi for inkompatibilitet, defekt hovedkort eller feil på grafikkort.

Hadde 2x2 gb.

Byttet tilbake til de gamle idag (2x1gb) etter at jeg fikk et strømavbrudd pga overlasting av sikringen før jeg dro, var automatsikkring så skrudde de på igjen og startet den opp igjen rett før jeg gikk på jobb. Når jeg kom hjem sto den bare med svart skjerm men lyset til power og hdd aktivitet lyste konstant. Prøvde å skru den av for så å starte den opp igjen og da gikk den i den samme prosedyren som tidligere Bootup, ingen skjermaktivitet, bare lys fra poweron og hdd aktivitet før den skrudde seg av og startet på nytt.

Byttet da til de gamle som sagt og da gikk den rett opp.

La merke til det først nå, på ram brikkene står det 1.80v, kan det være at de ikke fikk nok strøm/for mye at den ikke ville starte opp. men hvordan kan jeg få de nye (2x2gb) til å virke hvis jeg ikke kommer inn i bios når jeg har de i?

Lenke til kommentar
Har du 4 x 1 GB eller 2 x 2 GB med minne? Prøv først å kjøre med bare én brikke (prøv alle brikkene alene i det første minnesporet), så får vi avkreftet eventuelt minnefeil eller løse brikker. Om ikke det løser problemene, tester vi for inkompatibilitet, defekt hovedkort eller feil på grafikkort.

Hadde 2x2 gb.

Byttet tilbake til de gamle idag (2x1gb) etter at jeg fikk et strømavbrudd pga overlasting av sikringen før jeg dro, var automatsikkring så skrudde de på igjen og startet den opp igjen rett før jeg gikk på jobb. Når jeg kom hjem sto den bare med svart skjerm men lyset til power og hdd aktivitet lyste konstant. Prøvde å skru den av for så å starte den opp igjen og da gikk den i den samme prosedyren som tidligere Bootup, ingen skjermaktivitet, bare lys fra poweron og hdd aktivitet før den skrudde seg av og startet på nytt.

Byttet da til de gamle som sagt og da gikk den rett opp.

La merke til det først nå, på ram brikkene står det 1.80v, kan det være at de ikke fikk nok strøm/for mye at den ikke ville starte opp. men hvordan kan jeg få de nye (2x2gb) til å virke hvis jeg ikke kommer inn i bios når jeg har de i?

har prøvd å sette ramen til å motta 1.8v nå, men samme resultat som tidligere. Noen som har en ide hva problemet er?

Har prøvd begge 2gb ram brikkene hver for seg og sammen i alle tenklige ram slotter

Lenke til kommentar

Du må sette korrekt spenning og timings i bios.

Minne skal testes med memtest86+ 2.1

http://www.memtest.org/

Det er 9 tester alle må 0 feil,kjør dem gjerne et par ganger

 

har prøvd å sette ramen til å motta 1.8v nå

Du kan da ikke sette 1.8v

Det minste de corsair brikkene kjører på er 1.9v

Sette 2.0v er greit.

For 4gb er det viktig og øke north bridge litt ca 1.4v er greit.

Uppgardere bios kan være en fordel for 4gb.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Du må sette korrekt spenning og timings i bios.

Minne skal testes med memtest86+ 2.1

http://www.memtest.org/

Det er 9 tester alle må 0 feil,kjør dem gjerne et par ganger

 

har prøvd å sette ramen til å motta 1.8v nå

Du kan da ikke sette 1.8v

Det minste de corsair brikkene kjører på er 1.9v

Sette 2.0v er greit.

For 4gb er det viktig og øke north bridge litt ca 1.4v er greit.

Uppgardere bios kan være en fordel for 4gb.

Prøvde settingene som du foreslo, ingen endring i oppførselen

Lenke til kommentar

Du må kjøre memtest86+ eller får du aldrig korrekt svar på om de er minne.

Ja er det ikke feil tester du cpu OCCT eller prime.

 

Når hardware er testet,kan du poste dmp-filer så debugger jeg dem.

Plassering c:\windows\minidump\ (det blir lagd en dmp-fil for hver BSoD)

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Du må kjøre memtest86+ eller får du aldrig korrekt svar på om de er minne.

Ja er det ikke feil tester du cpu OCCT eller prime.

 

Når hardware er testet,kan du poste dmp-filer så debugger jeg dem.

Plassering c:\windows\minidump\ (det blir lagd en dmp-fil for hver BSoD)

Fant ut feilen med hjelp fra en annen kar i et annet forum, ser ut til at en av de to rambrikkene var defekt, ikke rar de ikke ville virke sammen da :) kjørt memtest på den ene av de to som virker og besto med glans

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...