Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innfoering av Absinthe


Bamsemumsen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i de sydlige stroek og har muligheten til a kjoepe Absinthe. Saann helt teknisk sett, hva vil skje dersom tollerne apner bagen min og finner ei flaske eller to pa 35 cl med 80 % Absinthe? Hvilke konsekvenser vil jeg fa med tanke pa bot og straff?

 

Jeg er ikke myndig skal nevnes.

 

Og jeg vet hva Absinthe gjoer med deg, sa la oss holde en diskusjon rundt selve narkotikumet ute.

 

Alt jeg har skrevet er rent hypotetisk selvsagt, vi vil jo ikke bryte norske lover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

 

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.

 

Mener det går under narkosmugling om det jeg har hørt er riktig.

 

 

edit: fra Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

Endret av o0
Lenke til kommentar

Nei, det blir ikkje behandla som narkotika. Det står ikkje på narkotikalista. Det blir behandla som sprit over 60%, og straffa deretter.

 

 

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

 

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.

 

 

§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.

 

Så mao er absoulutt maxstraff på å inneha 62% sprit 2 år, i all praksis 6mnd.

 

En gang for alle: NEI! Sprit over 60% kjem *IKKJE* under straffelova, men under "Lov om skjenking og omsetning av alkoholholdig drikk".

 

Og sidan det er snakk om så mengder vil du i værste fall få bot. Dei vil nok gje beskjed til foreldra dine og stuff.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...