Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vekter/dørvakt i arbeid lovlig å ta bilde av?


Hakmar

Anbefalte innlegg

For eksempel hvis en vekter går med håndjern er dette et tydelig tegn på at vekteren ikke vet hva loven sier.

 

 

Javel, nå må du fortelle oss uinvidde hva loven sier. Nå ble jeg fryktelig spent.

 

Den er nok noe upresis, men jeg har selv en kamerat som ble straffet for å ha lagt en kar i håndjern på Bystasjonen i Bergen. Det er svært strenge krav til når håndjern er tillatt. Vi snakker om fare for skade på vekter eller omgivelser. Min kamerat hadde tatt karen inn på vaktrommet og lot han sitte der i håndjern inntil politiet kom. Politiet reagerte kraftig og ila en bot. Årsaken kokte ned til at personen som ble lagt i jern hadde et epileptisk anfall og var overhode ikke full eller til fare for andre.

 

 

Så det du forteller og det loven sier, er at det er ikke forbudt å bære håndjern hverken for vektere eller menigmann, men at bruken er lovregulert. Så en vekter som går med håndjern i beltet bryter faktisk ikke en eneste lov, og vet med all trolighet hva loven sier. Eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du forteller og det loven sier, er at det er ikke forbudt å bære håndjern hverken for vektere eller menigmann, men at bruken er lovregulert. Så en vekter som går med håndjern i beltet bryter faktisk ikke en eneste lov, og vet med all trolighet hva loven sier. Eller hva?

 

Du har rett. Den ble vanvittig tendensiøs. Er mer basert på hva man ser i praksis bruk enn hva de går med. Får nesten beklage til de vekterne som faktisk kjenner loven. Ikke så sikker på at det er flertallet.

Lenke til kommentar
Det du henviser til der er kun et unntak i politiloven, slik at vaktselskap er lovlig. Men politiloven gir nok ikke noen rettigheter vedrørende maktutøvelse i politiloven.

Ikke annet enn at rettshåndhevelse ut over opprettholdelse av ro og orden ikke er tillatt. F.eks bøtelegging, frihetsberøvelse, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...