Gå til innhold

Hjelp, valg av PC til HD film avspilling/streaming


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en PC som jeg kan bruke enten til å spille filmer direkte på TV'n, eller en PC som kan streame HD film til XBOX 360'n. Hvilken av løsningene jeg skal velge er jeg usikker på, litt pga pris.

 

Jeg sitter nå på en PC med E8500 CPU (overklokket til 4GHz) som har problemer med å "transcode" en HD film (1080p) fortløpende mens den spiller av uten at den stopper opp hele tiden.

 

Om jeg velger en PC som "streaming" løsning så tenker jeg at jeg kan bruke den til andre ting også, som lagring av iTunes biblotek, musikk og foto o.l, men om jeg bruker den som HTPC så vet jeg ikke hva jeg kan få ut av den. Da må den vel rett og slett stå på hele tiden for å få til det, noe jeg tenke "streaming" PC'n ville (untatt om natten).

 

Med begge løsningene så tenkte jeg uansett at jeg ville sende filene over via trådløst LAN så selve avspillingen skjedde på de PC'ne. Det bruker så mye ressurser på PC'n min at jeg ikke kan holde på med andre ting nesten.

 

Jeg tenker at jeg vil trenge en Quad core for å "transcode" og streame en HD filmfil (1080p) uten at den stopper opp i avspillingen, men hvilken type og hastighet er jeg usikker på.

 

Hva vil være den beste løsningen for meg? Jeg har som sagt en XBOX 360 som kan streames til.

Endret av kimern9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til transkoding er GPU et mye bedre alternativ.

F.eks ATI radeon 4xxx med AVIVO.

 

På denne PC'n har jeg ATI Radeon HD 4870 X2, men det er prosessoren som blir flaskehalsen her tror jeg. Tror ikke det skal ha så mye å si på skjermkortet vel?

Endret av kimern9
Lenke til kommentar

@kimern9:

 

Det må være noe grunnleggende feil med oppsettet ditt. Å vise (enkode) 1080p film krever langt mindre CPU kraft en det du har. Det klarer man ved hjelp av AMD Athlon 64 X2 4050e eller Intel C2D E5200 og hovedkort med innebygd grafikk når kortene er de rette. Matroska krever dog litt CPU-kraft.

 

Tror avspilling av full HD ga ca 5 - 10 % prosessorbruk på et oppsett med E5200 og nVidia nForce/gForce 9300 brikkesett.

 

Ellers er det å streame full HD over trådløst neppe en ideell løsning.

Lenke til kommentar
@kimern9:

 

Det må være noe grunnleggende feil med oppsettet ditt. Å vise (enkode) 1080p film krever langt mindre CPU kraft en det du har. Det klarer man ved hjelp av AMD Athlon 64 X2 4050e eller Intel C2D E5200 og hovedkort med innebygd grafikk når kortene er de rette. Matroska krever dog litt CPU-kraft.

 

Tror avspilling av full HD ga ca 5 - 10 % prosessorbruk på et oppsett med E5200 og nVidia nForce/gForce 9300 brikkesett.

 

Ellers er det å streame full HD over trådløst neppe en ideell løsning.

 

Transcoding, vet ikke hva det oversetter til er altså noe som gjøres i TVersity (programmet jeg bruker til å streame over). MKV filer funker ikke i XBOX 360'n, så derfor må jeg "transcode" filene til ett WMV format. Når jeg gjør det drar applikasjonen 99% av CPU og slår opp mot 100% hele tiden, noe som får meg til å tenke at CPU'n er flaskehalsen her for å kjøre en MKV fil smertefritt.

 

Vet ikke helt hva encoding er, men å spille AVI filer uten å "transcode" de går helt smertefritt. Nå må jeg også "transcode" får å få undertekster på avspillingen, så jeg trenger uansett denne løsningen. :)

 

"Transcode" som jeg har skjønt det er når en fil blir kontinuerlig gjort om til en annen fil mens den lar deg streame den, så du kan spille den av på en enhet som ikke støtter eventuelt en MKV fil. Det tar dog mye CPU kraft (om ikke TVersity er veldig dårlig optimalisert).

Lenke til kommentar

Egentlig enkoder/dekoder du de da "on the fly" og enkoding bruker CPU så det griner etter. Poenget er vel at det er streaminga til XBOX 360, med manglende evne til å håndtere mkv direkte som er problemet.

 

Nå kjenner jeg ikke TVersity, da jeg bruker helt andre løsninger og har oppsett der transkoding ikke er nødvendig. Å se film hjemme på iPhone, PSP etc er uansett uinteressant. Men det er en media server programvare og er således uansett beregnet å kjøres på en server. Transcoding av full HD mkv-filer, krever uansett virkelig power, og hakker det på din i dag må du nok regne med et betydelig innhugg i kontantbeholdningen. i7 og nVidia skjermkort med CUDA støtte trengs nok her.

 

Et mer prisgunstig alternativ er å droppe XBOX-en som klient og kjøpe seg en Popcorn Hour A-110 til ca 2 400 kr. Også å kjøpe/bygge en dedikert HTPC som takler avspilling av mkv uten transkoding vil bli langt billigere. Du kan da ikke streame til annet enn PC/devices som håndterer mkv.

 

Edit: Jeg blandet litt begrepene i forrige post. Encoding er den prosessen som skjer når man lager enn mkv (h.264) fil, og er det CPU-krevende. Dekoding er det som skjer i selve avspillerprogrammet, dvs filen gjøres om til signaler som kan vises.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Heller mot det Bolson sier. En maskin som kan spille av mkv filer uten å transkode de først er nok det mest gunstige. Muligens også popcorn-maskinen, uten at jeg har noen kjennskap til den.

 

Det TVersity gjør er å dekode filmen (fra mkv/h264) for så kode den igjen (til wmv). Denne prosessen er svært krevende.

 

Long shot, men det du også kan sjekke ut er hvilke formater Xboxen klarer å spille av, samt om TVersity har muligheten til å kun endre "container"-en (mkv i dette tilfellet) uten å røre selve video-strømmen. Dette er langt mindre krevende enn å transkode hele fila.

Lenke til kommentar

@oberguru: TVersity er ikke en avspiller, men en media server. At den primært bruker Direct Show kodekser er helt korrekt, men det er mulighet for å bruke mange aktuelle kodekspakker, f.eks klite. Og kodekser som kan nytte skjermkortet til transcoding vil klart hjelpe på ytelsen.

 

Men når TVersity sin hjemmeside spesifiserer Intel P4 2,8 Ghz med HT som minimum for løpende transcoding av 1,5 Mbits 720 x 480 video, forstår man at hardwarekravene for transcoding av 1080p av noe kvalitet er relativt heftige.

 

@JVRG: Popcorn Hour skal kunne håndtere mkv direkte. Det skal også være muligheter for å endre bare containeren i TVersity ut fra poster på TVersity forum.

Lenke til kommentar
kimmern9, hva er i veien ved å koble PCen direkte til TV? Jeg har e8400 (klokket til 3.6 GHz) og 4870x2 som er tilkoblet hdmi-inngangen på 42" LCD.

 

Fordi denne PC'n bråker jævlig og jeg sitter som oftest og holder på med noe annet på PC'n mens filmen ruller i stua. :) Heller mot en media PC jeg da den Popcorn virker litt tvilsom på kvalitet? Noen som klager på firmware og etc. :p

Lenke til kommentar
kimmern9, hva er i veien ved å koble PCen direkte til TV? Jeg har e8400 (klokket til 3.6 GHz) og 4870x2 som er tilkoblet hdmi-inngangen på 42" LCD.

 

Fordi denne PC'n bråker jævlig og jeg sitter som oftest og holder på med noe annet på PC'n mens filmen ruller i stua. :) Heller mot en media PC jeg da den Popcorn virker litt tvilsom på kvalitet? Noen som klager på firmware og etc. :p

 

Skaff deg vannkjøing, eller god kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...