Gå til innhold

Bruk av blits på små selskaper inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så langt det lar seg gjør fyrer jeg blitsen i 45g vinkel til siden mot motivet istedet for i taket.Bedre dybde, flatterende og dynamikk. Tipset er tatt fra bryllupfotografering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hatt mye suksess med å vri hele 580EX'en bakover og skrått oppover. Sitter du en meter eller to fra en vegg, gir det kjempeflott ambient-lys og retur-lyset belyser objektet ditt "rett forfra".

Sitter du midt i en restaurant eller ødemark, hjelper dette selvsagt lite. Da kan du lage en enkel diffuser ghetto-style ved å bruke en tupperware-bolle og lage diffuser-dome. Mange som selger konseptet i litt penere utførelse: http://garyfonginc.com/index.html men det er bare å leke med plastskåler, plastflasker etc.

Bare pass på at det ikke står en lyssensitiv trøbbelmaker rett bak deg... :-)

Endret av Braqua
Skrevet

Når det gjelder bouncing fra tak og vegger, så er det viktig å "zoome" blitsen helt ut - jeg bruker ofte vidvinkelsprederen også.

Årsaken er at du bouncer for å gjøre lyskilden større (og dermed få mykere lys). Jo mer du zoomer blitsen ut, jo større blir lyskeglen som treffer vegg/tak, og dermed får du mykere lys. Det er godt synlig forskjell på bouncet lys ved blitsen stilt til hhv. 24mm og 105mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...