Gå til innhold

Bruk av blits på små selskaper inne


Anbefalte innlegg

Jeg tar, som sikkert mange andre, bilder innendørs på familieselskaper o.l.

 

Men jeg er usikker på hva som er riktig blitsbruk her. Jeg har et 450D hus og 580EX II blits. Bruker som regel min Sigma 30mm f/1.4 sammen med dette utstyret.

 

Som regel fyrer jeg av blitsen rett opp i taket. Dette medfører at bildet ikke blir fullt så "kaldt" om om jeg skal sende blitslyset rett fram (med kameraet i Auto og ETTL slått på på blitsen). Jeg har forsøkt meg litt med eksp.komp. på blitsen (med blitslyset sendt rett mot objektet) og det fungerer også greit mtp å redusere "kaldheten" i bildet.

 

Men målet mitt er alltid å fange stemningen i situasjonen også lysmessig. Og det beste hadde vært å sluppet blits totalt innendørs. f/1.4 objektivet mitt føler jeg gir meg visse muligheter her, men det blir liksom ikke bra nok selv om jeg bruker f/1.4 uten blits.

Kjører jeg da på Av pri (setter f/1.4) blir alltid lukkertiden så lang at det er utfordrende å holde kameraet stille nok til at bildet ikke blir "blury". Men da blir lyset fint som regel.

 

Så for tiden sender jeg blitsen rett i taket, så blir det "fine" bilder. Men stemningen (lysmessig) uteblir jo fullstendig. Og da hadde det vel vært "like greit" med et kompaktkamera..

 

Jeg tror dette har 99% med fotografen å gjøre, men trenger noen tips vedr hva jeg bør gjøre!

Endret av Grado225
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags iso bruker du? Folk er altfor redd for støy. Forsøk 1600. Sett blenderen til f2, så du får litt mer både skarphet og dybdeskarphet. Skriv ut i A4. Er det virkelig noe støy å bekymre seg over?

 

Ja, takk for tipset - jeg har nok vært for "snill" på det området, selv om jeg har forsøkt meg med div innstillinger fra 400 - 800 ISO.

 

Jeg har jo sett tester av 5D Mark II + objektiv hvor man har brukt ISO 6400 innendørs og ikke fått særlig støy! Riktignok tatt i idrettshall med godt objektiv.

 

Finnes det ikke en slags "fasit" for hva man bør sette av innstillinger på et DSLR for å kunne ta gode bilder innendørs uten blits? Forutsatt at man har det riktige utstyret selvsagt;

 

Dersom jeg tenker meg et 5D MkII med et lyssterkt L-objektiv, f.eks. Canon EF 50mm f/1.2L USM og setter ISO til f.eks. 3200, bør det jo

være muligheter for å ta gode bilder uten blits innendørs.

Eller har ikke utstyret SÅ mye å si for resultatet her?

Endret av Grado225
Lenke til kommentar

Manuell instilling, fyr opp ISO til 800 ikke mer, laveste blender, hvitbalanse lysrør eller auto (unngå innelys, da blir det blått!) og lukker 40-50.

 

eventuelt ta bilder i RAW format og bruk photoshop (hvis du har tilgang på det) .

Når du åpner photoshop kommer det opp en helt ny rute, der du kan stille eksponering, hvitbalanse, lys, kontraster, skygger osv.

 

edit.

man trenger som regel et lyssterkt objektiv for å ta gode innebilder. men det er ikke så mye som skal til for å lære seg det.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar
Manuell instilling, fyr opp ISO til 800 ikke mer, laveste blender, hvitbalanse lysrør eller auto (unngå innelys, da blir det blått!) og lukker 40-50.

 

eventuelt ta bilder i RAW format og bruk photoshop (hvis du har tilgang på det) .

Når du åpner photoshop kommer det opp en helt ny rute, der du kan stille eksponering, hvitbalanse, lys, kontraster, skygger osv.

 

edit.

man trenger som regel et lyssterkt objektiv for å ta gode innebilder. men det er ikke så mye som skal til for å lære seg det.

 

Hvis jeg tar bildet i RAW, er det da like greit å fyre løs på auto og så heller justere alt i Photoshop / Elements etterpå? Eller bør man alltid forsøke å sette riktige eksp. innstillinger uansett?

Lenke til kommentar

Alltid lurt å forsøke på det beste man kan få til. Det gjør etterbehandlingen av RAW mye enklere.

 

edit

vet ikke med elements 7.. du kan jo sjekke websiden til Adobe, eller ta et bilde i raw format, åpne det i elements og se hva som skjer.

 

forresten, du må se an lyskilden. Jeg tok noen bilder på rommet mitt med nevnte oppskrift over, tok bildet der jeg hadde to lamper hengende.

Laveste blender til meg er 1,8 og det ga faktisk overeksponering ved lyskilden, så jeg kunne gått litt opp i lukker/blender eller brukt ISO 600.

 

jeg prøvde også der det var minimalt/ingen lyskilde. Bildet ble mørkt, men likevel kunne man skimte at lyskilden kom fra høyre, to meter unna.

 

Det er vitkig å forholde seg til lyskilder og justere ISO etter det. men med normal belysning under selskaper skal det ikke være nødvendig å gå over ISO 1600.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

Gradu225:

Jeg har samme blitz og samme objektiv og et canon 350D :)

Tar også mye familieselksapsbilder og i den stilen. Jeg bruker

ofte Av modus og låser blitzsync til 1/200. Jeg retter ikke blitzen rett

opp men litt skrått mot målet og bruker i tillegg det innebygde bouncer kortet, men uten selve spreder låkket.

 

Jeg la ut noen eks bilder i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...51472&st=20

 

Disse er tatt med nevnt utstyr og metode.

Hadde vært morro om du kunne lagt ute noen eksempelbilder, så kan jeg se hva du får til og om jeg bør endre min teknikk :)

Lenke til kommentar
Hva slags iso bruker du? Folk er altfor redd for støy. Forsøk 1600. Sett blenderen til f2, så du får litt mer både skarphet og dybdeskarphet. Skriv ut i A4. Er det virkelig noe støy å bekymre seg over?

 

Finnes det ikke en slags "fasit" for hva man bør sette av innstillinger på et DSLR for å kunne ta gode bilder innendørs uten blits? Forutsatt at man har det riktige utstyret selvsagt;

 

Dersom jeg tenker meg et 5D MkII med et lyssterkt L-objektiv, f.eks. Canon EF 50mm f/1.2L USM og setter ISO til f.eks. 3200, bør det jo

være muligheter for å ta gode bilder uten blits innendørs.

Eller har ikke utstyret SÅ mye å si for resultatet her?

Det skal ikke være nødvendig med et kamera til 20.000 for å ta bilder inne uten blits. Juleaften brukte jeg Nikon D40 med et 50mm f1.4. Jeg satte kameraet på M(anuelt), blnderen på f2.0, lot kamera styre iso inntil 1600, og satte lukkeren på 1/30 sekund. Sjekket histogrammet, ok. De fleste gangene jeg løftet kameraet lot jeg det ta to eksponeringer. Det ble mange hyggelige bilder. Man kan finne litt støy på skjermen, på utskrift i A4 er det ingen ting å snakke om, ikke av støy i hvertfall.

 

En fasit? Nja, du har jo sammenhengen mellom blender, lukkertid og iso. Tilsammen bestemmer de tre faktorene hvor mye lys som treffer sensoren. Så må du ha en lukkertid som lar deg holde kameraet stødig nok, og som passer med bevegelsene i motivet. 1/30 sekund er i underkant for meg med 50mm, så det kan man se her og der, enkelte eksponeringer ble misslykket pga det. No big deal.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Det er mulig å ta bilder inne i en normalopplyst stue (kun halogen) med et lyssterkt objektiv - men som endel kanskje kan friste noen til å tro er det langt fra noen dans på roser eller plankekjøring.

 

Det er flere ting som setter kjepper i hjulene, som enkelte har vært inne på.

 

- Selv med f1.4 og ISO1600 vil man i flere tilfeller komme til kort mht til lukkertid, dog vil man stort sett klare å oppnå lukkertid i området 1/60-1/125s. Å basere seg på noe langsommere enn 1/50-1/60sek er ikke så lurt, da det vil føre til uskarphe bilder både pga bevegelse fra fotograf og fra motiv.

Botemiddelene her er enten enda mer opp med ISO, eller på med mer lys i stua.

 

- Dybdeskapheten på blender 1.4-2.0 er så smal at det kreves endel trening får å få naglet fokus der den skal være (på øynene, ikke ørene, skuldrene, nesa osv...). 'Gruppebilder' av verdi kan man stort sett glemme, med mindre alle er plassert i fokusplan og at man har en viss avstand mellom kamera/motiv (2-3m +)

 

- Det vil også være en fare for igjengrodde øyne, dvs at skyggene faller slik at det ikke blir lys i øynene og de dermed kun er to sorte hull i ansiktet. Forøvrig gjelder det samme for hele ansiktet dersom lyskilden kommer fra et ikke ideellt hold. Snu personen slik at lyset blir rett.

 

Det finnes fasit ja.

Man bruker en EV-tabell. EV er eksponeringsverdi og én EV opp er det samme som ett trinn mer lys, eller dobbelt så lang lukkertid om man vil.

 

EV verdiene er rangert fra -6 til +23, hvor -6 er lik natt (kun stjernehimmel - ikke måne, med andre ord nesten køl mørkt). EV 23 er ektremt sterkt lys, knapt mulig å oppleve naturlig.

EV 15 er blå himmel og sol, noe som de fleste som har holdt på en stund er ensbetydene med f/11 regelen - eller på godt norsk - blender 11 og lukkertid 1/ISO (rund ned). Så med ISO 100 blir lukkertiden 1/125s. Bare å prøve disse verdiene i M-modus på kamera neste dag sola skinner - det er bankers! (er det snø må du opp i EV 16-17)

 

Normalbelyst stue er rundt EV 5, eller ti trinn mindre lys enn eksempelet mitt foran her. Å redusere lysmengden med ti trinn kan gjøres på flere måler - sett i forhold til 'solregelen'.

Vi vil helst ha lukkertiden den samme. Med f/2.0 optikk henter man inn 5 trinn (f/11 til f/2.0). De siste 5 tas med ISO, dvs ISO 3200.

Om man vil kan man la lukkertiden droppe til 1/60 og dermed ISO 1600.

 

Prøv ut f/2.0, 1/60s på ISO 1600 i stua og sjekk selv. Det vil ikke bli langt unna et godt eksponert bilde (finjusteringer blir det alltid)

Lenke til kommentar
Mulig at fargefiltre på blitzen vil gi varmere lys.

Fargefiltre er primært til for å balansere temperaturen på blitslyset med lampelyset. Resultatet vil enten bli orange lys, om man ikke korrigerer hvitbalansen, eller helt hvitt om man gjør det.

 

Løsningen, om man vil ha varmere lys, er å blande blits- og lampelys, f.eks slik jeg viser i tråden FotoDilla lenket til tidligere.

Lenke til kommentar

Gjør som Anew sier.

 

En litt annen oppskrift for å oppnå mye av det samme er:

 

Plasser gjerne blitsen en annen plass i rommet. Gjør en lysmåling med kameraet i M. velg en innstilling som undereksponerer f.eks. to trinn. Sett blitsen på manuell og prøv deg frem for å finne hvilken styrke (og vinkel) du må bruke for å få en riktig balanse mellom ambient lys og blitslys. Jeg havner ofte rundt 1/4 styrke. Bruk histogrammet flittig til å vurdere eksponeringen din.

 

Denne metoden tar litt tid å få til første gangen, men går fortere desto mer du øver. Fordelen med denne metoden er at du får helt konsekvent belysning, samme hvordan lysforholdene variere (hvor mange juletrelys som er med på bildet f.eks.).

 

Her er et bilde jeg tok på julaften med denne teknikken.

 

444808963_D6DmT-L.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Det står mye bra i svarene over her. For å bevare stemning, må du få med lyset i rommet, og kun ha blits som supplement. Direkte blits som hoved-lyskilde ødelegger stemning. Blits reflektert mot tak kan ofte gi uheldige skygger, dog lettet noe ved å reflektere noe lys rett frem, eksempelvis ved det innebygde hvite kortet i blitsen. Blits reflektert fra vegger gir ofte mye bedre resultat. Som du vet, blir dog lyset farget av det det reflekteres fra.

 

Det er greit å være obs på at blitsen oppfører seg forskjellig i ulike modi. En god og ganske omfattende innføring i blits-bruk for Canon finnes på: http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html. En grei video-innføring i blitsbruk kan finnes på DVDen Understanding the Canon Speedlite 580EX and 430EX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...