Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Elektrikerspørsmål - automatsikringen går


Anbefalte innlegg

Hei! Har et relativt nytt sikringsskap med automatsikringer, og nå har den ene kursen begynt å ryke. Den går på kjelleren og yttergangen og er 10A. Har tidligere kunne ha en varmovn på, samtidig med enten sentralstøvsuger eller vaskemaskin, samt noen lys her og der, + varmvannstank.

 

Nå ryker den likevel, selv når jeg ikke bruker vaskemaskin eller støvsuger. Er ikke det merkelig? Kan det være en feil i noe elektrisk anlegg en plass? Feil i selve skapet?

 

Takk for alle svar!

Endret av avlvl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! du sier at du har ganske nytt skap, og at det tidligere har gått fint.

Er det slik å forstå at du har fått byttet gammeldagse smeltesikringer (skrusikringer) til nye automater, og at det var etter denne "oppgraderingen" at problemene startet?

Dette er isåfall ganske vanlig, smeltesikringer tåler mye overbelastning over lang tid, og er svært lite sensitive mot startstrømmer (støtstrøm) som bla. genereres av støvsuger.

 

Alternativt, hvis du med "nytt" mener under 10 år gammelt, og det i lang tid har funket med automatsikringen, har det seg desverre sånn, at med tid, og belastning opp og ned, av og på, spessielt hvis sikringen går endel, vil karakteristikken (måten sikringen oppfører seg) endre seg betraktelig, og en 10A vil ikke lengre være en 10A

Lenke til kommentar
Hei! du sier at du har ganske nytt skap, og at det tidligere har gått fint.

Er det slik å forstå at du har fått byttet gammeldagse smeltesikringer (skrusikringer) til nye automater, og at det var etter denne "oppgraderingen" at problemene startet?

Dette er isåfall ganske vanlig, smeltesikringer tåler mye overbelastning over lang tid, og er svært lite sensitive mot startstrømmer (støtstrøm) som bla. genereres av støvsuger.

 

Alternativt, hvis du med "nytt" mener under 10 år gammelt, og det i lang tid har funket med automatsikringen, har det seg desverre sånn, at med tid, og belastning opp og ned, av og på, spessielt hvis sikringen går endel, vil karakteristikken (måten sikringen oppfører seg) endre seg betraktelig, og en 10A vil ikke lengre være en 10A

 

Hey, med nytt mente jeg under 1 år :p

 

Sikringen har aldri gått før (etter skapoppgraderingen, som ja var fra skrusikringer), selv om jeg har belastet den hardt. At den nå skal gå hele tiden med lite belastning fremstår som et mysterium. Kan jo regne litt nøyaktig på hvor mye jeg kan sette på 10A.

Noen som vet hva en middels varmvannstank trekker? Sentralstøvsuger? Vaskemaskin?

Lenke til kommentar
Hei! du sier at du har ganske nytt skap, og at det tidligere har gått fint.

Er det slik å forstå at du har fått byttet gammeldagse smeltesikringer (skrusikringer) til nye automater, og at det var etter denne "oppgraderingen" at problemene startet?

Dette er isåfall ganske vanlig, smeltesikringer tåler mye overbelastning over lang tid, og er svært lite sensitive mot startstrømmer (støtstrøm) som bla. genereres av støvsuger.

 

Alternativt, hvis du med "nytt" mener under 10 år gammelt, og det i lang tid har funket med automatsikringen, har det seg desverre sånn, at med tid, og belastning opp og ned, av og på, spessielt hvis sikringen går endel, vil karakteristikken (måten sikringen oppfører seg) endre seg betraktelig, og en 10A vil ikke lengre være en 10A

 

Hey, med nytt mente jeg under 1 år :p

 

Sikringen har aldri gått før (etter skapoppgraderingen, som ja var fra skrusikringer), selv om jeg har belastet den hardt. At den nå skal gå hele tiden med lite belastning fremstår som et mysterium. Kan jo regne litt nøyaktig på hvor mye jeg kan sette på 10A.

Noen som vet hva en middels varmvannstank trekker? Sentralstøvsuger? Vaskemaskin?

En standard VV-bereder (200 l) trekker 2000 W. Sentralstøvsuger varierer, kanskje rundt 1500-2000 W. En vaskemaskin 2200 W eller mer. Dersom du har flere av disse på en 10A-kurs, er det ikke det minste rart at sikringen løser ut. Du bør ha en kurs til hver av disse, og helst 16 A på vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
En standard VV-bereder (200 l) trekker 2000 W. Sentralstøvsuger varierer, kanskje rundt 1500-2000 W. En vaskemaskin 2200 W eller mer. Dersom du har flere av disse på en 10A-kurs, er det ikke det minste rart at sikringen løser ut. Du bør ha en kurs til hver av disse, og helst 16 A på vaskemaskinen.

 

Okei oppdaget at vaskemaskinen har en egen kurs, så den er ute av bildet.

 

VV-berederen er ganske riktig 200l, så da forsvinner det vel 2000 W bare der (men den bruker vel neppe 2000 W kontinuerlig?).

 

Det er som du sier ikke det minste rart at sikringen ryker nå når jeg har tatt fram ovnen for vinteren. Jeg bruker likevel støvsugeren jevnt og trutt, så at sikringen ikke har gått tidligere er kanskje litt merkelig. Har nok vært på grensen.

 

Men da er jeg obs på dette, og flytter varmovnen til en annen sikring! Takk for svar, det var kjempebra! :D

Lenke til kommentar
VV-berederen er ganske riktig 200l, så da forsvinner det vel 2000 W bare der (men den bruker vel neppe 2000 W kontinuerlig?).

Den trekker ikke 2kW kontinuerlig, men den gjør det når termostaten er slått inn. Unntaket er dersom du har en gammel VV-bereder med 1-2-3-bryter, som, ved ulike elementer, slår inn det ene (1) det andre (2) eller begge (3) varmeelementene, eller alternativt, ved like elementer: begge i serie (1), det ene alene (2), begge i parallell (3). Nye beredere med stikkontkakt legger inn begge elementene når termostaten slår inn, men de (jeg har sett) har en lask man kan klippe over for å koble ut det ene elementet. VV-berederen vil da trekke 1 kW, men det tar dermed dobbelts så lang tid å få varmet vannet.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...