Gå til innhold

Copenhagen Business School


conolo

Anbefalte innlegg

Noen som vet om norske studenter kan ta bachelor og evt gå videre på master ved Copenhagen Business School? Eller kan man bare ha et utvekslingsår der når man f.eks går på NHH/BI? Og må man betale skolepenger der slik som f.eks BI? Eller er det som universitetene i Norge at man bare betaler semesteravgift?

Noen som har gått/går der eller kjenner noen som har det som kan anbefale skolen eller har erfaringer? Er skolen vanskelig å komme inn på? Har 5 i snitt uten poeng, har jeg sjangs da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner to stykk som begynte på CBS i høst. Og de storkoser seg nede i København. Så det er ikke noen problemer for nordmenn å begynne på CBS. Skolen i Danmark er gratis i likhet med Norge, utenom noen små semesteravgifter. Som sagt er de veldig fornøyde med skolen, og ikke minst København, som er en fantastisk by å bo i. De var litt bekymret med overgangen til dansk, men det har gått knirkefritt. Det er virkelig en kvalitetsskole, og er rangert langt over NHH, så CBS er virkelig et kvalitetsstempel. Faglig er CBS på et svært høyt nivå.

 

De jeg kjenner, kom inn med et snitt lavere enn 5, så det er absolutt ikke et problem å komme inn.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner to stykk som begynte på CBS i høst. Og de storkoser seg nede i København. Så det er ikke noen problemer for nordmenn å begynne på CBS. Skolen i Danmark er gratis i likhet med Norge, utenom noen små semesteravgifter. Som sagt er de veldig fornøyde med skolen, og ikke minst København, som er en fantastisk by å bo i. De var litt bekymret med overgangen til dansk, men det har gått knirkefritt. Det er virkelig en kvalitetsskole, og er rangert langt over NHH, så CBS er virkelig et kvalitetsstempel. Faglig er CBS på et svært høyt nivå.

 

De jeg kjenner, kom inn med et snitt lavere enn 5, så det er absolutt ikke et problem å komme inn.

 

Okei, så da er det jo lettere å komme inn der enn på NHH da. Skal søke på NHH også, men kommer til å ha 5 i snitt i karakterer(hvis alt går etter planen) og 4 realfagspoeng i tillegg. Så jeg vet jo ikke om jeg kommer inn på NHH, og da er jo CBS et godt alternativ virker det som. Men må de ha eksamen på dansk da? Trodde nemlig alt på et høyere nivå enn vgs foregikk på engelsk. Er det ikke en del som er på engelsk også? Men hva vil kommende arbeidsgivere sette mest pris på tror du/dere? Master fra NHH eller CBS?

Endret av conolo
Lenke til kommentar
Lettere å komme seg inn på CBS ja, men det er en vel så god skole som NHH og BI. Har en venninne som er der på andre året nå, og hun er stooorfornøyd, både med København og skolen.

Du hadde kommet inn på NHH med 5 i snitt hvis du hadde full fordypning i realfag dette opptaket i alle fall.

 

:) jepp, enig

Endret av gossipgirl89
Lenke til kommentar
Lettere å komme seg inn på CBS ja, men det er en vel så god skole som NHH og BI. Har en venninne som er der på andre året nå, og hun er stooorfornøyd, både med København og skolen.

Du hadde kommet inn på NHH med 5 i snitt hvis du hadde full fordypning i realfag dette opptaket i alle fall.

 

Ja, hadde nok kommet inn i år, men regner jo med at fleste bare hadde 8,5 poeng, så det vil jo da si et snitt på 49,7 i karakterer. Men siden snittet steg med 0,7 poeng siden år 07, så kommer jeg ikke inn til neste år om det stiger like mye.. Men det vet man jo aldri da!

Lenke til kommentar
Du får nok jobb om du har en master fra CBS også. Det er en rimelig velkjent utdanning i Norge, er jo et titalls bærumsberter (av begge kjønn) som begynner der hvert å fordi de ikke ikke kom inn på NHH.

 

Ja, det nettopp det stempelet at de som ikke kommer inn på NHH begynner på CBS. Men CBS er jo rangert høyere da, men føler uansett at NHH er mer safe. Men vet du noe om hvordan norske studenter søker? Må jeg oversette vitnemålet til dansk, eller kan jeg bare sende det norske?

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke peiling på, for å være helt ærlig, men det burde da være et minimumskrav for å få lov til å begynne på høyere utdanning, at du klarer å finne ut hvordan du søker ;) Mail er et hett tips her, evt. telefon.

Det stempelet er ikke så farlig. CBS er en utrolig god skole, og faglig sett vel så bra som de norske skolene. Hvilke fagområder de spesialiserer seg på vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
Lettere å komme seg inn på CBS ja, men det er en vel så god skole som NHH og BI. Har en venninne som er der på andre året nå, og hun er stooorfornøyd, både med København og skolen.

Du hadde kommet inn på NHH med 5 i snitt hvis du hadde full fordypning i realfag dette opptaket i alle fall.

5 i snitt for å komme inn på NHH? Jeg har for øyeblikket 5.4 i snitt og 4 realfagspoeng. Men med tanke på hvor høye kravene var på NHH i fjor, så er jeg fortsatt usikker på om det vil holde. Trodde man burde være godt over 5 i snitt for å komme inn på NHH egentlig.

Lenke til kommentar

Javel? Du tar kraftig feil, eller så kan du ikke lese. Full fordypning i realfag (3 av følgende: 3MX, 3BI, 3KJ eller 3FY) gir 8,5 ekstrapoeng. Poengkravet var 58,2. Du trengte med andre ord 49,7 karakterpoeng, eller 4,97 i snitt.

rett ut fra videregående, that is. Kravet var 60 poeng i ordinærkvoten, men nesten alle ordinærsøkere har alderspoeng.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er fullt klar over hvordan man beregner poengsummer, ingen fare :) Men jeg formulerte nok innlegget mitt veldig dårlig og for fort, så skal prøve å rette det opp igjen.

 

Altså, som Herrbrun sier, så var 4,97 snittet. Men 2008 er jo som kjent siste året med ordningen 97 planen. Nå skal maks antall mulige poeng bli 4 - riktig? Det jeg da er usikker på, er om snittet jevnt over alle linjer i Norge vil synke like mye som reduseringen av maks tillegspoeng. Vil f.eks. snittet på NHH falle så mye som 4,5 poeng pga. de nye reglene?

 

Dette er grunnen til at jeg er urolig om 5,4 i snitt + 4 realfagspoeng vil holde til NHH til sommeren, nettopp om grensene vil falle så mye etter de nye reglene.

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal forklare.

 

2008 var det siste året med reform 94, og til neste år vil dem i den nye reformen søke høyere utdanning for første gang. I den anledning kommer det en del endringer. For det første, så hadde elever i 94 reformen så kalte "fordypningspoeng", de aller fleste hadde 4 fordypningspoeng. Altså, hvis vi tar NHH som et eksmpel så vil begge kvotene gå ned 4 poeng til 54,2 og 56. I tillegg endrer man realfagspoengene. I den gamle reformen fikk man 1,5 for hvert realfag over to år, I den nye reformen får man kun 0,5 poeng for hvert realfag man har i et år UTENOM fysikk (F1+F2) og matematikk (R1+R2) hvor man fortsatt får 1,5 poeng over to år. Før var det mulig å få 6 realfagspoeng, men nå er grensen 4 poeng. De aller fleste hadde nok matte, fysikk og kjemi, dvs. 4,5 realfagspoeng. Så også her forsvinner det litt av poeng. Man må også regne med kvoteendringen, hvor den går fra 60-40 til 50-50, altså det blir 10% flere plasser for søkere med førstegangsvitnemål.

 

Med andre ord, du har ingenting å bekymre deg for med et snitt med 5,4 og 4 realfagspoeng, du kommer garantert inn på NHH og sikkert de fleste andre studier.

 

For å svare på spørsmålet ditt, ja samtlige grensene vil synke med minst 4,5 poeng, om ikke mer.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

juxtapose: Nå lyver du. Du vet IKKE om samtlige grenser vil synke med minst 4,5 poeng! På realfagsstudier (siv. ing. og de få andre realfagsstudiene som har høye krav) vil de nok det (dog skjønner jeg ikke hvorfor de skal synke så mye mer enn det, i alle fall ikke på førstegangsvitnemålkvoten), men på NHH har du en god del som kommer inn med mange karakterpoeng, uten å ha hatt bare realfag. Jeg tviler på at den vil gå ned så mye som 4,5 poeng, men du kommer nesten garantert inn med 5,4 i snitt. Kanskje ikke med 5 + realfag, slik du gjorde i år, men sannsynligvis med 5,1+realfag (et krav på rundt 55 poeng kan jeg se for meg).

Lenke til kommentar

Ja, beklager, studier uten krav til realfag vil ikke få et større kutt enn de 4 fordypningspoengene, kanskje mindre enn det. Men jeg tror majoriteten som søker seg til NHH har fullt med realfagspoeng. I hvertfall de jeg kjenner som går der hadde matte, fysikk og kjemi.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...