Gå til innhold

Adobe Premiere Pro CS3/CS4 vs. Sony Vegas Pro 8.0


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hvem av de to programmene er best?

Jeg har litt erfaring med Vegas, da jeg har brukt det en liten stund, men har aldri prøvd ut Premiere noen gang.

 

Skal kjøpe meg en av disse to i nærmeste fremtid, men trenger litt hjelp til hvilken av de jeg skal velge.

 

Gjerne kom med "omfattende" begrunnelser, da det blir lettere å velge :) .

 

Tusen takk på forhånd.

//Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem heilt ann på kva ein er vant med.

Adobe Premiere er meir lik dei proffare programmene som Final Cut (kun for Mac), samtidig som Sony Vegas gjer mykje av jobben veldig bra.

 

Sony Vegas er faktisk eit alternativ til desse, og prisen er mykje meir overkommeleg. Det er nok ei vurderingssak, men eg jobba mykje med Vegas før eg begynte med Premiere.

Mitt råd er å laste ned ein demo av Premiere.

 

Premiere fungerer også ganske sømløst med Adobe After Effects, og dei andre Adobe programmene. Ein kan dra inn ein teknink frå Illustrator, eit billete fra Photoshop (i PSD format), ei effekt frå After Effect (utan å eksportere) osv.

 

Kva skal du bruke det til? Type familiefilm, eller meir avansert?

Lenke til kommentar

Er da en hobby-fotograf/photoshop'r/movie-editor etc. Jobber ikke med noen av delene, men leker meg litt med det.

 

Prøver å lære meg ting ved å gå igjennom tutorials på YouTube, og prøve ut ting selv.

Så svaret blir vel; mer avanserte greier, men ikke superavanserte ting. Lære meg basics og kunne holde på med det på en litt mer "avansert" plan enn bare det grunnleggene, men samt det óg.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg har fått AE av onkelen min, så jeg har tenkt å lære meg litt stilige effekter på klipp etc. Har også Photoshop installert på PC'n.

 

Gjerne kom med litt eksempler hva som skiller de to fra hverandre (Premiere og Vegas), og hva som er relativt likt. Slike ting hjelper litt de også. Kom med egne erfaringer også, hvordan du (dere som hjelper meg med å svare i denne tråden) oppfatter disse to programmene.

Endret av Requi
Lenke til kommentar

skal gi en veldig kort forklaring på hvorfor jeg liker Sony vegas bedre enn de andre..

SV har like bra effekter som de andre,og som er enklere og sette inn, og lettere å endre på.

Når du redigerer film i feks adobe, eller pinnacle etc.. så tar det så lang tid før du kan se endringen du har gjort, virker nesten som om den rendrer filmen(?).. Mens på SV så trenger du ikke vente på noe som helst, du kan se resultatet med en gang.. og liker du det ikke så fjerner du effekten (eller gjør justeringer) eller hva nå du enn har endret på.. uten mye venting. De andre programmene er rett og slett for trege..

Lenke til kommentar
Okei.

Nei som eg nemner fungerer jo Premiere Pro godt med After Effects (berre søk etter det på YouTube så ser du kva det brokes til).

Men skal du ikkje bruke det til det vil eg seie at Sony Vegas dug til klipp og lim. Det har jo veldig bred støtte for ulike formater.

Prøv ein demo av Premiere hvis du er i tvil.

 

Nynorsk???

Lenke til kommentar

Er det eit problem?

Uansett. Eg er einig med okasin til ein viss grad. Ting skjer raskare, men har det mykje å gjere kuttar ofte programmet ut eit par effektar. Då er det greiere med Premiere, for då kan ein rendre og sjå effekta heilt sømløst.

 

Vegas er jo imidlertid genial i og for seg, om ein jobbar med fargekorrigering. Ein ser endrigane med ein gong. Praktisk. Slik er det ikkje i Premiere, då må ein rendra (med mindre du vil ha eindel dårlegare kvalitet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Videocopilot bruker jo Adobe software (AE bl.a) til alle de stilige effektene og slike ting, og jeg må si meg imponert til alt de lager der.

 

Chroma-keying og key-frames skjønner jeg meg på i Vegas, og de har vel det i Premiere og etc? ...

 

Sony Vegas er veldig enkelt å bruke/skjønne, men er A Premiere like enkelt etter hvert som man bruker det liksom? Virker mye mer omfattende en Sony Vegas, men dette kan jeg ikke si helt sikkert grunnet null erfaring med Premiere, untatt et par videoer fra YouTube, som viser layout'en til Premiere.

 

Prisen på disse to programmene er ingen hindring, uansett, jeg vet ikke hvilken av de som er dyrest eller noe slikt, men er som sagt ingen hindring i det heletatt. Men må bestemme meg for en av de, ikke begge.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Chroma-keying og key-frames skjønner jeg meg på i Vegas, og de har vel det i Premiere og etc? ...

 

Sony Vegas er veldig enkelt å bruke/skjønne, men er A Premiere like enkelt etter hvert som man bruker det liksom? Virker mye mer omfattende en Sony Vegas, men dette kan jeg ikke si helt sikkert grunnet null erfaring med Premiere, untatt et par videoer fra YouTube, som viser layout'en til Premiere.

Keyframes er no like enkelt i Premiere, berre noko annleis.

Det er som du seier - det kjem mykje ann på kem som broker programmet. Eg brukte Vegas mykje før, men no er det berre Premiere. Layouten er ikkje fult så innbydande som Vegas kanskje, men fleksibiliteta, og at det jobbar så bra med After Effects som eg nemte tidlegare er grunn nok for meg.

Korvidt Vegas har hinder veit eg ikkje (har jo blitt avansert nok no ettersam eg har sett), men eg trur framleis Premiere er foretrukke hos dei som jobbar med større og meir omfattande prosjektar. Kall dei gjerne proffane. Eller dei semi professjonele. Dei proffe held seg vel te Final Cut, Avid, og liknande. Ikkje veit eg..

Eg vil anbefale Premiere uansett trur eg. Det er allsidig og grett i og med at det fungerer så godt med alle sine eigne programmer (photoshop, illustrator, after effects ++).

 

I fjor ville eg sagt Vegas. Så det kjem no ann på kva ein er vane med.

Lenke til kommentar

Da har jeg installert 30-day trial version av Premiere.

Må si at den var en helt annen dimensjon enn Vegas. Kan hende det bare ser slik ut i starten :p

 

Uansett, syntes det var litt vanskelig, men jeg kommer sikkert til å skjønne det etterhvert som jeg får prøvd det ut ordentlig. Vet dere om noen fine "basic tutorialer" som finns ute i "the world wide web"? Slik at jeg kan begynne å get a grip on it.

 

Premiere'n min nå varer bare i x antall dager (og tipper jeg ikke kan un-installere det for så å installere trialen igjen, om og om igjen), så kom med tutorials til the basics osv om dere har :) Kommer til å bli evig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Da har jeg installert 30-day trial version av Premiere.

Må si at den var en helt annen dimensjon enn Vegas. Kan hende det bare ser slik ut i starten :p

 

Uansett, syntes det var litt vanskelig, men jeg kommer sikkert til å skjønne det etterhvert som jeg får prøvd det ut ordentlig. Vet dere om noen fine "basic tutorialer" som finns ute i "the world wide web"? Slik at jeg kan begynne å get a grip on it.

 

Premiere'n min nå varer bare i x antall dager (og tipper jeg ikke kan un-installere det for så å installere trialen igjen, om og om igjen), så kom med tutorials til the basics osv om dere har :) Kommer til å bli evig takknemmelig.

Du blir nok vant med programmet.

Eg forstod ikkje så mykje eg heller i starten. Berre prøv å gjere det same du alltid har gjort. Med andre ord; finn ut korleis du gjer det same i Premiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...