Gå til innhold

Tråden Om Objektiv og Crop


Anbefalte innlegg

Når vi snakker om crop, den billigste sensorer til RED, Scarlet 2/3, er jo bare 10.1mm x 5.35mm om jeg ikke tar feil. Det er jo ikke store greiene, halvparten så stor som en x1.6. Det vil jo bety brennvidden vil jo tilsvare det dobbelte av en crop?

Det gir en cropfaktor på nesten 4 (3.93). 2/3" var sensorstørrelsen fra kompaktkameraenes gullalder - sånne som Nikon Coolpix 8400 og 8800 fra 2004, som kunne konkurrere med samtidige speilreflekser på bildekvalitet. Derfor lot man dem dø.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aetius:

Mer nøyaktige tall ville ikke hjulpet deg så mye, da produsentene også praktiserer en viss avrunding på faktisk brennvidde på sine objektiver. Et objektiv kan ha en faktisk brennvidde som varierer med flere prosent i forhold til det som oppgis, avhengig av produsent, design og prisklasse.

Jeg mener at en kunne finne nøyaktig brennvidde på objektiver før, men jeg kan ikke finne det nå, noen som vet?

Også for et enkelt objekiv kan brennvidde variere med fokusavstanden.

Brennvidden er oppgitt på uendelig avstand, så forskjellen blir naturligvis større på kort fokusavstand.

Jeg er igang med en test på dette - litt morro.

Jeg har testet endel objektiv på 1,5m og 3m og vil vel på på 5 meter ved neste korsvei.

 

Eksempel - 3 objektiver ved brennvidde 35mm på D300 - avstand 1,5m.

Avviket ble faktisk over 10%, hvor en zoom som startet på 35mm stod for brorparten.

 

Ikke særlig nyttig, men morro :)

edit - en ekstra setning

Endret av arela
Lenke til kommentar
Når vi snakker om crop, den billigste sensorer til RED, Scarlet 2/3, er jo bare 10.1mm x 5.35mm om jeg ikke tar feil. Det er jo ikke store greiene, halvparten så stor som en x1.6. Det vil jo bety brennvidden vil jo tilsvare det dobbelte av en crop?

Det gir en cropfaktor på nesten 4 (3.93). 2/3" var sensorstørrelsen fra kompaktkameraenes gullalder - sånne som Nikon Coolpix 8400 og 8800 fra 2004, som kunne konkurrere med samtidige speilreflekser på bildekvalitet. Derfor lot man dem dø.

Jepp. Jeg testet mitt 20D kit mot en Coolpix 8800, og fikk hakeslepp. På lav iso grisebanket det kameraet mitt kamerakit. Grisebanket!!!!!

 

28mm har nok aldri vært levert som kitobjektiv til en slr. Det var nok heller slikt at det ble kjøpt et kamerahus med en 28mm. Meget mulig at butikken gav et tilbud på det, men kit i "gamle dager" var enten med normalobjektiv, eller en normalzoom.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om crop, den billigste sensorer til RED, Scarlet 2/3, er jo bare 10.1mm x 5.35mm om jeg ikke tar feil. Det er jo ikke store greiene, halvparten så stor som en x1.6. Det vil jo bety brennvidden vil jo tilsvare det dobbelte av en crop?

Det gir en cropfaktor på nesten 4 (3.93).

 

Der gikk ihvertfall drømmen om å kjøpe en billig RED + canon mount.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...