Gå til innhold

Hva brukes Math til som er med OpenOffice?


Lukilock

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har funnet ut at jeg skal bruke Open Office 3 i stedenfor MS Office.

 

Har sett at det er med et program som heter Math, og lurer på hva den kan brukes til, Har skjønt at det noe formel saker, men akkurat å det kan brukes til har jeg ikke skjønt helt..

 

Er det slik at enn kan skrive inn formler å ha det som en "mal", også fylle inn tall etter hvert?

 

Er villig til å lære meg dette om det er relevant på skolen, så en guide elns hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Math bruker ein til å skrive matematiske formlar, uttrykk og reknestykke på ein betre måte enn kva ein kan gjere «direkte»* i Writer. Skal du til dømes skrive rapportar i fysikk kan det vere hendig.

 

Math har to felt. Nederst er feltet der du skriv, i feltet over ser du resultatet. Det er òg eit lite vindauge som heiter «Selection» der du finn dei ulike operatorane, rekneoperasjonane og teikna. Når du trykker på desse får du opp koden som tilsvarer det. Har du ikkje dette vindauget, gå til View --> Selection.

 

Til dømes, om du trykker på brøksymbolet – post-21406-1230239458.png – får du opp {<?>} over {<?>}. <?> erstatter du med tala, eller kva du skal ha i brøken. Den fyrste er teljaren, den andre er nemnaren.

 

Greske bokstavar finn du ved å velge Tools --> Catalog, eller ved å klikke på sigmaen på verktøylinja (post-21406-1230239595.png).

 

Det er ikkje so veldig vanskeleg å bruke, so eg vil anbefale deg å berre prøve deg fram litt, og sjå kva som gjer kva. Er det noko spesielt du lurer på er det berre å spørre.

 

 

* Den same funksjonaliteten finn du i Writer, under Insert --> Object --> Formular.

Lenke til kommentar

Takk for et flott svar :)

 

Har trykket litt i det nå og har skjønt noe av det grunleggende som er aktuelt for meg. Har en hel kladdebok med regler og formler som jeg har tenkt å få inn på PCen så nå kommer Math og være til god hjelp!

 

Dumt at det ikke ligger norske instruktsjonsbøker ute på nettet om Math, men kommer jo lang med å trykke og spørre og!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...