Gå til innhold

Hjemmekino til ny leilighet


Anbefalte innlegg

Heisann =)

Har nettopp fått meg ny leilighet, og har lyst til å investere litt i et skikkelig hjemmekinoanlegg. Jeg har opptil 35000 å bruke på det hele, men som dere kanskje skjønner så er det en del annet som må kjøpes i tillegg..

 

Det jeg ser på i første omgang er TV + Lydanlegg, og ønsker senere å få kjøpt meg en HTPC, så forslag til dette er også ønsket!

 

Har satt opp et oppsett jeg tror vil fungere ganske godt i prisguiden. Hva synes dere?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=89706

 

Har bevisst valgt et oppsett uten dvd eller blu-ray spiller, da tanken min var å ha det i HTPCen.. Hvor mye må man forresten ut med for en brukbar slik?

 

På forhånd takk,

Jon(hoo)

 

BTW: Er det verdt å vente på Januarsalget?

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg foreslår at du bestemmer deg for en mer konkret sum du skal bruke på tv/anlegg. Da blir det lettere for folket her å komme med forslag. For best lyd er det et system bassert på løskomponenter som gjelder. Reciver + høytare og sub+ kabeler. Dette koster vesentlig mer, så hvis du har lyst til å bruke rundt 3-4000kr så er det vel i hovedsak ferdigpakker som gjelder.

 

Jeg ville valgt Samsung a656 fremfor Sony v4000.Dette hjemmekino anlegget ble kåret til det beste av Tv2 hjelper deg/ Teknofil, men om det gir mest lyd for pengene er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Vil nok da sette et øvre tak på 17000, men finn gjerne noe som ligger under dersom dette fungerer godt for en som bare vil nyte en filmopplevelse. Jeg er ikke noen hardbarka lyd/video entusiast, og dette blir første hjemmekinoanlegget jeg kjøper, men vil gjerne ha noe som gir god surround lyd, og bildekvalitet som utnytter det fulle Blu-Ray/HD kanaler. Avstanden fra sofa til TV vil være ca. 2 meter, så med oppløsinger under 40" så vil det vel ikke være hensiktsmessig med oppløsning utover 720p ( Leste guiden på tek.no )?

 

Ville folk anbefale å kjøpe hjemmekino og TV fra samme produsent?

Lenke til kommentar
Vil nok da sette et øvre tak på 17000, men finn gjerne noe som ligger under dersom dette fungerer godt for en som bare vil nyte en filmopplevelse. Jeg er ikke noen hardbarka lyd/video entusiast, og dette blir første hjemmekinoanlegget jeg kjøper, men vil gjerne ha noe som gir god surround lyd, og bildekvalitet som utnytter det fulle Blu-Ray/HD kanaler. Avstanden fra sofa til TV vil være ca. 2 meter, så med oppløsinger under 40" så vil det vel ikke være hensiktsmessig med oppløsning utover 720p ( Leste guiden på tek.no )?

 

Ville folk anbefale å kjøpe hjemmekino og TV fra samme produsent?

 

Vel, tror neppe du vil ha noe bruk for full-hd, men de beste lcd-tvene er alle full-hd`tver da disse er/har vært toppmodeller. Hvis du i hovedsak ser film, så ville jeg vurdert en plasma tv.

 

Der har ingen betydning om du har anlegg fra samme produsent eller ikke, da ting i dag støtter standarer som alle tver benytter seg av. Det eneste jeg kan komme på i den sammenhengen er, at produkter fra en produsent ofte matcher hverandre designmessig. :)

Lenke til kommentar

Hmm.. Ja, og så kan man ofte bruke samme fjernkontroll til flere produkter hvis de er fra samme produsent da..

 

Hva er egentlig forskjellen på plasma og lcd sånn visuelt sett? Har hørt at plasma har bedre kontrast, men er dårligere til hurtig oppdaterte bilder ( á la PC ).. Stemmer dette?

 

Skal ut på tur nå for å se etter TV og anlegg.. Noen forslag til hvor jeg burde dra?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Forskjellen på plasma og lcd? Vel, plasma har bedre kontrast og da også bedre bildekvalitet. Videre, så er det plasma som er bedre en lcd til å oppdatere bilder, ikke omvendt. Ulempene ved en plasma tv er at de ikke er like lyssterke som lcd. I feks dagslys vil du kanskje lcd være bedre, slik var det i hvertfall før. En annen ulempe er inbrenning av statiske bilder vist over lengre tid. Dette er ikke lenger et stort problem i dag, men dersom du skal bruke skjermen din som pc-skjerm, ville jeg valgt lcd.

 

Skal du i hovedsak se film/tv så ville jeg valgt plasma. Skal du bruke den sammen med en pc og surfe på nett osv ville jeg valgt lcd. Skal selv kjøpe gå fra lcd til plasma så fort jeg får råd! :)

 

Tver kan du se på store elkjøp/lefdal butikker. Vær obs på at tvene i butikken virker små når de henger på store vegger ved siden av hverandre. Tvene i butikken er ofte også relativt dårlig kalibrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...