Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grei pc med elendig ytelse, hvor er flaskehalsen?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter ved pcen til mine foreldre. Det er / var i hvertfall en relativt greit pc. Men noe er feil, og slik har det vært siden de fikk den. Den sliter med alle oppgaver. Sliter med å bare kjøre IE. Skal jeg bare åpne notisblokk tar det tid, og harddsiken må tenke i lange tider før den får den opp. Harddisken lager en ekstrem høy lyd, dette er nok med på å fremheve "tenkingen" den gjør.

 

Det er en AMD Athlon 3200+ 64bit prosessor

512 ram

WinXP SP3

 

En 64bit prosessor tenker likt som en 32bit? Den trenger ikke andre drivere osv? Det er først når man kommer over på 2kjerners prosessor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter ved pcen til mine foreldre. Det er / var i hvertfall en relativt greit pc. Men noe er feil, og slik har det vært siden de fikk den. Den sliter med alle oppgaver. Sliter med å bare kjøre IE. Skal jeg bare åpne notisblokk tar det tid, og harddsiken må tenke i lange tider før den får den opp. Harddisken lager en ekstrem høy lyd, dette er nok med på å fremheve "tenkingen" den gjør.

 

Det er en AMD Athlon 3200+ 64bit prosessor

512 ram

WinXP SP3

 

En 64bit prosessor tenker likt som en 32bit? Den trenger ikke andre drivere osv? Det er først når man kommer over på 2kjerners prosessor?

 

 

Hei!

 

Du har for lite RAM.......

XP med SP3 vil bruke mer enn 512MB RAM bare for å starte og da må den bruke det virtuelle minnet på harddisken hver gang du starter en ny applikasjon og dette går tregt.

 

God Jul og lykke til.

Lenke til kommentar

Det virker som om det er en dårlig harddisk i den. Ta backup av all viktig informasjon på PC-en før dere gjør noe annet.

 

Jeg ville nok ha reinstallert Windows, med sletting av partisjon først (som første valg i Windows installeringen). Men hvis harddisken bråker så mye at det er plagsomt, så kan det være lurt å kjøpe en ny først. Pass på at du får riktig type (IDE eller S-ATA).

 

Notisblokk skal ta null tid å åpne opp, så det er antagelig en hardware feil som er årsaken, og ikke f.eks. lite RAM.

 

OS-et er nok 32-bit, men dette har ikke noe å si for en 64-bit CPU. Det er mest for å kunne ha mer enn 3 GB RAM at man må ha 64-bit OS.

 

Tillegg: anbefalt mengde RAM for XP er 128 MB. Det holder med 64 MB. Kravet for SP3 er ikke større enn for standard XP.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Som det egentlig har blitt sagt før:

 

Uansett om det er hardwarefeil på disken eller annet.... så er det for lite RAM, og det vil være elendig ytelse samme hva sålenge det er så lite minne.

 

Du skal ikke se bortifra at det er satt inn treg harddisk og tregt minne heller, så kjøp 2gb med nytt minne og kast det gamle - vent med ny harddisk til du ser hvordan dette blir.

Lenke til kommentar

Først prøv å rens datamaskinen med Ccleaner diskoppryddning og diskfragmentering...

Vis du har norton 360 kan du rense gjennom der med diskopptimalisering osv....

Vis ikke det virker så re-install Windows xp... Jeg anbefaler at du fikser mer ram...

Iværtfall 1 eller 2 512 mb er greit nok, men vis du vil ha litt piff i sakene uten og stresse med og installere xp på nytt så er det nok det beste.

Lenke til kommentar

XP funker best med 1GB eller mere minne (anbefaler 2 stk 512MB eller 2 stk 1GB på veffal PC3200 fart)

 

å si bare cpuen og minne mengde sier oss lite

 

å ja xp kan kjøres med 64MB, og 128MB er anbefalt, men egentlig burde man ha veffal 1GB minne for best ytelse, og de system kravene ble jo laget i 2001, og etter 3 service packs blir 512MB lite

 

hvilket antivirus har maskina?

prøv å bytt det ut med NOD32

http://www.eset.com/download/free_trial_download_int.php

antivirus kan rappe over 60% av ytelsen av pcen

 

et annet ting er å fjerne all driten som starter på oppstarten med

startup manager og eller msconfig

kjør også Spybot

http://startupmanager.org/

http://www.safer-networking.org/no/index.html

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Så mye rart folk her tror. En fresh install av xp trenger 80mb ram, med sp3 trenger den ca 110mb, med drivere er de fleste pcer oppi 150-200mbavhengig av hvor mange enheter som har stort gui.

 

Hva med å åpne task manager og se hva for noe drit som bruker så mye minne.

:thumbs:

 

Enig

Endret av netted
Lenke til kommentar

Eg har kjørt fresh install av XP Pro på laptop'en eg sitter med nå med ei 256 brikke og ny disk, ting tok tid :!:

Fikk ei 1024 brikke i tillegg til 256 brikka og maskina "våkna" - det blei slutt på 5-årsplaner for og åpne program. På de stasjonære maskinene eg har nå har eg to og 4 Mb ram på XP uten problem, ut fra mine opplevelser anbefaler eg mer RAM enn minimum. "Trikset" kan bli hvor mye hovedkort og Bios takler, tipper maskina i toppen av denne saken er ei 939 maskin og de kom for ca. 4 år siden, Laptop'en min er fra sommeren 2005.

 

Hent CPU-Z her da kan man få info om CPU, hovedkort, RAM med mer.

Lenke til kommentar

Var på seminar med MS for en god tid tilbake, temaet var om terminalservere men det kom ett utsagn som jeg adopterte på flekken (that was a god vending, som noen ville ha sagt)

 

Spørsmålet/feilen kan være så mangt, men som oftest er mere RAM svaret ....

 

Folk kan bare lese seg blå på XP's systemkrav, men 1GB ++ med minne gjør susen, også på maskinen til trådstarter.

Om han i tillegg følger rådene om litt opprensking evt. reinstall kommer de fordelene i tillegg som en bonus.

Lenke til kommentar
Som det egentlig har blitt sagt før:

 

Uansett om det er hardwarefeil på disken eller annet.... så er det for lite RAM, og det vil være elendig ytelse samme hva sålenge det er så lite minne.

 

Du skal ikke se bortifra at det er satt inn treg harddisk og tregt minne heller, så kjøp 2gb med nytt minne og kast det gamle - vent med ny harddisk til du ser hvordan dette blir.

når minnet er "tomt",vil all info bli lagret på harddisken.

harddisken er mye tregere enn minnet og bråker mye mer.

 

jeg ville gjort som findon anbefaler, nytt minne å vent og se hva som skjer.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Eller så kan man løse problemet i steden for å gå rundt det. Det er særdeles sjelden sånne mennesker bruker programmer som krever over 300mb. Herre, untatt spill er det sjelden jeg går over 300mb med programforbruk. Og da snakker vi nettleser, utorrent, spotify, skype, msn, intel drivere, og office.

 

Som sagt, kjøre litt anti malware og antivirus og ccleaner så har du nok plutselig mye mer liv i pcen, jeg gjentar, hva med å åpne task manager og se hva som spiser opp minnet.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Kjøp mer ram! Klart at du klarer å kjøre xp sp3 med 512 ram med fresh install og minimum med programmer, men mer minne er alltid en fordel. Hender jo at du installerer et og annet program i etterkant også. Åpner du task manager så er det jo lett og se at det er en drøss med mer eller mindre ukjente programmer som benytter seg av tilgjengelig minne. Ikke alle har kompetansen til å slå av de tingene som en ikke trenger.

Lenke til kommentar
Jeg sitter ved pcen til mine foreldre. Det er / var i hvertfall en relativt greit pc. Men noe er feil, og slik har det vært siden de fikk den. Den sliter med alle oppgaver. Sliter med å bare kjøre IE. Skal jeg bare åpne notisblokk tar det tid, og harddsiken må tenke i lange tider før den får den opp. Harddisken lager en ekstrem høy lyd, dette er nok med på å fremheve "tenkingen" den gjør.

 

Det er en AMD Athlon 3200+ 64bit prosessor

512 ram

WinXP SP3

 

En 64bit prosessor tenker likt som en 32bit? Den trenger ikke andre drivere osv? Det er først når man kommer over på 2kjerners prosessor?

Er det så vanskelig å skjønne at her er det noe feil, og det løser seg ikke med mer RAM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...