Gå til innhold

Komprimere selvfilmet film


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har drevet mye med CS-film tidligere, men jobber nå med en film som jeg har filmet selv. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer med komprimering. Hvordan vet jeg om jeg skal kjøre med 900x600, 1280x720 eller hva i huleste som er vanlig? Det står Bildehøyde: 0 og Bildebredde: 0 på filen, og jeg aner ikke hva kameraet filmer i. Noen standard bildestørelse for alle kameraer? Eller hvordan funker dette?

 

Jeg burde kanskje finne ut hva kameraet mitt filmer i? :s I så fall, står vel det på noe av det som fulgte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

 

Har drevet mye med CS-film tidligere, men jobber nå med en film som jeg har filmet selv. Det jeg lurer på er hvordan det fungerer med komprimering. Hvordan vet jeg om jeg skal kjøre med 900x600, 1280x720 eller hva i huleste som er vanlig? Det står Bildehøyde: 0 og Bildebredde: 0 på filen, og jeg aner ikke hva kameraet filmer i. Noen standard bildestørelse for alle kameraer? Eller hvordan funker dette?

 

Jeg burde kanskje finne ut hva kameraet mitt filmer i? :s I så fall, står vel det på noe av det som fulgte med?

 

Ja, første triks er å kjenne sitt eget kamerautstyr. Enten filmer det i 4:3 eller så er det 16:9. Dette skal stå i bruksanvisningen, men ofte også på kameraet om det er widescreen (16:9).

Lenke til kommentar

Det er eit DV-kamera, og videoen er dermed i 720x576 -- det vil seie, i kvadratiske pikslar er den 768x576 (pikslane er rektangulære). Kva oppløysning som er anbefalt avheng litt av kva du skal med videoen. Om storleik ikkje er noko hinder, er det vel berre å køyre på med full storleik. Men om du må få ned storleiken kan det vere greit å nytte ein mindre oppløysning. Nokon oppløysningar som er 4:3, og mindre enn (eller lik) utgangspunktet:

768x576

640x480

512x384

384x288

320x240

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...