Gå til innhold

"fjerne" Yrkesfag karakterer?


Champ892

Anbefalte innlegg

Hei; D

 

Rotet meg inn på yrkesfag elektro gk og vk1, og har elendige karakterer der i fra!

Tok deretter allmennpåbygg og fikk 5 i de aller fleste fag inkl 2mx.

 

Var ikke klar over at karakterene fra yrkesfag hadde noe å si for snittet, så selv om jeg hadde rundt 5 i snitt på allmennpåbygg, sitter jeg nå med et "samlet" snitt (gk,vk1+vk2(påbygg)) på 3,6:S

Dette kom selvfølgelig som et sjokk da jeg var på god vei å søke meg inn på NHH.!

 

Hva skal til for at yrkesfag karakterene faller bort?

Orker absolutt ikke noe allmenn VG1.

 

Dette ødelegger min framtid!

 

 

takk for svar folkens.

Endret av Champ892
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

 

 

Jeg tenkte at ingen av karakteree fra gk+vk1 er relevante i forhold til høyere utdanning og så på allmennpåbygg som en ny sjangse for dem som hadde gjort et forferdelig feilvalg;)

Selv med 6 i alle allmennfag inkl 3mx,3bi,3kj er snittet mitt tragisk.

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å "bygge" på med flere allmennfag slik at vitnemålet mitt blir som et rent allmennfaglig vitnemål!

 

Ønsker siving (NTNU) sivøk(NHH, eller BI) eller medisin (muligens utlandet) og ser at jeg er langt fra å komme inn på noen av disse studiene.

 

Har tenkt på utlandet da mange universiteter baserer seg på snittet i de fagene som er aktuellt for studiet.

Forslag??

 

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

 

 

Det er en tanke:) Mulig å ta denne bacheloren i utlandet?, da jeg ikke kan tenke meg noe annet en TØH i Norge.

 

Er forresten utrolig at et tullefag fra Elektro GK skal telle like mye som 3mx:P

 

takk for svar!

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

 

 

Det er en tanke:) Mulig å ta denne bacheloren i utlandet?, da jeg ikke kan tenke meg noe annet en TØH i Norge.

 

Er forresten utrolig at et tullefag fra Elektro GK skal telle like mye som 3mx:P

 

takk for svar!

Det var vel ikke et tullefag hvis ikke greide det like bra som 3mx da? Det er jo fag fra første og andre år som teller på studiespesialisering også.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

 

 

Det er en tanke:) Mulig å ta denne bacheloren i utlandet?, da jeg ikke kan tenke meg noe annet en TØH i Norge.

 

Er forresten utrolig at et tullefag fra Elektro GK skal telle like mye som 3mx:P

 

takk for svar!

Det var vel ikke et tullefag hvis ikke greide det like bra som 3mx da? Det er jo fag fra første og andre år som teller på studiespesialisering også.

 

 

Har med innsats/modenhet å gjøre, Kunne lett tatt dem alle opp om det gikk an; )

 

derfor spør jeg om det er mulig å fjerne disse fagene om jeg bygger på med andre allmennfag?

 

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle ikke karakterene fra gk og vk1 telle? For å få generell studiekompetanse er det krav om å ha et visst antall timer i hvert fag. Og du dekker ikke disse kravene kun med et år allmennpåbygg. Eneste mulighet du har er at du tar opp fagene som privatist for å bedre karakterer.

 

Men, hvorfor ødelegger dette framtiden din? Du vil ta økonomi og administrasjon, og det finnes gode alternativer til NHH. Hos f.eks BI, UiA, HHB osv. får du en veldig bra økonomiutdannelse.

 

Så slapp av, snittet ødelegger ikke framtiden din.

 

 

Det er en tanke:) Mulig å ta denne bacheloren i utlandet?, da jeg ikke kan tenke meg noe annet en TØH i Norge.

 

Er forresten utrolig at et tullefag fra Elektro GK skal telle like mye som 3mx:P

 

takk for svar!

Det var vel ikke et tullefag hvis ikke greide det like bra som 3mx da? Det er jo fag fra første og andre år som teller på studiespesialisering også.

 

 

Har med innsats/modenhet å gjøre, Kunne lett tatt dem alle opp om det gikk an; )

 

derfor spør jeg om det er mulig å fjerne disse fagene om jeg bygger på med andre allmennfag?

 

 

Noen som vet?

Men uansett er det idiotisk å kalle det tullefag. For det er jo ikke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan tenke meg du har en fullgod karakter i norsk, engelsk, matte, sammfunsfag, naturfag.

 

Om du vil "fjerne" yrkeskarakterene har du to muligheter. Du forbedrer dem som privatist eller tar studiespesialisering som privatist.

 

Da ser jeg for meg: religion og etikk, historie, fremmedspråk. I tilegg til programmfag. Da må du ha to fag som fordypning + to som kan være forskjellige.

 

Da blir det innenfor programmfag (feks):

 

Rettslære 1 og 2 (en fordypning)

Sosiologi og sosialantropologi pluss sosialkunnskap (en fordypning)

Markedsføring og ledelse 1 + 2BI, 2FY, 2KJ, eller ett eller annet du vill ha så lenge du har minst to fordypninger.

 

Totalt blir dette gjerne opp i 10 eksamener (det er to i fremmedspråk) Ja høres dette stress ut? Du kan klare det om du vill. Eller som jeg nevnte kan du forbedre yrkesfagene dine.

 

Det er som det sies ikke nødvendigvis at karakterne du har nå kommer til å ødelegge. Det må du vurdere selv.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg først funnet ut tid privatist eksamene var. Jeg kan umulig tro at grunnkurs karakterene dine vil telle, men det vil uansett være tull å lese på dem om du allerede har en liten forståelse for elektro og klarer vk1 fagene. Du har jo allerede tatt allmenn påbygg, og dermed har du fullført alt av allmenn fag fra elektrolinjen. Jeg ville så sett hvor mange fag jeg ville klare å lese meg opp til og startet med det. Det med å kalle det for tullefag er jo litt idiotisk og arrogant, men vi får se hvordan du ender opp. Du klarte jo bra karakterer på allmenn men flunka på elektro. Kanskje det ikke er så tullete allikavel ?

Lenke til kommentar

Jeg vet da helt utmerket godt hva yveien er, og det står for øvrig heller ikke for yrkesveien, men var egentlig et akronym. Det het opprinnelig YVEI, som sto for ett eller annet jeg ikke husker, men skiftet navn til "y-veien", fordi en y er et tegn hvor to veier blir en (symbolsk for at forskjellige folk velger forskjellige veier til samme mål, en ingeniørgrad).

Du er heller ikke "Mye mere attraktiv i arbeidsmarkedet som ingeniør med fagbrev", det varierer da vitterlig etter hvilket fag det er snakk om, og hvilken jobb.

 

Og jeg synes fortsattdu kunne ha, i stedet for arrogant å be meg om å google eller komme med "HINT", fortalt meg forskjellen på hvilke karakterer som teller på opptaket.

 

Det innledende innlegget ditt er nemlig helt FEIL. Yrkesfag teller både om du søker med generell studiekompetanse eller med bare fagbrev. Så det kommer IKKE an på hvilken vei du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...