Gå til innhold

Ny i Linuxverden =)


towoha

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er helt ny i Linux verden, men hører så mye godt om det nå om dagen og leste en artikkel på Din Side her om dagen om LinuxMint og hvor annvendelig det var. Har også da brukt Mint litt fra LiveCD for å teste og det ser jo helt konge ut! Men selvfølgelig det hakker og går tregt fra CD.

Men jeg er en middels->avansert pc/windows bruker. Jeg bruker pc'n hovedsaklig til tekstredigering, regneark, enkel foto/film redigering (Microsoft Office Picture Manager / Paint / Microsoft Movie Maker), litt avansert fotoredigering (Adobe CS4), nettbruk (Opera!), nedlasting (µTorrent), cd brenning (Nero) og musikkavspilling (Aimp2)

Jeg har en bærbar HP maskin med Pentium M 2.0Ghz prosessor og 2GB Ram jeg hovedsaklig bruker.

Hva vil være det beste Linux valget for meg?

 

Håper på mange fornuftige svar som overbeviser meg til å bli en 100% Linuxbruker! :-D

 

Mvh

Torbjørn Wold-Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Mint Linux passer deg bra, og det kommer med drivere som passer din maskinvare, så kan du like så greit går for den distroen. Akkurat hvilken distro du velger er ikke så fryktelig viktig. De største forskjellene du vil merke ligger i driverstøtte "ut av boksen" (spesielt for trådløse nettverkskort), vedlagt programvare, brukergrensesnitt og ikke minst pakkesystem. (f.eks apt-get og pacman) I bunn og grunn har du stort sett samme muligheter med alle distroer, så prøv gjerne flere. Personlig har jeg slått meg til ro med Arch Linux, da jeg synes det er kjappest og enklest i bruk. (men her får du ingen flott brukergrensesnitt slik som med Ubuntu og Mint).

 

Det finnes gratisprogrammer som dekker dine fleste behov i Linux også. OpenOffice fungerer bra til å skrive dokumenter/regneark, fotoredigering kan du gjøre i gimp, torrent-klienter finnes i flust, Opera kandu bruke, brenne cder og spille av musikk. Filmredigering har jeg ikke peiling hva som finnes. Husk også at mange windows-programmer fungerer utmerket i wine. Eller så kan jeg anbefale VirtualBox eller tilsvarende, som gjør at du kan installere windows som en virtuell maskin og deretter installere windows-programmer. (det fungerer helt utmerket for meg med adobe cs4 master pack og microsoft visual studio)

 

Lykke til :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet! og velkommen til Linux! :D

 

Mint er ofte en god distro for nye linuxbrukere fordi det er såppas rett fram/plug'n'play/ut-av-boksen. Altså alt/det aller meste funker rett etter installasjon. Men mange, ink. meg, vil si at det er litt mye av det gode, da er ubuntu en god løsning. Og siden mint bygger på ubuntu blir overgangen enkel.

 

Jeg vil nok anbefale andre, som arch, men ikke første gangen eller hvis du ikke har tenkt å lære systemet, bare bruke det.

 

Av programmer vil du komme til å elske pakkebehandleren! Der finner du alt du trenger, ink. erstattere til alle windows programmene dine. Det eneste unntaket er photoshop. Men har kan du enten bruke GIMP eller PS gjennom wine.

 

Gratulerer med et godt valg, og lykke til videre! Bare å spørre!

 

Espen

 

Edit: Her var jeg litt treig igjen ja :p

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Alltid hyggelig å lese at noen prøver seg på noe annet enn gode, og etterhvert gammeldagse Windows (alltid). :-)

Og en fin beskrivelse i innlegget ditt også! Ser at du har fått bra starthjelp her allerede. Det er en tendens når det gjelder Linux-baserte distribusjoner: god hjelp finnes overalt på nettet, fordi vi heller prøver å hjelpe hverandre istedenfor å betale dyre-dommer for operativsystemet og formatene som følger. Ihvertfall gjelder det for meg.

 

En advarsel uansett: Jeg har selv gått veien du er inne på nå. Sent, men godt. Frustrasjonene vil kappes med oppmerksomheten din om det bunnsolide Linux-systemet. Vær tålmodig i noen måneder!! Overgangen kan sees på som vandringen ut av et tyngre fengsel... og ut på gata der du kan velge dine egne veier selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Jeg er helt ny i Linux verden, men hører så mye godt om det nå om dagen og leste en artikkel på Din Side her om dagen om LinuxMint og hvor annvendelig det var. Har også da brukt Mint litt fra LiveCD for å teste og det ser jo helt konge ut! Men selvfølgelig det hakker og går tregt fra CD.

Men jeg er en middels->avansert pc/windows bruker. Jeg bruker pc'n hovedsaklig til tekstredigering, regneark, enkel foto/film redigering (Microsoft Office Picture Manager / Paint / Microsoft Movie Maker), litt avansert fotoredigering (Adobe CS4), nettbruk (Opera!), nedlasting (µTorrent), cd brenning (Nero) og musikkavspilling (Aimp2)

Jeg har en bærbar HP maskin med Pentium M 2.0Ghz prosessor og 2GB Ram jeg hovedsaklig bruker.

Hva vil være det beste Linux valget for meg?

 

Håper på mange fornuftige svar som overbeviser meg til å bli en 100% Linuxbruker! :-D

 

Mvh

Torbjørn Wold-Hansen

Vil bare si at Linux ikke har noe tilsvarende Photoshop (videoredigering er det også dårlig med, spørs på kravene dine), så du må emulere eller kjøre PS fra en VM. Ellers burde Linux være et ok valg for deg.

Lenke til kommentar
Nei, Linux har ikke Photoshop. Endel folk får gjort jobben med GIMP istedet.

Om du får gjort jobben med GIMP, vet jeg strengt tatt ikke hva det er man trenger photoshop til. De to programmene kan ikke helt sammenlignes.

 

Men Photoshop cs2 og cs4 skal visstnok fungere bra med wine.

Noen peiling på om det bare er photoshop, eller om bridge og camera raw også fungerer? :)

Lenke til kommentar

:!: Dette ser jo meget lovende ut! Veldig glad for de tilbakemeldinger jeg har fått hittil :grin: Det med at man treffer så mange andre entusiastiske og erfarne Linuxbrukere som alltid er beredt til å hjelpe gjør at jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er forbundet noen store problemer med å gå over til Linux! Det er jo også det som gjør det hele så bra, for det er så mange som ønsker at man skal lykkes med Linux :grin: Jeg har lest en del på nett de siste dagene og kommet frem til at det meste fra CS4 pakka faktisk skal fungere i Linux ved kjøring av emulator. Men det jeg ikke har fått noe svar på er: hvor mye tregere blir en maskin ved kjøring av emulato? Husker jo det var en gang for noen år siden vi forsøkte å kjøre PlayStation emulering og det var ikke spesielt raskt det gikk. Men jeg vurderer nå å prøve forskjellige distroer for å finne det som passer meg best. Dette vil jo selvfølgelig ta noe tid da jeg må prøve systemene litt før jeg kan ta noen endelig avgjørelse på det. Men det snakkes ofte om problemer med trådløse nettverkskort g drivere til disse. Er det virkelig ett så stort problem? Finnes det ikke mange løsninger der ute? Og så lenge man har en mer eller mindre standard maskin med standard oppsett burde det vel finnes drivere som fungerer? (Som til min HP...)

Det kommer sikkert MANGE flere spørsmål fra meg fermover så håper alle er like behjelpelige i fremtiden også =)

:thumbs:

Lenke til kommentar

Wine er ikke en emulator, derav navmet WINE (Wine Is Not an Emulator), men heller et kompatabilitetslag som lar deg kjøre Windows-programmer i Linux. Forskjellen er at emulatorer emulerer hardware for at programvaren skal kunne kjøre som på native platform. Wine gjør dette på en litt annen måte, så det ytelsestapet du forbinder med emulatorer vil du mest sannsynlig ikke treffe på ved bruk av Wine :)

Lenke til kommentar
Wine er ikke en emulator, derav navmet WINE (Wine Is Not an Emulator), men heller et kompatabilitetslag som lar deg kjøre Windows-programmer i Linux. Forskjellen er at emulatorer emulerer hardware for at programvaren skal kunne kjøre som på native platform. Wine gjør dette på en litt annen måte, så det ytelsestapet du forbinder med emulatorer vil du mest sannsynlig ikke treffe på ved bruk av Wine :)

 

Aha. Det gir litt klarhet =) Takker!

Lenke til kommentar

Titta på YouTube litt nå med Ubuntu distro. Hvor mye vil det kreve av meg som opperatør og av datamaskin å sette opp ett lign. utseende som f.eks dette:

Finnes det ferdige pakker på dette man kan trikse å mikse med selv for å få en 100% induvidielt utseende? Liker litt sånn space og "utenom det vanlige" desktops...

Lenke til kommentar
Titta på YouTube litt nå med Ubuntu distro. Hvor mye vil det kreve av meg som opperatør og av datamaskin å sette opp ett lign. utseende som f.eks dette:

Finnes det ferdige pakker på dette man kan trikse å mikse med selv for å få en 100% induvidielt utseende? Liker litt sånn space og "utenom det vanlige" desktops...

Nå har jeg ikke sett på selve filmen, men så det var nevnt beryl 3d desktop i tittelen.

 

Ubuntu 8.10 kommer med compiz fusion, som er, en sammensmeltning av compiz og beryl om jeg ikke husker feil? Og ved å installere programmet compisconfig-settings-manager så får du muligheten til å sette opp skrivebordet ditt nøyaktig slik du vil. :)

Lenke til kommentar
Titta på YouTube litt nå med Ubuntu distro. Hvor mye vil det kreve av meg som opperatør og av datamaskin å sette opp ett lign. utseende som f.eks dette:

Finnes det ferdige pakker på dette man kan trikse å mikse med selv for å få en 100% induvidielt utseende? Liker litt sånn space og "utenom det vanlige" desktops...

 

Jeg må ærlig innrømme og si at det skrivebordet der er noe av det mindre smakfulle jeg har sett... Men uansett, beryl er utdatert, compiz fusion har tatt over nå. Konfigureringen består av å krysse av for de funksjonene du vi bruke, så selv din bestemor er i stand til å fikse det (for å bruke en utslitt klisje). Og hvis du vil bruke gnome/GTK så finner du massevis av temaer på http://www.gnome-look.org. Det er altså ikke noe problem å få et skrivebord som er langt bedre enn noe Windows kan vise til :green:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Compiz følger vel med som standard på de fleste distribusjoner per i dag, men kan vel installeres i etterkant på de fleste distribusjoner.

 

Screenlets kan også være kult, men det kan du installere i etterkant.

 

Jeg heller fortsatt mot Ubuntu. Synes intrepid ibex (den siste versjonen 8.10) er veldig bra, så anbefaler fortsatt Ubuntu. Nå har jeg ikke prøvd Linux Mint, men versjon 6 skal være basert på Ubuntu 8.10.

 

Den store forskjellen er vel at Linux Mint kommer med en del forhåndsinstallert proprietær programvare. Vanligvis ønsker linuxbrukere å bruke minst mulig proprietær programvare (helst ingenting), slik at jeg anbefaler fortsatt Ubuntu fremfor Linux Mint. Det du eventuelt trenger av proprietær programvare er relativt enkelt å installere i etterkant.

 

Det finnes frie videoredigeringsverktøy og bildemanipuleringsprogrammer til linux. Easy viedo creation using only FOSS software. Photoshop skal virke relativt greit gjennom wine takket være Google, men jeg har aldri prøvd det selv. Vil anbefale deg å prøve ut GimPhoto eller noe av dette en stund for å gjøre deg opp en egen mening om de frie alternativene.

Lenke til kommentar

Ok, jeg må være enig i at det ikke var særlig smakfult det han kjørte, men bare det å vite at man har de mulighetene i Linux er moro!

Igjen, TUSEN TAKK for alle tips å triks! La de bare komme :-D

Men en annen sak. Nå har jeg en maskin som jeg tester på. Det er en stasjonær gammel sak med AMD Duron 1.2Ghz prosessor og 760Mbram, har ett micro atx MS-6378 hovedkort. Kjører også to separate HD i den. Bør jeg partisjonere den største disken opp i mindre partisjoner for hver enkelt Linux installasjon? Eller blir det problemer med flere distroer på maskin, selv om de plasseres på forskjellige partisjoner? Star fast litt her nå med akkurat det. For jeg installerte og kjørte Mint, så skulle jeg prøve Ubuntu og da starta plutselig ikke noen av de opp igjen. Så er redd jeg må formatere alt jeg har av disker også installere på nytt. Men da kommer enda en fråga... Kan jeg innstallere en Linux distro rett fra "BIOS"? Litt på samme måte som Windows? Altså kun ha Linux på maskinen uten at Windows eksisterer på maskin?

Dette ble muligens litt klønete skrevet, men sjangser på at en eller annen forstår hva jeg mener...

Lenke til kommentar

Skal fint gå ann å ha flere forskjellige linux distribusjoner på samm maskin, på samme måte som at du har linux og windows på samme. Det er heller ikke noe krav om at du MÅ ha Windows for at noen linux distro skal starte. :)

 

Men å ha de forskjellige os-ene på forskjellige partisjoner er helt klart en fordel ja. Ellers, om du bare er lysten på å teste de ut, kan du jo installere de virtuelt. Bare for å se hva du synes om de. :)

Lenke til kommentar
Skal fint gå ann å ha flere forskjellige linux distribusjoner på samm maskin, på samme måte som at du har linux og windows på samme. Det er heller ikke noe krav om at du MÅ ha Windows for at noen linux distro skal starte. :)

 

Men å ha de forskjellige os-ene på forskjellige partisjoner er helt klart en fordel ja. Ellers, om du bare er lysten på å teste de ut, kan du jo installere de virtuelt. Bare for å se hva du synes om de. :)

 

Takk=)

Men hvordan får jeg da installert Linux på en "tom" og formatert disk da HD er helt blank?

Og hva mener du med installere virituelt? Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
...

Takk=)

Men hvordan får jeg da installert Linux på en "tom" og formatert disk da HD er helt blank?

Og hva mener du med installere virituelt? Hvordan gjør jeg det?

Du gjør det på akkurat samme måte om med windows. Putter inn cd'en og botoer fra den.

 

En virtuell maskin er et OS som kjører inne i et annet. Du får altså et vindu inne i f.eks. ubuntu hvor et annen OS kjører i.

post-54091-1229878515_thumb.png

I dette eksempelet kjører windows xp i en virtuell maskin inne i ubuntu.

 

Det jeg vil anbefale deg er at du legger inn Ubuntu på hele harddisken. (Altså brennen en ubuntu cd og booter fra den) Og så installerer du virtualbox 2.1 og kan legge inn så mange OS'er du vil inni i ubuntuen din. Dette blir oversiktlig og "sikkert", siden du hele tiden har en fungerende ubuntu.

 

Espen ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...