Gå til innhold

WinXP og filsystem på harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

På den gamle PC'n min kjørte jeg Win98, og da brukte jeg støtte for store disker når jeg kjørte FDISK, altså FAT32. Nå har jeg kjøpt ny PC, og skal installere WinXP. Det jeg lurer på er:

 

1.) Trenger WinXP NTFS filsystem for å kunne installeres?

 

2.) Jeg kjørte FDISK i går, og jeg ble spurt om jeg ville ha støtte for store disker. Det svarte jeg JA til. Vil det si at den setter opp et FAT32 filsystem?

 

3.) Hva gjør jeg for å kunne opprette en partisjon med et NTFS filsystem?

 

4.) Kan den versjonen av FDISK.exe jeg har være for gammel, slik at jeg ikke får laget et NTFS filsystem? Når jeg skriver FDISK /? får jeg ikke opp noen informasjon som indikerer at jeg kan velge filsystem...

 

5.) Hvis filsystemet er FAT32 og jeg prøver å installere WinXP, vil da WinXP si i fra, og evt spørre om jeg vil gjøre filsystemet om til NTFS?

 

Det jeg skal er å installere WinXP fra scratch på en helt tom harddisk...Blir glad hvis dere har noen tips om dette.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har installert Win2k (eller WinXP) på en FAT/FAT32 disk, så kan du bare konvertere til NTFS med convert.exe...

 

Oppskrift;

Start cmd.exe (Start -> run -> cmd.exe)

Så skriver du: convert c: /FS:NTFS

 

Så etter ei stund så har du en NTFS disk... men det går ikke an å konvertere tilbake til FAT/FAT32 med dette programmet. Da må du bruke f.eks Partition Magic

Lenke til kommentar
Så etter ei stund så har du en NTFS disk... men det går ikke an å konvertere tilbake til FAT/FAT32 med dette programmet. Da må du bruke f.eks Partition Magic

Så er det kanskje litt lurt i å påminne om at den operasjonen ikke alltid blir like vellykket desverre. Enkelte har mistet innholdet på disken (meg inkludert), så skal du gjøre det, så ta backup av det mest viktigeste du har på disken, noe som kanskje gjelder uansett :)

Lenke til kommentar
5: Ja

Blib, dette er tull. Når jeg installerte Win XP på min 60GB WD med FAT32, fikk jeg aldri noe spørsmål om å konvertere filsystemet. HAr kjørt Win XP på en FAT32 disk i ett år uten problemer nå.

På de installasjonene jeg har gjort har jeg alltid fått spm om å konvertere til NTFS.

Så at det er tull vil jeg absolutt ikke påstå.

Lenke til kommentar
5: Ja

Blib, dette er tull. Når jeg installerte Win XP på min 60GB WD med FAT32, fikk jeg aldri noe spørsmål om å konvertere filsystemet. HAr kjørt Win XP på en FAT32 disk i ett år uten problemer nå.

På de installasjonene jeg har gjort har jeg alltid fått spm om å konvertere til NTFS.

Så at det er tull vil jeg absolutt ikke påstå.

 

Man får vel ikke akkurat spm. av typen "Vil du konvertere filsystemet til ntfs?", men man får en "meny" hvor man må velge filsystem for XP partisjonen, enten formattere med ntfs eller la det være som det er.

Lenke til kommentar
Man får vel ikke akkurat spm. av typen "Vil du konvertere filsystemet til ntfs?", men man får en "meny" hvor man må velge filsystem for XP partisjonen, enten formattere med ntfs eller la det være som det er.

Nei, det gjør man ikke, men man får valg over hva man skal velge i mellom, noe som jeg ser på som et s.p.m.

Lenke til kommentar

Hei, igjen!

 

Nå er jeg drittlei! :grumpy:

Jeg har prøvd å installere WinXP og det går bare IKKE...

Jeg har en S-ATA disk, og når jeg velger å starte installasjonen av WinXP får jeg beskjed om at WinXP ikke kan finne noen harddisk!

 

Som kjent så kobles jo ikke S-ATA disker på standard 80-pins IDE-kabel, men med egen dataoverføringskabel. Har koblet DVD'en som Primary Master og CD-brenner som Secondary Master, ellers ingen enheter koblet på IDE-kablene. ...og som sagt da en S-ATA med egen tilkobling.

 

Skjønner ikke hvorfor WinXP ikke kan oppdage harddisken, jeg har nemlig klart å partisjonere den og formatere den. BIOS instillinger er satt til LBA etc..

 

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar

har du prøvd å legge inn raid-drivere i starten på installasjonen. som regel er sata lagt som raid i hovedkortene. det er ikke noe problem å kjøre disken uten bruk av selve raidopplegget.

 

står helt nederst i begynnelsen av installasjonen. trykk f2 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

det eneste du bør tenke litt på er hvordan du vil partisjonere opp disken. regner med at den er helt ubrukt. jeg vil anbefale deg å ha en partisjon på ca 6gb hvor du kunn har operativsystemet dette blir da c:, videre kan det være greit med ca 10gb til programmer, jeg har også en egen partisjon for spillene. videre kan du dele opp disken mer slik du føler for, like greit å la resterende av disken være en partisjon. husk å formatere med ntfs, da får du utnyttet plassen på disken bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...